Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 17. november 2024Meniny má Klaudia
< sekcia Ekonomika

Pálenčár: Ľudia kupujú nehnuteľnosti zodpovednejšie ako v minulosti

Ilustračné foto. Foto: Andrej Galica

Aj banky pristupujú k poskytovaniu úverov podstatne zodpovednejšie. Je pravda, že sú historicky najnižšie úrokové sadzby, no úver dnes nedostane hocikto.

Bratislava 11. augusta (TASR) – Slováci pristupujú k nákupu nehnuteľností na bývanie zodpovednejšie ako v predkrízovom období. Myslí si to prezident Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska (NARKS) Ján Palenčár, podľa ktorého dnes aj banky poskytnutie úveru dôkladnejšie zvažujú a hypotéku nedostane ktokoľvek.

Kríza v roku 2008 podľa neho priniesla ponaučenie pre všetkých – bankové domy, developerov, stavebné firmy i klientov. „Aj banky dnes pristupujú k poskytovaniu úverov podstatne zodpovednejšie. Je pravda, že sú historicky najnižšie úrokové sadzby, to však vyplýva z politiky Európskej centrálnej banky. Na druhej strane dnes nedostane úver hocikto. V roku 2007, 2008 vám stačilo čestné prehlásenie, že máte príjem a úver ste dostali. Dnes to, že naozaj pracujete, že vaša bonita je dobrá, banka reálne preveruje,“ uviedol Palenčár v rozhovore pre TASR.

Ako dodal, záťažové testy sa robia práve pre prípad zvýšenia úrokových sadzieb o 1 až 2 body a ukazujú, že klienti by takúto zmenu so svojím príjmom dokázali zvládnuť. „Pre nás, realitných profesionálov, je dôležité, aby trh žil trvalým rastom, aby sme nezažívali rýchle rasty a následné pády. To nikdy nie je pre trh dobré,“ zdôraznil prezident NARKS.

Klientov upozorňuje, aby k rozhodnutiu o kúpe nehnuteľnosti pristupovali zodpovedne a aby už dnes, keď je ponúk na trhu veľké množstvo, vyberali také, ktoré ani v budúcnosti nebudú strácať na hodnote. Za negatívum súčasného trhu označil to, že sa v ponukách objavujú byty nezodpovedajúce štandardnej kvalite z pohľadu kombinácie projektu, lokality a ceny.

„Pozitívom je, že klienti sa oproti predkrízovému obdobiu správajú oveľa zodpovednejšie. V roku 2007, 2008 sa predávalo všetko za čokoľvek, dnes klienti predsa len zvažujú ponuky a pristupujú k nákupom pragmatickejšie,“ zhodnotil Palenčár.