Vypuknutie pandémie ochorenia COVID-19, ktoré spočiatku zastavilo globálnu lodnú dopravu, neveštilo pre tento priemysel nič dobré.
Autor TASR
Londýn 4. júla (TASR) - Ceny kontajnerovej lodnej dopravy dosiahli rekordné výšky približne 18 mesiacov od vypuknutia pandémie nového koronavírusu, ktorá narušila námorné logistické reťazce a vyvolala obrovský dopyt.
„V podstate nám dochádzajú lode a prázdne kontajnery,“ povedal pre agentúru AFP Alan Murphy, šéf poradenskej spoločnosti Sea Intelligence, podľa ktorého je obrovský nedostatok prázdnych kontajnerov, ktoré, navyše, uviazli na nesprávnym miestach - v prístavoch, a nie v Ázii pripravené na naloženie.
Takzvaný Freightos Baltic Index, referenčný ukazovateľ pre hlavné námorné trasy, sa za rok viac ako strojnásobil na takmer 7000 USD (5920,66 eura) pre cestu z Číny na západné pobrežie Spojených štátov. V prípade cesty do Európy presiahol 10.000 USD, zatiaľ čo vlani v rovnakom období to bolo iba 1600 USD.
Murphy skonštatoval, že táto bezprecedentná situácia ešte znásobila ťažkosti, ktorým v uplynulých 10 rokov čelí námorná nákladná doprava.
Vypuknutie pandémie ochorenia COVID-19, ktoré spočiatku zastavilo globálnu lodnú dopravu, neveštilo pre tento priemysel nič dobré. Viedlo totiž k „bezprecedentnému poklesu dopytu“ v rozpore s trendmi medzi americkými a európskymi spotrebiteľmi, ktorí počas blokád prestali míňať peniaze v reštauráciách, divadlách alebo na dovolenkách. Namiesto toho nakupovali, často elektroniku na prácu z domu a ďalšie produkty, pričom veľa z nich sa dovážalo z Ázie, vysvetľuje Didier Rabattu zo spoločnosti Lombard Odier Investment Managers.
„Predstavte si, koľko televízorov si môžete kúpiť, ak nepôjdete na týždeň s rodinou na lyžovačku?“ uviedol Paul Tourret, riaditeľ francúzskeho inštitútu námornej ekonomiky (ISEMAR).
Prerušenie nakládky a vykládky lodí pre ochorenie prístavných pracovníkov a reštrikcie spojené s pandémiou až po nepredvídateľné udalosti, ako bola marcová havária a blokáda dôležitého Suezského prieplavu, problémy v lodnej doprave iba prehĺbili.
Výsledkom bolo, že majitelia lodí nikdy neboli v lepšej kondícii. Napríklad kontajnerová a prepravná spoločnosť CMA CGM z Marseille vykázala len za 1. štvrťrok 2021 čistý zisk vyše 2 miliardy USD, čo bolo 40-krát viac ako v predchádzajúcom roku. A jej dánsky konkurent AP Moller-Maersk oznámil ešte väčší čistý zisk, 2,7 miliardy USD za prvé tri mesiace roka, čo predstavuje 13-násobok vlaňajšieho zisku.
Cena kontajnerovej dopravy závisí od dopytu, ale aj od kapacity lodných spoločností na jeho uspokojenie.
„To, či sa majitelia lodí rozhodnú viesť obchodnú vojnu alebo nie, je hlavným faktorom,“ uviedol Tourret. „Žiadny z nich nemá záujem na znižovaní cien,“ dodal.
Súčasná problematická situácia v lodnej doprave môže podľa Tourreta ešte nejaký čas trvať. Ani Jean-Marc Lacave, riaditeľ spoločnosti Armateurs de France, neočakáva, že sa situácia vráti do normálu pred 1. štvrťrokom 2022.
(1 EUR = 1,1823 USD)
„V podstate nám dochádzajú lode a prázdne kontajnery,“ povedal pre agentúru AFP Alan Murphy, šéf poradenskej spoločnosti Sea Intelligence, podľa ktorého je obrovský nedostatok prázdnych kontajnerov, ktoré, navyše, uviazli na nesprávnym miestach - v prístavoch, a nie v Ázii pripravené na naloženie.
Takzvaný Freightos Baltic Index, referenčný ukazovateľ pre hlavné námorné trasy, sa za rok viac ako strojnásobil na takmer 7000 USD (5920,66 eura) pre cestu z Číny na západné pobrežie Spojených štátov. V prípade cesty do Európy presiahol 10.000 USD, zatiaľ čo vlani v rovnakom období to bolo iba 1600 USD.
Murphy skonštatoval, že táto bezprecedentná situácia ešte znásobila ťažkosti, ktorým v uplynulých 10 rokov čelí námorná nákladná doprava.
Vypuknutie pandémie ochorenia COVID-19, ktoré spočiatku zastavilo globálnu lodnú dopravu, neveštilo pre tento priemysel nič dobré. Viedlo totiž k „bezprecedentnému poklesu dopytu“ v rozpore s trendmi medzi americkými a európskymi spotrebiteľmi, ktorí počas blokád prestali míňať peniaze v reštauráciách, divadlách alebo na dovolenkách. Namiesto toho nakupovali, často elektroniku na prácu z domu a ďalšie produkty, pričom veľa z nich sa dovážalo z Ázie, vysvetľuje Didier Rabattu zo spoločnosti Lombard Odier Investment Managers.
„Predstavte si, koľko televízorov si môžete kúpiť, ak nepôjdete na týždeň s rodinou na lyžovačku?“ uviedol Paul Tourret, riaditeľ francúzskeho inštitútu námornej ekonomiky (ISEMAR).
Prerušenie nakládky a vykládky lodí pre ochorenie prístavných pracovníkov a reštrikcie spojené s pandémiou až po nepredvídateľné udalosti, ako bola marcová havária a blokáda dôležitého Suezského prieplavu, problémy v lodnej doprave iba prehĺbili.
Výsledkom bolo, že majitelia lodí nikdy neboli v lepšej kondícii. Napríklad kontajnerová a prepravná spoločnosť CMA CGM z Marseille vykázala len za 1. štvrťrok 2021 čistý zisk vyše 2 miliardy USD, čo bolo 40-krát viac ako v predchádzajúcom roku. A jej dánsky konkurent AP Moller-Maersk oznámil ešte väčší čistý zisk, 2,7 miliardy USD za prvé tri mesiace roka, čo predstavuje 13-násobok vlaňajšieho zisku.
Cena kontajnerovej dopravy závisí od dopytu, ale aj od kapacity lodných spoločností na jeho uspokojenie.
„To, či sa majitelia lodí rozhodnú viesť obchodnú vojnu alebo nie, je hlavným faktorom,“ uviedol Tourret. „Žiadny z nich nemá záujem na znižovaní cien,“ dodal.
Súčasná problematická situácia v lodnej doprave môže podľa Tourreta ešte nejaký čas trvať. Ani Jean-Marc Lacave, riaditeľ spoločnosti Armateurs de France, neočakáva, že sa situácia vráti do normálu pred 1. štvrťrokom 2022.
(1 EUR = 1,1823 USD)