Otvorený list ministrovi dopravy SR.
Autor OTS
Bratislava 8. februára (OTS) - Otvorený list ministrovi dopravy SR
Vážený pán minister dopravy JUDr. Ing. Jozef Ráž,
obraciame sa na Vás otvoreným listom v súvislosti s pripravovanou novelizáciou stavebného zákona z r. 1976, ktorá má uľahčiť prechod k novej právnej úprave z roku 2022 a zároveň riešiť niektoré nedostatky aplikačnej praxe či ohrozenia princípov spravodlivého podnikateľského prostredia pre všetkých jeho aktívnych účastníkov. V návrhu tejto novelizácie sme nenašli riešenie problematiky vonkajšej reklamy, ktorá bola zásadným spôsobom ovplyvnená novelou stavebného zákona v roku 2021, a ktorá výrazným spôsobom zasiahla do oblasti nášho podnikania z hľadiska predvídateľnosti i rovnosti príležitostí.
Táto novela jedným ustanovením zásadne zmenila platnosť existujúcich stavebných povolení vydaných stavebnými úradmi v súlade so zákonnými požiadavkami tak, že jednotne všetky doby trvania skrátila na dobu troch rokov. Táto zákonná lehota uplynie 30. apríla 2024. Stalo sa tak poslaneckým návrhom bez akejkoľvek odbornej diskusie a aj bez vedomia stavebných úradov, bez riadneho pripomienkového konania a bez prerokovania v Hospodárskej a sociálnej rade a bez stanoviska Legislatívnej rady vlády.
Od 1. mája 2024 by sa všetky reklamné stavby, ktoré sú súčasťou modernej architektúry a urbanizmu, bez ohľadu na ich doterajšiu legálnosť stali nelegálnymi so zákonnou povinnosťou ich odstránenia a pod hrozbou pokuty. Pritom táto novela nelimitovala reklamné stavby podľa ich veľkosti, umiestnenia alebo iného rozumného právneho kritéria, týka sa všetkých reklamných stavieb, teda aj tých, ktoré sú podľa iných ustanovení stavebného zákona a cestného zákona akceptovateľné, napríklad aj reklamných stavieb na čerpacej stanici, pri nákupnom centre, navigačných informačných tabúľ a označení prevádzok a podobne.
Touto úpravou sa zasiahlo neprimerane do právnej istoty všetkých vlastníkov reklamných stavieb, či už šírili obchodnú reklamu, navigačné informácie, obecné oznamy alebo inú informáciu určenú verejnosti. Tým, že by sa stali hromadne k jednému dňu všetky reklamné stavby nelegálnymi, podnikanie v oblasti vonkajšej reklamy by fakticky zaniklo a naše firmy, ktoré riadne platia dane a zamestnávajú desiatky zamestnancov by prakticky museli zaniknúť. Tento stav podľa nášho názoru nie je v súlade ani s ústavným poriadkom pre podnikanie a ochranu majetku ani s pravidlami pre legislatívnu úpravu podnikania podľa zásad Európskej únie.
Vážený pán minister, obraciame sa na Vás so žiadosťou o odstránenie následkov tejto úpravy stavebného zákona. V opačnom prípade nám zostane už len možnosť domáhania sa nápravy a ochrany nášho podnikania a udržania zamestnanosti právnou cestou a to žalobou štátu za porušenie ústavných práv na podnikanie a ochranu investícií a zároveň náhradu vzniknutých škôd za vynaložené investície a ušlý zisk.
S úctou
Ing. Ivan Peller
prezident Asociácie vonkajšej reklamy
aj za tieto členské organizácie Asociácie vonkajšej reklamy:
Akzent BigBoard, a.s.
euroAWK, spol. s.r.o.
ISPA, s.r.o. / JCDECAUX Slovakia, s.r.o.
NUBIUM, s.r.o.
Partnerské organizácie:
XL MEDIA, s.r.o.
Outdoor Media, s.r.o.
ImageWELL, s.r.o.
ROS reklamno obchodná spoločnosť, s.r.o.
Gryf – reklamné štúdio, s.r.o.
ARTON s.r.o.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme čitateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
Vážený pán minister dopravy JUDr. Ing. Jozef Ráž,
obraciame sa na Vás otvoreným listom v súvislosti s pripravovanou novelizáciou stavebného zákona z r. 1976, ktorá má uľahčiť prechod k novej právnej úprave z roku 2022 a zároveň riešiť niektoré nedostatky aplikačnej praxe či ohrozenia princípov spravodlivého podnikateľského prostredia pre všetkých jeho aktívnych účastníkov. V návrhu tejto novelizácie sme nenašli riešenie problematiky vonkajšej reklamy, ktorá bola zásadným spôsobom ovplyvnená novelou stavebného zákona v roku 2021, a ktorá výrazným spôsobom zasiahla do oblasti nášho podnikania z hľadiska predvídateľnosti i rovnosti príležitostí.
Táto novela jedným ustanovením zásadne zmenila platnosť existujúcich stavebných povolení vydaných stavebnými úradmi v súlade so zákonnými požiadavkami tak, že jednotne všetky doby trvania skrátila na dobu troch rokov. Táto zákonná lehota uplynie 30. apríla 2024. Stalo sa tak poslaneckým návrhom bez akejkoľvek odbornej diskusie a aj bez vedomia stavebných úradov, bez riadneho pripomienkového konania a bez prerokovania v Hospodárskej a sociálnej rade a bez stanoviska Legislatívnej rady vlády.
Od 1. mája 2024 by sa všetky reklamné stavby, ktoré sú súčasťou modernej architektúry a urbanizmu, bez ohľadu na ich doterajšiu legálnosť stali nelegálnymi so zákonnou povinnosťou ich odstránenia a pod hrozbou pokuty. Pritom táto novela nelimitovala reklamné stavby podľa ich veľkosti, umiestnenia alebo iného rozumného právneho kritéria, týka sa všetkých reklamných stavieb, teda aj tých, ktoré sú podľa iných ustanovení stavebného zákona a cestného zákona akceptovateľné, napríklad aj reklamných stavieb na čerpacej stanici, pri nákupnom centre, navigačných informačných tabúľ a označení prevádzok a podobne.
Touto úpravou sa zasiahlo neprimerane do právnej istoty všetkých vlastníkov reklamných stavieb, či už šírili obchodnú reklamu, navigačné informácie, obecné oznamy alebo inú informáciu určenú verejnosti. Tým, že by sa stali hromadne k jednému dňu všetky reklamné stavby nelegálnymi, podnikanie v oblasti vonkajšej reklamy by fakticky zaniklo a naše firmy, ktoré riadne platia dane a zamestnávajú desiatky zamestnancov by prakticky museli zaniknúť. Tento stav podľa nášho názoru nie je v súlade ani s ústavným poriadkom pre podnikanie a ochranu majetku ani s pravidlami pre legislatívnu úpravu podnikania podľa zásad Európskej únie.
Vážený pán minister, obraciame sa na Vás so žiadosťou o odstránenie následkov tejto úpravy stavebného zákona. V opačnom prípade nám zostane už len možnosť domáhania sa nápravy a ochrany nášho podnikania a udržania zamestnanosti právnou cestou a to žalobou štátu za porušenie ústavných práv na podnikanie a ochranu investícií a zároveň náhradu vzniknutých škôd za vynaložené investície a ušlý zisk.
S úctou
Ing. Ivan Peller
prezident Asociácie vonkajšej reklamy
aj za tieto členské organizácie Asociácie vonkajšej reklamy:
Akzent BigBoard, a.s.
euroAWK, spol. s.r.o.
ISPA, s.r.o. / JCDECAUX Slovakia, s.r.o.
NUBIUM, s.r.o.
Partnerské organizácie:
XL MEDIA, s.r.o.
Outdoor Media, s.r.o.
ImageWELL, s.r.o.
ROS reklamno obchodná spoločnosť, s.r.o.
Gryf – reklamné štúdio, s.r.o.
ARTON s.r.o.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme čitateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.