Zloženie a kvalita výrobku podľa slov 1. viceprezidenta ZOCR Františka Ťapuša má byť výrobcom garantovaná pre všetky trhy rovnako.
Autor TASR/Tablet.TV
,aktualizované Bratislava 8. marca (TASR/TABLET.TV) - Dvojaká kvalita výrobkov je klamaním spotrebiteľa. Uviedol to dnes prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) Pavol Konštiak na tlačovej konferencii, témou ktorej bolo okrem dvojakej kvality, najmä potravín, aj riešenie problému igelitových tašiek, ako aj avizované zvyšovanie cien potravín.
"Pravda je, že nadnárodní výrobcovia nás klamú. Pretože keď sa raz výrobok volá nejakým spôsobom, tak nie je možné, že pre východné alebo južné, či nové štáty Európskej únie (EÚ) sa vo výrobku namiesto cukru použije sladidlo, miesto živočíšneho tuku rastlinný, je v ňom viacej farbív, miesto vyššieho podielu ovocnej šťavy sa použije výrazne nižší podiel, sú tam tzv. éčka, skrátka sú tam lacnejšie druhy komponentov. To síce môže výrobok zlacniť, ale je to klamanie spotrebiteľa," zdôraznil Konštiak.
ZOCR SR preto podľa neho chápe a podporuje iniciatívu šéfky Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Gabriely Matečnej (nominantka SNS) ohľadom dvojakej kvality potravín a jej snahu prijať k riešeniu tohto problému závery aj na úrovni EÚ.
"Sme presvedčení, že každý výrobca potravinárskeho tovaru, ktorý vyrába a dodáva na trh takýto výrobok, by mal garantovať, že zloženie a kvalita výrobku je rovnaká nielen na Slovensku, ale aj v rámci EÚ. Dokonca u svetových značiek aj na všetkých trhoch," povedal prezident ZOCR.
Neobstoja podľa neho námietky o iných chuťových či kvalitatívnych nárokoch spotrebiteľov v rôznych krajinách či regiónoch, najmä keď výroba u identicky označených výrobkoch pre niektoré trhy, najmä v strednej a východnej Európe, používa lacnejšie, menej kvalitné suroviny, alebo sú odchýlky v zložení výrobku. "Pre spotrebiteľa je to zavádzajúce, pretože v rovnakom obale očakáva rovnaký výrobok," doplnil Konštiak.
Zloženie a kvalita výrobku podľa slov 1. viceprezidenta ZOCR Františka Ťapuša má byť výrobcom garantovaná pre všetky trhy rovnako. "Je nefér, ak niektorý výrobca ponúka rovnako zabalený výrobok, ktorý má v jednotlivých členských krajinách rozdielne zloženie," poznamenal Ťapuš.
Obchodníci združení v ZOCR sú si podľa Konštiaka vedomí, že prevažné množstvo plastových tašiek, tzv. igelitiek, sa dostáva do obehu práve prostredníctvom obchodných prevádzok. "Budú preto aktívne prispievať k výraznému a stálemu znižovaniu počtu plastových nákupných tašiek, vrecúšok na tovary poskytovanými v obchodoch, ako jednému zo spôsobov k zlepšeniu životného prostredia na Slovensku. Z tohto dôvodu sa ZOCR SR pripojil k iniciatíve 'Slovensko bez igelitiek' ministra životného prostredia SR Sólymosa," povedal.
Podľa Konštiaka sa za rok 2016 ceny potravín znížili o 2,6 %, kým celý spotrebný kôš zaznamenal pokles len o 0,5 %. "Tento rok už od takmer všetkých dodávateľov a výrobcov cítime nápor na zvyšovanie cien. Hlavným dôvodom nárastu cien je zvyšovanie recyklačných poplatkov, ktoré je platné od 1. júla 2016. Napríklad, pri papieri sa zvýšili poplatky na recykláciu viac ako 12-násobne, pri kombinovaných (obalových) materiáloch 15-násobne, pri plastoch 6,6-násobne a pri skle 5-násobne," podčiarkol Konštiak. Nárast cien evidujú obchodníci podľa neho od 1 % do 5 %.
"Pravda je, že nadnárodní výrobcovia nás klamú. Pretože keď sa raz výrobok volá nejakým spôsobom, tak nie je možné, že pre východné alebo južné, či nové štáty Európskej únie (EÚ) sa vo výrobku namiesto cukru použije sladidlo, miesto živočíšneho tuku rastlinný, je v ňom viacej farbív, miesto vyššieho podielu ovocnej šťavy sa použije výrazne nižší podiel, sú tam tzv. éčka, skrátka sú tam lacnejšie druhy komponentov. To síce môže výrobok zlacniť, ale je to klamanie spotrebiteľa," zdôraznil Konštiak.
ZOCR SR preto podľa neho chápe a podporuje iniciatívu šéfky Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Gabriely Matečnej (nominantka SNS) ohľadom dvojakej kvality potravín a jej snahu prijať k riešeniu tohto problému závery aj na úrovni EÚ.
"Sme presvedčení, že každý výrobca potravinárskeho tovaru, ktorý vyrába a dodáva na trh takýto výrobok, by mal garantovať, že zloženie a kvalita výrobku je rovnaká nielen na Slovensku, ale aj v rámci EÚ. Dokonca u svetových značiek aj na všetkých trhoch," povedal prezident ZOCR.
Neobstoja podľa neho námietky o iných chuťových či kvalitatívnych nárokoch spotrebiteľov v rôznych krajinách či regiónoch, najmä keď výroba u identicky označených výrobkoch pre niektoré trhy, najmä v strednej a východnej Európe, používa lacnejšie, menej kvalitné suroviny, alebo sú odchýlky v zložení výrobku. "Pre spotrebiteľa je to zavádzajúce, pretože v rovnakom obale očakáva rovnaký výrobok," doplnil Konštiak.
Zloženie a kvalita výrobku podľa slov 1. viceprezidenta ZOCR Františka Ťapuša má byť výrobcom garantovaná pre všetky trhy rovnako. "Je nefér, ak niektorý výrobca ponúka rovnako zabalený výrobok, ktorý má v jednotlivých členských krajinách rozdielne zloženie," poznamenal Ťapuš.
Obchodníci združení v ZOCR sú si podľa Konštiaka vedomí, že prevažné množstvo plastových tašiek, tzv. igelitiek, sa dostáva do obehu práve prostredníctvom obchodných prevádzok. "Budú preto aktívne prispievať k výraznému a stálemu znižovaniu počtu plastových nákupných tašiek, vrecúšok na tovary poskytovanými v obchodoch, ako jednému zo spôsobov k zlepšeniu životného prostredia na Slovensku. Z tohto dôvodu sa ZOCR SR pripojil k iniciatíve 'Slovensko bez igelitiek' ministra životného prostredia SR Sólymosa," povedal.
Podľa Konštiaka sa za rok 2016 ceny potravín znížili o 2,6 %, kým celý spotrebný kôš zaznamenal pokles len o 0,5 %. "Tento rok už od takmer všetkých dodávateľov a výrobcov cítime nápor na zvyšovanie cien. Hlavným dôvodom nárastu cien je zvyšovanie recyklačných poplatkov, ktoré je platné od 1. júla 2016. Napríklad, pri papieri sa zvýšili poplatky na recykláciu viac ako 12-násobne, pri kombinovaných (obalových) materiáloch 15-násobne, pri plastoch 6,6-násobne a pri skle 5-násobne," podčiarkol Konštiak. Nárast cien evidujú obchodníci podľa neho od 1 % do 5 %.