Implementácia projektov v Operačnom programe Doprava sa za posledný polrok významne zlepšila, tvrdí Počiatek.
Autor OTS
Bratislava 5. mája (OTS) - Rozhovor s ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jánom Počiatkom:
1. Koľko percent eurofondov z aktuálneho programového obdobia v oblasti dopravy je v súčasnosti zazmluvnených a koľko už reálne vyčerpaných? Akú sumu to predstavuje vo finančnom vyjadrení?
Implementácia projektov v Operačnom programe Doprava sa za posledný polrok významne zlepšila. Zazmluvnenie financií v OPD je v súčasnosti na 65 percentách, celková zazmluvnená suma je 2,46 miliardy eur a toto číslo bude v najbližšom období narastať. Podľa nášho plánu OPD bude do konca tohto roku zazmluvnený na sto percent. Čo sa týka čerpania, od augusta minulého roka sa nám podarilo vyčerpať takmer 284 mil. eur (na úrovni Platobnej jednotky), čo predstavuje zvýšenie takmer o osem percent.
2. Je reálne, že ministerstvo dopravy vyčerpá všetky eurofondy, ktoré sú pre rezort v súčasnom programovom období určené? Aké najdôležitejšie faktory to ovplyvnia a čo to môže skomplikovať?
Eurofondy sú pre Slovensko historická príležitosť a samozrejme robíme všetko pre to, aby sme ich vyčerpali na maximum. Ako som už povedal, všetky eurofondové zdroje na dopravné projekty by mali byť zazmluvnené do konca roka. Zároveň sme už v minulom roku robili opatrenia, aby sme zlepšili čerpanie, a ich výsledky už vidno. Najväčšia hrozba pri čerpaní sú chyby minulosti. Operačný program Doprava som zdedil zablokovaný a aj keď sa nám ho podarilo odblokovať, pre zlé rozhodnutia z minulosti musíme rovnaký problém riešiť opäť. Druhým veľkým problémom bol prázdny zásobník kvalitne pripravených náhradných projektov, ktorý som našiel pri svojom príchode na ministerstvo. Aj preto sme museli veľmi rýchlo pripraviť do súťaže ďalšie eurofondové projekty, ktoré sa už tendrujú.
Vo všeobecnosti možno povedať, že rizikom, ktoré sa dotýka takmer všetkých pripravovaných projektov v OPD, je stále proces verejného obstarávania. Zdržania pri tendroch sa stali už takpovediac slovenským folklórom, bohužiaľ však negatívne ovplyvňujú naše snahy ukončiť výstavbu projektov do konca oprávneného obdobia čiže do roku 2015.
3. Máte v rezorte viacero problematických projektov, ktoré môžu ohroziť vyčerpanie eurofondov do roku 2015. Napríklad úsek D1 Hubová – Ivachnová, kde sa samotné vyhodnocovanie súťaže naťahuje už vyše roka. Jej doba výstavby sa pritom odhaduje na 3,5 roka. Myslíte si, že to stále stíhate do konca roka 2015, aby sa cesta mohla zaplatiť z eurofondov v aktuálnom programovom období? Ak nie, máte pripravenú alternatívu, ako túto cestu zafinancovať?
Verejné obstarávanie je ďalší z problémov, ktoré spomaľuje čerpanie eurofondov. Ukazuje sa, že stavbári sú pripravení donekonečna sa odvolávať. Ak vyhrá súťaž najlacnejšia ponuka, odvolá sa druhý, napríklad pre neobvykle nízku cenu. Ak vyhrá niekto iný, odvolá sa prvý, že bol neoprávnene vylúčený. A vzhľadom na komplikovanosť týchto tendrov zvyčajne Úrad pre verejné obstarávanie súťaž vracia Národnej diaľničnej spoločnosti na prehodnocovanie. Výsledkom je, že diaľnice sa nestavajú a eurofondy nečerpajú. Samozrejme, robíme kroky, aby sme minimalizovali riziko prepadnutia eurofondov. Boli sme prvou krajinou, ktorá otvorila rokovania o fázovaní diaľničných projektov. To znamená, že aj keď sa diaľnica bude stavať aj po roku 2015, tak jej časť môžeme zaplatiť z tohto programového obdobia.
4. Podobné otázniky sú aj nad úsekom D1 Turany – Hubová či úsekom s tunelom Višňové. Ich výstavba sa predlžuje, ako chcete zabezpečiť ich prefinancovanie z eurofondov?
Toto sú dva rozdielne problémy. Višňové je rovnaký prípad ako úsek Hubová - Ivachnová, kde je problém s prieťahmi vo verejnom obstarávaní. Úsek Turany - Hubová bol z pohľadu Európskej komisie ekologický problém. Ten sme naším veľkým úsilím a veľmi úzkou spoluprácou s Bruselom vyriešili, čo považujem za jeden z našich najväčších úspechov. Tento úsek sa ale bude platiť z peňazí z ďalšieho programového obdobia.
5. Máte už prípadne pripravený plán B, na čo použijete tieto prostriedky, keby sa nepodarilo zrealizovať projekty do konca roka 2015? Aké iné úseky ciest by ste financovali z eurofondov?
Ako sme sa už rozprávali, celý Operačný program Doprava by mal byť zazmluvnený do konca tohto roku. Samozrejme, vnímame riziká, ktoré sú s čerpaním spojené a aj na tento variant sa pripravujeme.
6. V ktorej oblasti je v rámci ministerstva dopravy čerpanie eurofondov najproblematickejšie a hrozí tu teda prepadnutie európskych peňazí? Ktorá je na tom naopak najlepšie?
Ministerstvo dopravy, ktoré je Riadiacim orgánom OPD vyvíja maximálne úsilie, aby nedošlo k prepadnutiu žiadnych alokovaných finančných prostriedkov. Napriek tomu existujú určité riziká, ktoré je potrebné zohľadniť a vykonať opatrenia pre ich zamedzenie. Ako rizikové vnímam vyšetrované podozrenia z korupcie pri železničných projektoch, ktoré ohrozuje čerpanie v celej prioritnej osi č. 1 a 3 a čiastočne č. 4. V rámci diaľničných projektov v prioritnej osi č. 2 sa predpokladá implementácia niektorých projektov s využitím tzv. fázovania cez dve programové obdobia. Najlepšia situácia je v rámci prioritnej osi č. 6, kde jediný projekt nákupu nových regionálnych a medziregionálnych vlakov je takmer ukončený a do konca roku bude dočerpaný.
7. Na čo predovšetkým by mali podľa vášho plánu smerovať eurofondy v oblasti dopravy v novom programovom období 2014 až 2020? Do čoho by ste ich chceli prioritne investovať a prečo?
Vzhľadom na značné zaostávanie v rozvoji dopravnej infraštruktúry voči vyspelým európskym krajinám a skrytý dlh v tejto oblasti, ktorý sa nepodarí odstrániť v priebehu jedného či dvoch programových období, by mali eurofondové projekty kontinuálne pokračovať vo výstavbe a modernizácii kľúčovej dopravnej infraštruktúry v rámci EÚ (core network TEN-T). Konkrétne smerovanie budúcich zdrojov programového obdobia 2014 – 2020 bude známe po ukončení vypracovania internej analýzy dopravných potrieb, na ktorej momentálne intenzívne pracujeme a hotová bude v júni. Našou snahou bude prioritne smerovať tieto zdroje na rozvoj diaľnic a rýchlostných ciest, modernizáciu hlavných železničných koridorov, podporu verejnej osobnej dopravy (obnovu vozidlového parku, integráciu dopravných systémov vo veľkých aglomeráciách) a zlepšenie bezpečnosti a riadenia dopravnej prevádzky.
1. Koľko percent eurofondov z aktuálneho programového obdobia v oblasti dopravy je v súčasnosti zazmluvnených a koľko už reálne vyčerpaných? Akú sumu to predstavuje vo finančnom vyjadrení?
Implementácia projektov v Operačnom programe Doprava sa za posledný polrok významne zlepšila. Zazmluvnenie financií v OPD je v súčasnosti na 65 percentách, celková zazmluvnená suma je 2,46 miliardy eur a toto číslo bude v najbližšom období narastať. Podľa nášho plánu OPD bude do konca tohto roku zazmluvnený na sto percent. Čo sa týka čerpania, od augusta minulého roka sa nám podarilo vyčerpať takmer 284 mil. eur (na úrovni Platobnej jednotky), čo predstavuje zvýšenie takmer o osem percent.
2. Je reálne, že ministerstvo dopravy vyčerpá všetky eurofondy, ktoré sú pre rezort v súčasnom programovom období určené? Aké najdôležitejšie faktory to ovplyvnia a čo to môže skomplikovať?
Eurofondy sú pre Slovensko historická príležitosť a samozrejme robíme všetko pre to, aby sme ich vyčerpali na maximum. Ako som už povedal, všetky eurofondové zdroje na dopravné projekty by mali byť zazmluvnené do konca roka. Zároveň sme už v minulom roku robili opatrenia, aby sme zlepšili čerpanie, a ich výsledky už vidno. Najväčšia hrozba pri čerpaní sú chyby minulosti. Operačný program Doprava som zdedil zablokovaný a aj keď sa nám ho podarilo odblokovať, pre zlé rozhodnutia z minulosti musíme rovnaký problém riešiť opäť. Druhým veľkým problémom bol prázdny zásobník kvalitne pripravených náhradných projektov, ktorý som našiel pri svojom príchode na ministerstvo. Aj preto sme museli veľmi rýchlo pripraviť do súťaže ďalšie eurofondové projekty, ktoré sa už tendrujú.
Vo všeobecnosti možno povedať, že rizikom, ktoré sa dotýka takmer všetkých pripravovaných projektov v OPD, je stále proces verejného obstarávania. Zdržania pri tendroch sa stali už takpovediac slovenským folklórom, bohužiaľ však negatívne ovplyvňujú naše snahy ukončiť výstavbu projektov do konca oprávneného obdobia čiže do roku 2015.
3. Máte v rezorte viacero problematických projektov, ktoré môžu ohroziť vyčerpanie eurofondov do roku 2015. Napríklad úsek D1 Hubová – Ivachnová, kde sa samotné vyhodnocovanie súťaže naťahuje už vyše roka. Jej doba výstavby sa pritom odhaduje na 3,5 roka. Myslíte si, že to stále stíhate do konca roka 2015, aby sa cesta mohla zaplatiť z eurofondov v aktuálnom programovom období? Ak nie, máte pripravenú alternatívu, ako túto cestu zafinancovať?
Verejné obstarávanie je ďalší z problémov, ktoré spomaľuje čerpanie eurofondov. Ukazuje sa, že stavbári sú pripravení donekonečna sa odvolávať. Ak vyhrá súťaž najlacnejšia ponuka, odvolá sa druhý, napríklad pre neobvykle nízku cenu. Ak vyhrá niekto iný, odvolá sa prvý, že bol neoprávnene vylúčený. A vzhľadom na komplikovanosť týchto tendrov zvyčajne Úrad pre verejné obstarávanie súťaž vracia Národnej diaľničnej spoločnosti na prehodnocovanie. Výsledkom je, že diaľnice sa nestavajú a eurofondy nečerpajú. Samozrejme, robíme kroky, aby sme minimalizovali riziko prepadnutia eurofondov. Boli sme prvou krajinou, ktorá otvorila rokovania o fázovaní diaľničných projektov. To znamená, že aj keď sa diaľnica bude stavať aj po roku 2015, tak jej časť môžeme zaplatiť z tohto programového obdobia.
4. Podobné otázniky sú aj nad úsekom D1 Turany – Hubová či úsekom s tunelom Višňové. Ich výstavba sa predlžuje, ako chcete zabezpečiť ich prefinancovanie z eurofondov?
Toto sú dva rozdielne problémy. Višňové je rovnaký prípad ako úsek Hubová - Ivachnová, kde je problém s prieťahmi vo verejnom obstarávaní. Úsek Turany - Hubová bol z pohľadu Európskej komisie ekologický problém. Ten sme naším veľkým úsilím a veľmi úzkou spoluprácou s Bruselom vyriešili, čo považujem za jeden z našich najväčších úspechov. Tento úsek sa ale bude platiť z peňazí z ďalšieho programového obdobia.
5. Máte už prípadne pripravený plán B, na čo použijete tieto prostriedky, keby sa nepodarilo zrealizovať projekty do konca roka 2015? Aké iné úseky ciest by ste financovali z eurofondov?
Ako sme sa už rozprávali, celý Operačný program Doprava by mal byť zazmluvnený do konca tohto roku. Samozrejme, vnímame riziká, ktoré sú s čerpaním spojené a aj na tento variant sa pripravujeme.
6. V ktorej oblasti je v rámci ministerstva dopravy čerpanie eurofondov najproblematickejšie a hrozí tu teda prepadnutie európskych peňazí? Ktorá je na tom naopak najlepšie?
Ministerstvo dopravy, ktoré je Riadiacim orgánom OPD vyvíja maximálne úsilie, aby nedošlo k prepadnutiu žiadnych alokovaných finančných prostriedkov. Napriek tomu existujú určité riziká, ktoré je potrebné zohľadniť a vykonať opatrenia pre ich zamedzenie. Ako rizikové vnímam vyšetrované podozrenia z korupcie pri železničných projektoch, ktoré ohrozuje čerpanie v celej prioritnej osi č. 1 a 3 a čiastočne č. 4. V rámci diaľničných projektov v prioritnej osi č. 2 sa predpokladá implementácia niektorých projektov s využitím tzv. fázovania cez dve programové obdobia. Najlepšia situácia je v rámci prioritnej osi č. 6, kde jediný projekt nákupu nových regionálnych a medziregionálnych vlakov je takmer ukončený a do konca roku bude dočerpaný.
7. Na čo predovšetkým by mali podľa vášho plánu smerovať eurofondy v oblasti dopravy v novom programovom období 2014 až 2020? Do čoho by ste ich chceli prioritne investovať a prečo?
Vzhľadom na značné zaostávanie v rozvoji dopravnej infraštruktúry voči vyspelým európskym krajinám a skrytý dlh v tejto oblasti, ktorý sa nepodarí odstrániť v priebehu jedného či dvoch programových období, by mali eurofondové projekty kontinuálne pokračovať vo výstavbe a modernizácii kľúčovej dopravnej infraštruktúry v rámci EÚ (core network TEN-T). Konkrétne smerovanie budúcich zdrojov programového obdobia 2014 – 2020 bude známe po ukončení vypracovania internej analýzy dopravných potrieb, na ktorej momentálne intenzívne pracujeme a hotová bude v júni. Našou snahou bude prioritne smerovať tieto zdroje na rozvoj diaľnic a rýchlostných ciest, modernizáciu hlavných železničných koridorov, podporu verejnej osobnej dopravy (obnovu vozidlového parku, integráciu dopravných systémov vo veľkých aglomeráciách) a zlepšenie bezpečnosti a riadenia dopravnej prevádzky.