Autobusových dopravcov ovplyvňuje aj situácia s nedostatkom zamestnancov.
Autor TASR
Bratislava 25. decembra (TASR) – Verejná doprava sa začína "aktivizovať" z pohľadu aktivít dopravcov a záujmu cestujúcich. Stúpa dôležitosť ekológie a ľudia sa postupne vracajú z áut do verejnej dopravy vrátane autobusov. Rok 2018 zhodnotil z pohľadu autobusových dopravcov prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský.
"Celkovo vnímame situáciu na Slovensku tak, že sa aktivizuje verejná doprava, aj autobusová, aj železničná. Situácia s autami už je neúnosná a aj čísla hovoria, že by verejnej doprave mohlo svitnúť na lepšie časy," skonštatoval s tým, že verejná doprava podľa neho smeruje k ekologizácii, k elektromobilite alebo k iným druhom alternatívnych pohonov.
V priebehu roka 2018 došlo podľa neho k zásadným zmenám fungovania dopravy v Bratislavskom kraji. "Začali sme vo väčšej miere navážať cestujúcich na vlaky a posilnili sa spoje po večeroch aj cez víkendy. Ponuka pre cestujúcich sa z našej strany výrazne zvýšila," zdôraznil Sádovský, ktorý je súčasne generálnym riaditeľom Slovak Lines.
Vníma aj zvyšujúci sa počet cestujúcich, v roku 2018 ide podľa neho o 2 % nárast na základe aktuálnych posledných dostupných štatistík. "Takýto kladný alebo minimálne rovnovážny výsledok máme už niekoľko rokov po sebe. Nový systém dopravy v Bratislavskom kraji tomuto trendu ešte viac pomôže," doplnil Sádovský.
Autobusových dopravcov ovplyvňuje aj situácia s nedostatkom zamestnancov. Podľa Sádovského chýba v prímestskej autobusovej doprave minimálne 5 % vodičov. "Pre lepšiu predstavu, ide aktuálne približne o 200 vodičov, ktorých by sme akútne potrebovali na celom Slovensku, a trend sa zhoršuje," objasnil s tým, že niektorí dopravcovia majú skúsenosti aj so zamestnávaním cudzincov. "Predovšetkým vodiči z Ukrajiny, ale aj zo Srbska pracujú v niektorých podnikoch a máme dobré odozvy, sú s nimi spokojní," dodal. Ďalšie významné percento vodičov má podľa Sádovského rezervy vo vzťahu k zákazníkom. Treba si podľa neho uvedomiť, že každý jeden vodič ročne prevezie desiatky tisíc cestujúcich a keď chýba, dopravu nie je možné vykonať.
V roku 2019 sa tak autobusoví dopravcovia chcú sústrediť aj na zlepšenie situácie s vodičmi. "Či už prostredníctvom vodičských preukazov aj pre mladších adeptov alebo zlepšenia podmienok pre vodičov. Rovnako podporujeme zavedenie duálneho vzdelávania pre oblasť vodičskej profesie, aby nám prichádzali noví, mladí ľudia do odvetvia," ozrejmil Sádovský. Zaoberať sa budú aj marketingom, propagáciou výhod a podporou verejnej dopravy. "Budeme ľudí prizývať k tomu, aby využívali verejnú dopravu. Určite využijeme aj príležitosť na pripomenutie si jedného veľkého výročia, ktoré nás čaká," skonštatoval s tým, že rok 2019 je aj rokom 70. výročia slovenskej autobusovej dopravy, teda bývalej česko-slovenskej ČSAD.
"Celkovo vnímame situáciu na Slovensku tak, že sa aktivizuje verejná doprava, aj autobusová, aj železničná. Situácia s autami už je neúnosná a aj čísla hovoria, že by verejnej doprave mohlo svitnúť na lepšie časy," skonštatoval s tým, že verejná doprava podľa neho smeruje k ekologizácii, k elektromobilite alebo k iným druhom alternatívnych pohonov.
V priebehu roka 2018 došlo podľa neho k zásadným zmenám fungovania dopravy v Bratislavskom kraji. "Začali sme vo väčšej miere navážať cestujúcich na vlaky a posilnili sa spoje po večeroch aj cez víkendy. Ponuka pre cestujúcich sa z našej strany výrazne zvýšila," zdôraznil Sádovský, ktorý je súčasne generálnym riaditeľom Slovak Lines.
Vníma aj zvyšujúci sa počet cestujúcich, v roku 2018 ide podľa neho o 2 % nárast na základe aktuálnych posledných dostupných štatistík. "Takýto kladný alebo minimálne rovnovážny výsledok máme už niekoľko rokov po sebe. Nový systém dopravy v Bratislavskom kraji tomuto trendu ešte viac pomôže," doplnil Sádovský.
Autobusových dopravcov ovplyvňuje aj situácia s nedostatkom zamestnancov. Podľa Sádovského chýba v prímestskej autobusovej doprave minimálne 5 % vodičov. "Pre lepšiu predstavu, ide aktuálne približne o 200 vodičov, ktorých by sme akútne potrebovali na celom Slovensku, a trend sa zhoršuje," objasnil s tým, že niektorí dopravcovia majú skúsenosti aj so zamestnávaním cudzincov. "Predovšetkým vodiči z Ukrajiny, ale aj zo Srbska pracujú v niektorých podnikoch a máme dobré odozvy, sú s nimi spokojní," dodal. Ďalšie významné percento vodičov má podľa Sádovského rezervy vo vzťahu k zákazníkom. Treba si podľa neho uvedomiť, že každý jeden vodič ročne prevezie desiatky tisíc cestujúcich a keď chýba, dopravu nie je možné vykonať.
V roku 2019 sa tak autobusoví dopravcovia chcú sústrediť aj na zlepšenie situácie s vodičmi. "Či už prostredníctvom vodičských preukazov aj pre mladších adeptov alebo zlepšenia podmienok pre vodičov. Rovnako podporujeme zavedenie duálneho vzdelávania pre oblasť vodičskej profesie, aby nám prichádzali noví, mladí ľudia do odvetvia," ozrejmil Sádovský. Zaoberať sa budú aj marketingom, propagáciou výhod a podporou verejnej dopravy. "Budeme ľudí prizývať k tomu, aby využívali verejnú dopravu. Určite využijeme aj príležitosť na pripomenutie si jedného veľkého výročia, ktoré nás čaká," skonštatoval s tým, že rok 2019 je aj rokom 70. výročia slovenskej autobusovej dopravy, teda bývalej česko-slovenskej ČSAD.