Štúdia skupiny Allianz sa zameriava na budúce riziká Panamského prieplavu.
Autor TASR
Bratislava 12. augusta (TASR) - Za posledných 10 rokov sa v Panamskom prieplave, ktorý 15. augusta tohto roka zavŕši 100 rokov existencie, stalo 27 nehôd. Cez prieplav prepajajúci Atlantický a Tichý oceán prejdú ročne približne 3 % svetového námorného obchodu.
Štúdia skupiny Allianz sa zameriava na budúce riziká Panamského prieplavu, ktoré môžu nastať po otvorení tretieho pruhu pre veľké kontajnerové lode. Podľa expertov sa po otvorení tretej sekcie môže zvýšiť hodnota poistených vecí, ktoré denne prechádzajú kanálom, až o viac ako 75 miliónov eur. Cieľom štúdie je teda posúdiť rast nákladov na lodné flotily a ich budúci vplyv na ostatné prístavy. Dôležité je tiež pripraviť projekt tak, aby mali záchranári situáciu pod kontrolou aj v prípade upchatia či znečistenia kanála. Priamo úmerne k zvýšeniu počtu veľkých lodí a k hustejšej premávke by mal vzrásť aj počet kvalifikovaných odborníkov z pohotovostných zložiek.
Ďalším rizikom sú živelné udalosti. Mnoho prístavov, najmä na východnom pobreží, je vystavených hurikánom. Preprava tranzitných lodí do týchto prístavov je teda oveľa rizikovejšia. Napríklad v roku 2012 veľké škody spôsobil hurikán Sandy, ktorý zaplavil prístavy na severovýchode USA.
Pre správne zhodnotenie možných rizík odborníci z Allianz preskúmali bezpečnostné záznamy Panamského prieplavu v priebehu uplynulých 20 rokov. Do úvahy brali najmä počet a príčiny škodových udalostí. Tieto údaje boli následne porovnávané s inými známymi vodnými cestami, ako Suezský či Kielský prieplav. Výsledky testov preukázali, že práve Panamský prieplav je tým najbezpečnejším. Najčastejšími nehodami sú kontakt so stenou, kolízia plavidiel a poškodenie lode. Škodová udalosť však vznikne len raz za 4000 prepráv.
Panamský prieplav, prepojenie, vznikol už v roku 1914. Od tých čias výrazne ovplyvnil rozvoj lodnej dopravy a obchodných ciest. Dnes zlučuje až 144 námorných obchodných trás, ktoré spájajú 160 krajín a 1700 prístavov.
Pri príležitosti 100. výročia už o pár dní otvoria tretí pruh pre väčšie tranzitné lode. Táto zmena má ďalej rozširovať obchodné cesty a umožniť priechod viacerým veľkorozmerným lodiam. V súčasnosti cez prieplav prejde ročne viac než 12.000 zaoceánskych lodí. Po otvorení nového pruhu sa odhaduje ich zvýšenie až na 16.750. Jedna veľká kontajnerová loď je taká dlhá ako štyri 50-metrové futbalové ihriská a môže byť poistená až na 180 miliónov eur.
TASR informovala Allianz-Slovenská poisťovňa.
Štúdia skupiny Allianz sa zameriava na budúce riziká Panamského prieplavu, ktoré môžu nastať po otvorení tretieho pruhu pre veľké kontajnerové lode. Podľa expertov sa po otvorení tretej sekcie môže zvýšiť hodnota poistených vecí, ktoré denne prechádzajú kanálom, až o viac ako 75 miliónov eur. Cieľom štúdie je teda posúdiť rast nákladov na lodné flotily a ich budúci vplyv na ostatné prístavy. Dôležité je tiež pripraviť projekt tak, aby mali záchranári situáciu pod kontrolou aj v prípade upchatia či znečistenia kanála. Priamo úmerne k zvýšeniu počtu veľkých lodí a k hustejšej premávke by mal vzrásť aj počet kvalifikovaných odborníkov z pohotovostných zložiek.
Ďalším rizikom sú živelné udalosti. Mnoho prístavov, najmä na východnom pobreží, je vystavených hurikánom. Preprava tranzitných lodí do týchto prístavov je teda oveľa rizikovejšia. Napríklad v roku 2012 veľké škody spôsobil hurikán Sandy, ktorý zaplavil prístavy na severovýchode USA.
Pre správne zhodnotenie možných rizík odborníci z Allianz preskúmali bezpečnostné záznamy Panamského prieplavu v priebehu uplynulých 20 rokov. Do úvahy brali najmä počet a príčiny škodových udalostí. Tieto údaje boli následne porovnávané s inými známymi vodnými cestami, ako Suezský či Kielský prieplav. Výsledky testov preukázali, že práve Panamský prieplav je tým najbezpečnejším. Najčastejšími nehodami sú kontakt so stenou, kolízia plavidiel a poškodenie lode. Škodová udalosť však vznikne len raz za 4000 prepráv.
Panamský prieplav, prepojenie, vznikol už v roku 1914. Od tých čias výrazne ovplyvnil rozvoj lodnej dopravy a obchodných ciest. Dnes zlučuje až 144 námorných obchodných trás, ktoré spájajú 160 krajín a 1700 prístavov.
Pri príležitosti 100. výročia už o pár dní otvoria tretí pruh pre väčšie tranzitné lode. Táto zmena má ďalej rozširovať obchodné cesty a umožniť priechod viacerým veľkorozmerným lodiam. V súčasnosti cez prieplav prejde ročne viac než 12.000 zaoceánskych lodí. Po otvorení nového pruhu sa odhaduje ich zvýšenie až na 16.750. Jedna veľká kontajnerová loď je taká dlhá ako štyri 50-metrové futbalové ihriská a môže byť poistená až na 180 miliónov eur.
TASR informovala Allianz-Slovenská poisťovňa.