Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu oficiálne začne svoju činnosť 1. júna.
Autor TASR
Bratislava 13. mája (TASR) – Dozerať na to, že čerpanie eurofondov nemešká a že sa z nich financuje to, čo má, je hlavnou ambíciou nového úradu, ktorý bude mať od júna na starosti európske fondy a informatizáciu spoločnosti. V rozhovore pre TASR to uviedol podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini (Smer-SD). Hoci riadiacim orgánom na ministerstvách chce skôr pomáhať, visieť nad nimi bude hrozba takzvanej nútenej správy.
Doteraz mohol centrálny koordinačný orgán na úrade vlády riadiacim orgánom dávať len odporúčania, ktoré ani pri neefektívnom fungovaní a časovom sklze nemuseli rešpektovať. Novela kompetenčného zákona právomoci úradu podpredsedu vlády posilnila. Pellegrini upozornil, že všetky riadiace orgány budú musieť vypracovať akčný plán čerpania až do konca programového obdobia v roku 2023 a ten aj reálne plniť.
„V prípade, že ho nebudú plniť, existuje nová možnosť takzvanej nútenej správy, ak by sme vyhodnotili, že sa operačný program odchyľuje od krivky čerpania, že začína extrémne meškať. Ak bude meškať viac ako 20 %, môžeme dať návrh na vládu, aby rozhodla o dočasnom uvalení nútenej správy na operačný program,“ priblížil vicepremiér.
Riadiaci orgán na ministerstve tak bude musieť prijať opravné opatrenia, po zlepšení čerpania začne fungovať ako predtým. „To je výnimočný stav. Tam sa nechceme dostať, ale malo by to vytvárať tlak na to, aby sme nesedeli so založenými rukami s tým, že do roku 2023 máme času dosť. Mali by sme čerpanie finalizovať skôr, tak, aby sme v roku 2022 už len dolaďovali jeho zvyšky,“ zdôraznil Pellegrini.
Aby sa predišlo pochybnostiam o vyhlásených výzvach a oprávnenosti výdavkov, úrad dostal od vlády ďalšiu kompetenciu. Výzvy, veľké projektové zámery a národné projekty bude vopred schvaľovať. „Riadiaci orgán pripraví výzvu, ale pred vyhlásením ju pošle k nám, kde ju preveríme – či sú suma a prijímatelia stanovené správne, či je dostatočný termín na to, aby sa stihli prihlásiť, či tam nie je zakomponovaná nejaká diskriminačná podmienka, či samotný predmet výzvy je v súlade s prioritami našej krajiny,“ opísal podpredseda vlády.
Aj samotné vyhodnocovanie výziev a projektov zostane na riadiacich orgánoch. „My len musíme dohliadnuť, že ideme načas a že financujeme to, čo sa financovať má. To sú dve základné posolstvá, ktoré by z tohto úradu mali ísť. Náš úrad nemá byť braný ako niečo, čo ide riadiace orgány a ministerstvá stále stresovať, my sme tu aj na to, aby sme pomohli,“ doplnil Pellegrini.
Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, ktorý oficiálne začne svoju činnosť 1. júna, bude mať podľa neho asi 200 zamestnancov. Z veľkej väčšiny pôjde o pracovníkov sekcie centrálneho koordinačného orgánu z úradu vlády a sekcie informatizácie spoločnosti z ministerstva financií. Vedúci úradu nemá byť politický nominant, ale profesionál s manažérskymi schopnosťami.
„Chceme to spraviť po novom, veľmi úsporne, mnohé z obslužných činností si chceme objednávať u iných rezortov. Veci ekonomického charakteru by nám mohlo spravovať ministerstvo financií, chceli by sme naďalej využívať služby úradu vlády a existujúcich pracovníkov,“ avizoval Pellegrini.
Doteraz mohol centrálny koordinačný orgán na úrade vlády riadiacim orgánom dávať len odporúčania, ktoré ani pri neefektívnom fungovaní a časovom sklze nemuseli rešpektovať. Novela kompetenčného zákona právomoci úradu podpredsedu vlády posilnila. Pellegrini upozornil, že všetky riadiace orgány budú musieť vypracovať akčný plán čerpania až do konca programového obdobia v roku 2023 a ten aj reálne plniť.
„V prípade, že ho nebudú plniť, existuje nová možnosť takzvanej nútenej správy, ak by sme vyhodnotili, že sa operačný program odchyľuje od krivky čerpania, že začína extrémne meškať. Ak bude meškať viac ako 20 %, môžeme dať návrh na vládu, aby rozhodla o dočasnom uvalení nútenej správy na operačný program,“ priblížil vicepremiér.
Riadiaci orgán na ministerstve tak bude musieť prijať opravné opatrenia, po zlepšení čerpania začne fungovať ako predtým. „To je výnimočný stav. Tam sa nechceme dostať, ale malo by to vytvárať tlak na to, aby sme nesedeli so založenými rukami s tým, že do roku 2023 máme času dosť. Mali by sme čerpanie finalizovať skôr, tak, aby sme v roku 2022 už len dolaďovali jeho zvyšky,“ zdôraznil Pellegrini.
Aby sa predišlo pochybnostiam o vyhlásených výzvach a oprávnenosti výdavkov, úrad dostal od vlády ďalšiu kompetenciu. Výzvy, veľké projektové zámery a národné projekty bude vopred schvaľovať. „Riadiaci orgán pripraví výzvu, ale pred vyhlásením ju pošle k nám, kde ju preveríme – či sú suma a prijímatelia stanovené správne, či je dostatočný termín na to, aby sa stihli prihlásiť, či tam nie je zakomponovaná nejaká diskriminačná podmienka, či samotný predmet výzvy je v súlade s prioritami našej krajiny,“ opísal podpredseda vlády.
Aj samotné vyhodnocovanie výziev a projektov zostane na riadiacich orgánoch. „My len musíme dohliadnuť, že ideme načas a že financujeme to, čo sa financovať má. To sú dve základné posolstvá, ktoré by z tohto úradu mali ísť. Náš úrad nemá byť braný ako niečo, čo ide riadiace orgány a ministerstvá stále stresovať, my sme tu aj na to, aby sme pomohli,“ doplnil Pellegrini.
Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, ktorý oficiálne začne svoju činnosť 1. júna, bude mať podľa neho asi 200 zamestnancov. Z veľkej väčšiny pôjde o pracovníkov sekcie centrálneho koordinačného orgánu z úradu vlády a sekcie informatizácie spoločnosti z ministerstva financií. Vedúci úradu nemá byť politický nominant, ale profesionál s manažérskymi schopnosťami.
„Chceme to spraviť po novom, veľmi úsporne, mnohé z obslužných činností si chceme objednávať u iných rezortov. Veci ekonomického charakteru by nám mohlo spravovať ministerstvo financií, chceli by sme naďalej využívať služby úradu vlády a existujúcich pracovníkov,“ avizoval Pellegrini.