Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 2. november 2024
< sekcia Ekonomika

Bezpečnejšie cesty a nové vlaky v Nitrianskom kraji i vďaka eurofondom

Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič

Obyvatelia Nitrianskeho kraja sa môžu tešiť z modernizácie viac ako 85 kilometrov ciest I. triedy.

Bratislava 5. augusta (OTS) - Projekty v Nitrianskom kraji sú zamerané na modernizáciu ciest I. triedy a nákup nových vlakov v rámci viacerých nadregionálnych projektov.

PO 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)

Cieľom je výstavba rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ako aj modernizácia siete ciest I. triedy, ktoré pokrývajú viac ako polovicu všetkých dopravných výkonov na Slovensku. . Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov na cestách I. triedy . Rekonštrukcia križovatiek na cestách I. triedy . Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy (TT, NR)

PO 6 – Železničná verejná osobná doprava

Nákup 32 nových moderných vlakových súprav s cieľom zvýšiť počet cestujúcich verejnou železničnou dopravou.

NAJVÝZNAMNEJŠIE PROJEKTY:




Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy (TT, NR)

Obyvatelia Nitrianskeho kraja sa môžu tešiť z modernizácie viac ako 85 kilometrov ciest I. triedy. Základom projektu je výmena, doplnenie a skvalitnenie dopravného značenia, ako aj zlepšenie kvality povrchu a únosnosti vozovky. Projekt zahŕňa obnovenie vodorovného značenia, doplnenie chýbajúcich smerových stĺpikov a nainštalovanie odpudzovačov zveri. Na priechodoch pre chodcov sa zabudujú aktívne LED dopravné gombíky upozorňujúce na prítomnosť chodca na priechode. Na celom území Slovenska bude v rámci projektov zrekonštruovaných 376 kilometrov ciest I. triedy. Celkové oprávnené náklady na projekty v Trnavskom a Nitrianskom kraji: 30,76 milióna eur, z čoho Európska únia preplatí 26,1 milióna eur.

Rekonštrukcia križovatiek na cestách I. triedy

Projekt zahŕňa rekonštrukciu dvoch križovatiek v okrese Komárno a jednej v okrese Topoľčany. V dôsledku rekonštrukcie križovatiek sa zvýšila ich kapacita a priepustnosť, znížil sa počet kolíznych bodov, ako aj počet dopravných nehôd a zlepší sa bezpečnosť vodičov, cyklistov a chodcov.

Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov na cestách I. triedy

Cieľom projektu je obnova povrchu vozovky, ktorá na mnohých úsekoch vykazuje nerovnosti, ktoré majú negatívny vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ako aj na zjazdnosť úsekov. Celkové oprávnené náklady na projekt: 10,2 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 8,7 milióna eur.

Nákup nových vlakov

Nákup 32 nových moderných vlakových súprav, ktoré poskytujú cestujúcim ten najvyšší komfort a bezpečnosť, je súčasťou nadregionálneho projektu dotýkajúceho sa územia celého Slovenska. 10 moderných poschodových vlakov push-pull, z ktorých jeden odvezie 362 sediacich a 352 stojacich ľudí, jazdí na tratiach Trnava – Bratislava a Nové Zámky – Bratislava – Kúty. 12 dieselových motorových jednotiek s kapacitou 177 miest na sedenie a 140 na státie preváža cestujúcich na tratiach v okolí Humenného, Prešova a Nitry. Celkové oprávnené náklady na projekt: 177 miliónov eur, z toho Európska únia preplatí 88,5 milióna eur.

Operačný program Doprava


Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc

Investícia do Vašej budúcnosti

Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Foto: OPD