Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Osvaldová: Slovensko môže byť špičkou v oblasti udržateľnosti firiem

Veronika Osvaldová, spoluzakladateľka a výkonná riaditeľka firmy. Foto: Smart Head

Najaktívnejšou skupinou ľudí sú momentálne takzvaní Millennials, ktorým záleží na tom, aby ich práca mala pozitívny vplyv na spoločnosť a planétu.

Bratislava 27. októbra (TASR) - Slovensko má potenciál stať sa špičkou v oblasti udržateľného správania firiem. Myslí si to Veronika Osvaldová, spoluzakladateľka a výkonná riaditeľka firmy SmartHead, ktorá sa zaoberá propagáciou firiem a aktivít, ktorými sa usilujú o udržateľnosť. Na Slovensku je podľa nej veľa uvedomelých ľudí, navyše v malej krajine sú výsledky snáh firiem viditeľnejšie.

Za priekopníka v tejto oblasti zatiaľ považuje napríklad Dánsko. "Dáni vedia, že pokiaľ bude prosperovať prostredie, kde vykonávajú svoju podnikateľskú činnosť, tak bude prosperovať aj ich firma. Sú to koniec koncov ich terajší a budúci zákazníci, zamestnanci, obchodní a finanční partneri, ktorí sa v tomto prostredí nachádzajú," približuje. Pripomína tiež, že najaktívnejšou skupinou ľudí sú momentálne takzvaní Millennials, ktorým záleží na tom, aby ich práca mala pozitívny vplyv na spoločnosť a planétu.

Snahu o udržateľnosť si podľa prieskumov všímajú aj zákazníci. "Až 90% respondentov celosvetového prieskumu sa vyjadrilo, že by dali pri nákupe prednosť značke, o ktorej vedia, že podniká udržateľne a zodpovedne. Čo sa týka prostredia Slovenska, prieskum agentúry Focus a Nadácie Pontis ukázal, že 90 percent Slovákov si myslí, že firmy by mali pri vytváraní zisku robiť aj niečo navyše, ale iba 32 percent respondentov sa vyjadrilo, že počuli o konkrétnych aktivitách firiem," hovorí Osvaldová.

V tom zároveň vidí problém slovenských firiem - o svojich aktivitách, ktoré smerujú k udržateľnosti, často nehovoria. "Treba si však uvedomiť, že idete príkladom a stávate sa inšpiráciou ďalším. Toto nie je o skromnosti, toto je o transformovaní a smerovaní spoločnosti, o spolupráci," zdôrazňuje.

Čo sa týka odvetví, podľa jej skúseností sú na Slovensku najaktívnejšie technologické, telekomunikačné a retailové spoločnosti. Často ide o pobočky zahraničných firiem, koncept udržateľnosti však neobišiel ani firmy so slovenskými majiteľmi.

"Na Slovensku je veľa uvedomelých ľudí, ktorí videli svet, inšpirovali sa a chcú prispieť k tejto zmene. Mnohí z nich podnikajú a svoje firmy vedú tým správnym smerom. Samotné toto vedomie je veľkou vzpruhou a inšpiráciou potom pre ďalších, ktorí nemali možnosť alebo ambíciu vybudovať svoju firmu na globálnu úroveň, ale rovnako cítia, že môžu a chcú prispieť svojim dielom," hovorí. Ako príklad uvádza malé bezobalové obchody, ktoré veľkú sieť drogérií inšpirovali k tomu, aby zákazníkom sama ponúkla možnosť načapovať si drogériu do vlastných nádob.

Z rôznych oblastí udržateľnosti sa podľa Osvaldovej firmy na Slovensku najviac zaujímajú o rozvoj komunity a ochranu životného prostredia. Ako však zdôrazňuje, snaha o udržateľnosť musí byť v súčasnosti komplexnejšia. "Siaha od nastavenia stratégie celej firmy, zefektívnenia všetkých procesov (výroba, distribúcia, operatívne fungovanie), starostlivosti o zamestnancov až po rozvoj komunity a ochranu prírody a zdrojov, ktoré z nej čerpáme," vysvetľuje.

"Udržateľnosť stojí na jednoduchom základe, správať sa tak, aby sme zabezpečili rovnaké možnosti na našej planéte aj ďalším generáciám, ktoré prídu po nás. Toto je silná motivácia, prečo začať konať," vyzýva na záver.