Od vypuknutia aféry už uplynuli dva týždne, austrálske úrady však tvrdia, že nemecký koncern ani jeho divízia Audi potrebné informácie a detaily o predaji na austrálskom trhu zatiaľ nezverejnili.
Autor TASR
Paríž 2. októbra (TASR) - Problémy Volkswagenu v dôsledku emisného škandálu sa každým dňom zväčšujú. Dnes parížska prokuratúra oznámila, že spustila predbežné vyšetrovanie VW pre podozrenie "z podvodu s priťažujúcimi okolnosťami". Informovali o tom agentúra Reuters a na svojej internetovej stránke britský denník The Guardian.
Predstaviteľ úradu prokurátora pre agentúru Reuters potvrdil, že prokuratúra začala vyšetrovanie a francúzsky týždenník L'Express informoval, že sa tak stalo na podnet Pierra Serneho, ktorý má v regióne Ile-de-France na starosti oblasť dopravy. Ako úrad prokurátora dodal, na základe zákona o ochrane spotrebiteľa hrozí vo Francúzsku za podvod s priťažujúcimi okolnosťami 5-ročné väzenie a pokuta vo výške 600.000 eur.
Samostatné vyšetrovanie v minulých dňoch oznámil úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa. Výsledok tohto vyšetrovania by mal byť známy v novembri alebo decembri.
Dnes sa navyše objavili informácie, že americká Agentúra na ochranu životného prostredia v USA (EPA), ktorá pred dvoma týždňami zverejnila zavádzanie Volkswagenu pri emisných testoch, začala preverovať aj ďalšie automobilky ako Chrysler, General Motors, Land Rover a Mercedes-Benz. Ako uviedol britský denník The Financial Times, EPA vyšetrovanie rozšírila na minimálne 28 modelov áut s naftovým motorom, ktoré vyrábajú spomínané automobilky.
Zdroj z EPA pre The Financial Times uviedol, že agentúra bude spočiatku testovať jedno jazdené vozidlo z každého modelu a v prípade, že objaví niečo podozrivé, vyšetrovanie rozšíri. Autá s naftovým motorom sa na celkovom automobilovom trhu USA podieľajú nízkym percentom, na rozdiel od Európy, kde sú podstatne populárnejšie.
Kauza vypukla pred dvoma týždňami, keď 18. septembra EPA obvinila VW, že do vyše 480.000 áut v USA namontoval softvér, ktorý umožňuje pri testovaní výfukových plynov zamaskovať skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Automobilke hrozí v USA pokuta až na úrovni 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur). Volkswagen neskôr priznal, že problém sa týka celosvetovo 11 miliónov áut, z toho kmeňovej značky VW okolo 5 miliónov vozidiel. Škoda oznámila 1,2 milióna dotknutých áut a Audi okolo 2,1 milióna vozidiel.
Necelý týždeň od zverejnenia kauzy odstúpil z funkcie vtedajší šéf VW Martin Winterkorn, ktorého vo funkcii nahradil bývalý šéf Porsche Matthias Müller. Začiatkom tohto týždňa sa objavili správy o začatí vyšetrovania Winterkorna, koncom týždňa však prokuratúra v Braunschweigu spresnila, že vyšetrovanie sa nevedie priamo voči nemu a pôvodná informácia nebola správne formulovaná. Hovorca prokuratúry v Braunschweigu pre AFP uviedol, že vyšetrovanie je smerované všeobecne "proti manažérom VW, ktorí sú za emisné podvody zodpovední". Oficiálne vyšetrovanie Winterkorna zatiaľ nie je možné, keďže neexistuje pre takýto krok dostatok dôkazov.
Austrálska vláda očakáva, že nemecká automobilka Volkswagen jej na budúci týždeň poskytne detailné informácie o tom, či predávala v krajine autá s problematickým softvérom, ktorý umožňuje firme zavádzať počas emisných testov. Ak by automobilka predaj takto vybavených áut potvrdila, v závislosti od ich počtu jej budú hroziť mnohomiliónové pokuty. Informovala o tom agentúra Reuters.
Od vypuknutia aféry už uplynuli dva týždne a podľa austrálskych úradov nemecký koncern ani jeho divízia Audi potrebné informácie a detaily o predaji na austrálskom trhu zatiaľ nezverejnili. Podľa austrálskej vlády však obe automobilky čakajú na viac informácií zo svojich centrál a ako dodala, podrobnejšie údaje očakáva na budúci týždeň.
Dozorná rada Volkswagenu pritom vo štvrtok (1.10.) oznámila, že vyšetrovanie celej kauzy potrvá pravdepodobne dlhšie, než sa pôvodne očakávalo. Je tak možné, že zákazníci, akcionári a zamestnanci budú žiť v neistote najbližšie mesiace.
Austrálska komisia pre hospodársku súťaž (ACCC) vo štvrtok oznámila, že začala vyšetrovanie, či nedošlo v súvislosti s emisným škandálom VW k zavádzaniu austrálskych spotrebiteľov. V prípade potvrdenia by to znamenalo začatie právnych krokov voči automobilke a z toho prameniace vysoké pokuty.
ACCC uviedla, že od VW požaduje informácie, či autá alebo komponenty s problematickým softvérom dodal aj na austrálsky trh. Takýto softvér totiž zákon o ochrane spotrebiteľa prísne zakazuje. Akékoľvek vyhlásenia firiem o tom, že ich produkt je priateľský k životnému prostrediu alebo úsporný, čo sa týka spotreby paliva, musia byť v Austrálii reálne podložené.
Medzitým právnická spoločnosť Maurice Blackburn uviedla, že začala komunikovať so stovkami zákazníkov Volkswagenu o prípadnej žalobe. Podľa Damiana Scattiniho z Maurice Blackburn právnickú firmu už kontaktovalo približne 350 vlastníkov áut VW. V Spojených štátoch a niektorých ďalších krajinách boli už žaloby na nemeckú spoločnosť podané.
Predstaviteľ úradu prokurátora pre agentúru Reuters potvrdil, že prokuratúra začala vyšetrovanie a francúzsky týždenník L'Express informoval, že sa tak stalo na podnet Pierra Serneho, ktorý má v regióne Ile-de-France na starosti oblasť dopravy. Ako úrad prokurátora dodal, na základe zákona o ochrane spotrebiteľa hrozí vo Francúzsku za podvod s priťažujúcimi okolnosťami 5-ročné väzenie a pokuta vo výške 600.000 eur.
Samostatné vyšetrovanie v minulých dňoch oznámil úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa. Výsledok tohto vyšetrovania by mal byť známy v novembri alebo decembri.
Dnes sa navyše objavili informácie, že americká Agentúra na ochranu životného prostredia v USA (EPA), ktorá pred dvoma týždňami zverejnila zavádzanie Volkswagenu pri emisných testoch, začala preverovať aj ďalšie automobilky ako Chrysler, General Motors, Land Rover a Mercedes-Benz. Ako uviedol britský denník The Financial Times, EPA vyšetrovanie rozšírila na minimálne 28 modelov áut s naftovým motorom, ktoré vyrábajú spomínané automobilky.
Zdroj z EPA pre The Financial Times uviedol, že agentúra bude spočiatku testovať jedno jazdené vozidlo z každého modelu a v prípade, že objaví niečo podozrivé, vyšetrovanie rozšíri. Autá s naftovým motorom sa na celkovom automobilovom trhu USA podieľajú nízkym percentom, na rozdiel od Európy, kde sú podstatne populárnejšie.
Kauza vypukla pred dvoma týždňami, keď 18. septembra EPA obvinila VW, že do vyše 480.000 áut v USA namontoval softvér, ktorý umožňuje pri testovaní výfukových plynov zamaskovať skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Automobilke hrozí v USA pokuta až na úrovni 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur). Volkswagen neskôr priznal, že problém sa týka celosvetovo 11 miliónov áut, z toho kmeňovej značky VW okolo 5 miliónov vozidiel. Škoda oznámila 1,2 milióna dotknutých áut a Audi okolo 2,1 milióna vozidiel.
Necelý týždeň od zverejnenia kauzy odstúpil z funkcie vtedajší šéf VW Martin Winterkorn, ktorého vo funkcii nahradil bývalý šéf Porsche Matthias Müller. Začiatkom tohto týždňa sa objavili správy o začatí vyšetrovania Winterkorna, koncom týždňa však prokuratúra v Braunschweigu spresnila, že vyšetrovanie sa nevedie priamo voči nemu a pôvodná informácia nebola správne formulovaná. Hovorca prokuratúry v Braunschweigu pre AFP uviedol, že vyšetrovanie je smerované všeobecne "proti manažérom VW, ktorí sú za emisné podvody zodpovední". Oficiálne vyšetrovanie Winterkorna zatiaľ nie je možné, keďže neexistuje pre takýto krok dostatok dôkazov.
Austrália hrozí pokutami, podrobné informácie od firmy čaká na budúci týždeň
Austrálska vláda očakáva, že nemecká automobilka Volkswagen jej na budúci týždeň poskytne detailné informácie o tom, či predávala v krajine autá s problematickým softvérom, ktorý umožňuje firme zavádzať počas emisných testov. Ak by automobilka predaj takto vybavených áut potvrdila, v závislosti od ich počtu jej budú hroziť mnohomiliónové pokuty. Informovala o tom agentúra Reuters.
Od vypuknutia aféry už uplynuli dva týždne a podľa austrálskych úradov nemecký koncern ani jeho divízia Audi potrebné informácie a detaily o predaji na austrálskom trhu zatiaľ nezverejnili. Podľa austrálskej vlády však obe automobilky čakajú na viac informácií zo svojich centrál a ako dodala, podrobnejšie údaje očakáva na budúci týždeň.
Dozorná rada Volkswagenu pritom vo štvrtok (1.10.) oznámila, že vyšetrovanie celej kauzy potrvá pravdepodobne dlhšie, než sa pôvodne očakávalo. Je tak možné, že zákazníci, akcionári a zamestnanci budú žiť v neistote najbližšie mesiace.
Austrálska komisia pre hospodársku súťaž (ACCC) vo štvrtok oznámila, že začala vyšetrovanie, či nedošlo v súvislosti s emisným škandálom VW k zavádzaniu austrálskych spotrebiteľov. V prípade potvrdenia by to znamenalo začatie právnych krokov voči automobilke a z toho prameniace vysoké pokuty.
ACCC uviedla, že od VW požaduje informácie, či autá alebo komponenty s problematickým softvérom dodal aj na austrálsky trh. Takýto softvér totiž zákon o ochrane spotrebiteľa prísne zakazuje. Akékoľvek vyhlásenia firiem o tom, že ich produkt je priateľský k životnému prostrediu alebo úsporný, čo sa týka spotreby paliva, musia byť v Austrálii reálne podložené.
Medzitým právnická spoločnosť Maurice Blackburn uviedla, že začala komunikovať so stovkami zákazníkov Volkswagenu o prípadnej žalobe. Podľa Damiana Scattiniho z Maurice Blackburn právnickú firmu už kontaktovalo približne 350 vlastníkov áut VW. V Spojených štátoch a niektorých ďalších krajinách boli už žaloby na nemeckú spoločnosť podané.