Myslí si to predseda SOPK Peter Mihók. Riešenie vidí v zavedení trestného koeficientu podľa počtu absolventov škôl evidovaných na úrade práce.
Autor TASR
Žilina 13. marca (TASR) – Absencia kvalifikovanej pracovnej sily sa môže stať hlavnou brzdou oživenia ekonomiky a hrozí, že Slovensko bude musieť pri 14-% nezamestnanosti pracovnú silu dovážať. Pri príležitosti výročného zhromaždenia Žilinskej regionálnej komory (ŽRK) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) to povedal predseda SOPK Peter Mihók.
Zdôraznil, že SOPK má už viac ako jedno desaťročie rozpracovaný systém skvalitnenia stredného odborného vzdelávania. "Keď sme vstupovali do projektu poskytovania možností praxe pre študentov a následne aj zamestnania pre absolventov stredných odborných škôl, predpokladali sme, že po dvoch – troch rokoch vstúpi tento experiment do života celoštátne. A bude aj legislatívne ošetrený. Dnes začíname vo veľkej miere hovoriť o duálnom vzdelávaní a stalo sa veľkým hitom na Slovensku v oblasti stredného odborného vzdelávania. Ale to je tak, ako keby sme dnes, niekoľko sto rokov po Kolumbovi, išli objavovať Ameriku. Lebo duálne vzdelávanie v tejto republike fungovalo v minulosti parádnym spôsobom. A náš projekt predstavuje presne to isté duálne vzdelávanie," konštatoval Mihók.
Predseda predstavenstva ŽRK SOPK Dušan Haluška doplnil, že v Žilinskom kraji začali so zamestnávateľmi spolupracovať na umiestňovaní učňov a žiakov stredných škôl v roku 2006. "Školy z oblasti strojárstva, stavebníctva, elektrotechniky umiestňujú žiakov napríklad v spoločnostiach ako Kia, INA, ale aj v malých firmách. Počas krízy sa to trocha obmedzilo, ale v súčasnej dobe, keď nastáva pomaly oživovanie trhu, žiadané odbory a ich žiaci majú postarané o budúcnosť. Dokonca už v máji, ešte pred maturitami, majú zamestnávatelia študentov rozchytaných. A veľakrát sa stáva, že firmy si nechávajú žiakov, ktorí tam praxovali, a prechádzajú do trvalého pracovného pomeru. Takže so žiadanými odbormi na trhu problém nie je. Bude to problém odborov, ktoré vyrábajú žiakov iba preto, aby ich mali. Títo žiaci nemajú možnosť umiestnenia na trhu práce a aj počas štúdia je problém ich umiestniť do firiem," uviedol Haluška.
Predseda SOPK vidí riešenie v zavedení trestného koeficientu podľa počtu absolventov škôl evidovaných na úrade práce. "A o to by ďalší rok dostali menej peňazí. Lebo vyprodukovali nezamestnaných a vyprodukovali ich iba preto, lebo majú nezmyselné odbory štúdia. O ktorých dopredu vieme, že mnohí ich absolventi v živote nenájdu v tom odbore uplatnenie. A s týmto sa musí definitívne niečo robiť. Absolvent školy, či strednej alebo vysokej, je produkt školstva. Viem, že niektorí to budú brať pejoratívne. Ale je to presne to isté, ako keby pekár, ktorý vie, že denne predá sto chlebov, ich vyrábal 150 každý deň. Vie, že aj zajtra ich predá sto, ale vyrába ich 150. Lebo on sa rozhodol, že bude 150 vyrábať. Ten pekár do mesiaca už piecť chleba nebude. Ale škola bude ďalej vychovávať, lebo ona má zdroje z verejných financií," povedal Mihók.
"Takto sa nedá robiť s verejnými financiami. Potom kričíme, že máme málo na školstvo. My nemáme málo peňazí na školstvo, iba zle alokujeme prostriedky, ktoré sú. A potom si viacnásobne predražujeme verejné výdavky. Lebo najprv alokujeme peniaze do škôl – na výučbu, na budovy, na profesorov, na učiteľov. Výsledok je, že máme nezamestnaných. Potom alokujeme zdroje buď podporám v nezamestnanosti z tých istých verejných zdrojov alebo na rekvalifikáciu. To si asi žiadna normálna spoločnosť nemôže dovoliť robiť. Toto je podstata, voči ktorej bojujeme," uzatvoril predseda SOPK.
Zdôraznil, že SOPK má už viac ako jedno desaťročie rozpracovaný systém skvalitnenia stredného odborného vzdelávania. "Keď sme vstupovali do projektu poskytovania možností praxe pre študentov a následne aj zamestnania pre absolventov stredných odborných škôl, predpokladali sme, že po dvoch – troch rokoch vstúpi tento experiment do života celoštátne. A bude aj legislatívne ošetrený. Dnes začíname vo veľkej miere hovoriť o duálnom vzdelávaní a stalo sa veľkým hitom na Slovensku v oblasti stredného odborného vzdelávania. Ale to je tak, ako keby sme dnes, niekoľko sto rokov po Kolumbovi, išli objavovať Ameriku. Lebo duálne vzdelávanie v tejto republike fungovalo v minulosti parádnym spôsobom. A náš projekt predstavuje presne to isté duálne vzdelávanie," konštatoval Mihók.
Predseda predstavenstva ŽRK SOPK Dušan Haluška doplnil, že v Žilinskom kraji začali so zamestnávateľmi spolupracovať na umiestňovaní učňov a žiakov stredných škôl v roku 2006. "Školy z oblasti strojárstva, stavebníctva, elektrotechniky umiestňujú žiakov napríklad v spoločnostiach ako Kia, INA, ale aj v malých firmách. Počas krízy sa to trocha obmedzilo, ale v súčasnej dobe, keď nastáva pomaly oživovanie trhu, žiadané odbory a ich žiaci majú postarané o budúcnosť. Dokonca už v máji, ešte pred maturitami, majú zamestnávatelia študentov rozchytaných. A veľakrát sa stáva, že firmy si nechávajú žiakov, ktorí tam praxovali, a prechádzajú do trvalého pracovného pomeru. Takže so žiadanými odbormi na trhu problém nie je. Bude to problém odborov, ktoré vyrábajú žiakov iba preto, aby ich mali. Títo žiaci nemajú možnosť umiestnenia na trhu práce a aj počas štúdia je problém ich umiestniť do firiem," uviedol Haluška.
Predseda SOPK vidí riešenie v zavedení trestného koeficientu podľa počtu absolventov škôl evidovaných na úrade práce. "A o to by ďalší rok dostali menej peňazí. Lebo vyprodukovali nezamestnaných a vyprodukovali ich iba preto, lebo majú nezmyselné odbory štúdia. O ktorých dopredu vieme, že mnohí ich absolventi v živote nenájdu v tom odbore uplatnenie. A s týmto sa musí definitívne niečo robiť. Absolvent školy, či strednej alebo vysokej, je produkt školstva. Viem, že niektorí to budú brať pejoratívne. Ale je to presne to isté, ako keby pekár, ktorý vie, že denne predá sto chlebov, ich vyrábal 150 každý deň. Vie, že aj zajtra ich predá sto, ale vyrába ich 150. Lebo on sa rozhodol, že bude 150 vyrábať. Ten pekár do mesiaca už piecť chleba nebude. Ale škola bude ďalej vychovávať, lebo ona má zdroje z verejných financií," povedal Mihók.
"Takto sa nedá robiť s verejnými financiami. Potom kričíme, že máme málo na školstvo. My nemáme málo peňazí na školstvo, iba zle alokujeme prostriedky, ktoré sú. A potom si viacnásobne predražujeme verejné výdavky. Lebo najprv alokujeme peniaze do škôl – na výučbu, na budovy, na profesorov, na učiteľov. Výsledok je, že máme nezamestnaných. Potom alokujeme zdroje buď podporám v nezamestnanosti z tých istých verejných zdrojov alebo na rekvalifikáciu. To si asi žiadna normálna spoločnosť nemôže dovoliť robiť. Toto je podstata, voči ktorej bojujeme," uzatvoril predseda SOPK.