Rozdiel je aj z pohľadu jednotlivých typov predajní. Privátne potraviny sú najviac zastúpené v diskontných predajniach s podielom 51 % a v hypermarketoch s 21 %.
Autor TASR
Bratislava 22. novembra (TASR) – Štvrtina potravín na pultoch obchodov na Slovensku je pod privátnou značkou. Podiel slovenských výrobkov medzi nimi je menší ako medzi značkovými výrobkami. Vyplýva to z údajov, ktoré na pondelkovej tlačovej konferencii prezentovala Potravinárska komora Slovenska (PSK).
Podiel privátnych značiek dosiahol v roku 2021 25,1 %, pričom oproti roku 2020 narástol o 0,9 percentuálneho bodu (p. b.). Z porovnania oproti roku 2015 vyplýva, že podiel zahraničných privátnych značiek narástol o 5 p. b.
Najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode má podľa prieskumu už tradične reťazec Lidl, a to 50,5 %. Nasleduje Kaufland s 22,6 % a COOP Jednota s podielom 19,9 %. Najnižší podiel privátnych značiek je v sieti predajní Terno, konkrétne 3,9 %. Štandardne je teda v slovenských obchodoch vystavených niečo medzi šestinou a pätinou privátnych výrobkov.
Najvyšší podiel privátnych značiek je v kategórii mlieko, ide o 60 %. Nasledujú mäsové výrobky balené, nemrazené, kde podiel privátnych značiek predstavuje 43 %, a mliečne výrobky – prírodné syry, kde je podiel 41 %. Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách pivo, víno, liehoviny a destiláty a cukrovinky nečokoládové.
Rozdiel je aj z pohľadu jednotlivých typov predajní. Privátne potraviny sú najviac zastúpené v diskontných predajniach s podielom 51 % a v hypermarketoch s 21 %. V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší. Regionálny pohľad hovorí o tom, že najnižší podiel, 18 %, privátnych výrobkov je v Bratislavskom kraji a 20 % v Košickom kraji.
Z údajov zároveň vyplýva, že pri podiele 25 % privátnych značiek je 17 % zahraničných privátnych značiek a 8 % slovenských. Zahraničných výrobcov privátnych značiek podľa prieskumu preferuje reťazec Lidl, ale aj Kaufland. Ostatné reťazce majú vyvážený podiel zahraničných a slovenských privátnych značiek. Jedine reťazec COOP Jednota vyrába väčšinu privátnych značiek na Slovensku. Značkové výrobky majú o niečo vyšší podiel slovenských výrobkov.
"Neteší nás narastajúci podiel privátnych značiek na Slovensku. Privátne značky znižujú možnosť voľby pre spotrebiteľa a zároveň prehlbujú závislosť výrobcov potravín od veľkých obchodných reťazcov. Tolerujeme ich ako súčasť trendov v európskom maloobchode, ale s potrebou jasne pomenovať ich negatívne dosahy," poznamenal prezident PKS Daniel Poturnay.
Priblížil, že privátne značky sa predávajú pod menom obchodného reťazca a cieľom je zviditeľnenie obchodnej siete. Tieto výrobky bývajú o niečo lacnejšie ako značkové výrobky. Slovenský spotrebiteľ však podľa prezidenta PKS viac reaguje na akciové výrobky ako na tie privátne.
Prieskum uskutočnila PKS prostredníctvom agentúry Go4Insight v marci tohto roka na vzorke 360 predajní definovaných maloobchodných sietí na celom Slovensku. Monitorovala osem potravinových reťazcov s cieľom zistiť, ako sa vyvíja podiel vystavených privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode.
Podiel privátnych značiek dosiahol v roku 2021 25,1 %, pričom oproti roku 2020 narástol o 0,9 percentuálneho bodu (p. b.). Z porovnania oproti roku 2015 vyplýva, že podiel zahraničných privátnych značiek narástol o 5 p. b.
Najväčšie zastúpenie privátnych značiek na pultoch v maloobchode má podľa prieskumu už tradične reťazec Lidl, a to 50,5 %. Nasleduje Kaufland s 22,6 % a COOP Jednota s podielom 19,9 %. Najnižší podiel privátnych značiek je v sieti predajní Terno, konkrétne 3,9 %. Štandardne je teda v slovenských obchodoch vystavených niečo medzi šestinou a pätinou privátnych výrobkov.
Najvyšší podiel privátnych značiek je v kategórii mlieko, ide o 60 %. Nasledujú mäsové výrobky balené, nemrazené, kde podiel privátnych značiek predstavuje 43 %, a mliečne výrobky – prírodné syry, kde je podiel 41 %. Najmenší podiel privátnych výrobkov je v kategóriách pivo, víno, liehoviny a destiláty a cukrovinky nečokoládové.
Rozdiel je aj z pohľadu jednotlivých typov predajní. Privátne potraviny sú najviac zastúpené v diskontných predajniach s podielom 51 % a v hypermarketoch s 21 %. V malých predajniach a supermarketoch je podiel privátnych značiek najnižší. Regionálny pohľad hovorí o tom, že najnižší podiel, 18 %, privátnych výrobkov je v Bratislavskom kraji a 20 % v Košickom kraji.
Z údajov zároveň vyplýva, že pri podiele 25 % privátnych značiek je 17 % zahraničných privátnych značiek a 8 % slovenských. Zahraničných výrobcov privátnych značiek podľa prieskumu preferuje reťazec Lidl, ale aj Kaufland. Ostatné reťazce majú vyvážený podiel zahraničných a slovenských privátnych značiek. Jedine reťazec COOP Jednota vyrába väčšinu privátnych značiek na Slovensku. Značkové výrobky majú o niečo vyšší podiel slovenských výrobkov.
"Neteší nás narastajúci podiel privátnych značiek na Slovensku. Privátne značky znižujú možnosť voľby pre spotrebiteľa a zároveň prehlbujú závislosť výrobcov potravín od veľkých obchodných reťazcov. Tolerujeme ich ako súčasť trendov v európskom maloobchode, ale s potrebou jasne pomenovať ich negatívne dosahy," poznamenal prezident PKS Daniel Poturnay.
Priblížil, že privátne značky sa predávajú pod menom obchodného reťazca a cieľom je zviditeľnenie obchodnej siete. Tieto výrobky bývajú o niečo lacnejšie ako značkové výrobky. Slovenský spotrebiteľ však podľa prezidenta PKS viac reaguje na akciové výrobky ako na tie privátne.
Prieskum uskutočnila PKS prostredníctvom agentúry Go4Insight v marci tohto roka na vzorke 360 predajní definovaných maloobchodných sietí na celom Slovensku. Monitorovala osem potravinových reťazcov s cieľom zistiť, ako sa vyvíja podiel vystavených privátnych značiek obchodných reťazcov na pultoch v maloobchode.