V súčasnosti sa platby verejnej správy k občanom uskutočňujú na základe viacerých zákonov a prostredníctvom niekoľkých inštitúcií.
Autor TASR
Bratislava 23. júna (TASR) – Platby verejnej správy občanom by sa mali zefektívniť integrovaním ich distribúcie. Vyplýva to zo zámeru Ministerstva financií (MF) SR na vypracovanie koncepcie s názvom Efektívnejšia, integrovaná distribúcia platieb verejnej správy občanom, ktorú na svojom stredajšom (25. 6.) zasadnutí prerokuje vláda.
V súčasnosti sa platby verejnej správy k občanom uskutočňujú na základe viacerých zákonov a prostredníctvom niekoľkých inštitúcií, ako sú úrady práce, Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne či detské domovy. Samotná výplata sa prevažne realizuje cez Štátnu pokladnicu, Slovenskú poštu alebo komerčnú banku. Jednotné sledovanie adresnosti a účelnosti jednotlivých platieb je podľa rezortu financií zložité, pretože neexistuje jednotný pohľad na občana ako príjemcu platieb zo strany verejnej správy.
Súčasťou riešenia má byť vytvorenie centrálneho registra platieb, respektíve dávok občanom a zavedenie individuálneho účtu občana pre platby od verejnej správy. Zvážiť sa má tiež zavedenie jednotného elektronického účtu, ktorý by umožňoval zriadenie autorizačnej a platobnej karty, výplatu v hotovosti, prevedenie finančných prostriedkov na účet v komerčnej banke či parametrizáciu platieb, teda alokáciu vybranej dávky na určitý účel.
Ako uvádza MF SR v materiáli, cieľom zámeru je vyššia efektivita nakladania s verejnými financiami, okrem iného znížením nákladov na distribúciu dávok obyvateľstvu. Údaje o platbách verejnej správy občanovi z centrálneho registra dávok umožnia lepšie vyhodnocovať ich oprávnenosť a účelnosť, ako aj ich adresnejšie cielenie. Riešenie má zároveň priniesť kvalitnejšie služby štátu občanom, konkrétne zvýšenie flexibility a efektívnosti výplaty dávok, lepšiu dostupnosť sociálnych služieb štátu, ale napríklad aj zníženie administratívnej náročnosti pre občana.
Dokument počíta so zriadením výboru pre koordináciu aktivít týkajúcich sa vypracovania, realizácie a implementácie koncepcie a s vytvorením medzirezortnej pracovnej skupiny pre vypracovanie tejto koncepcie. Zámer by mal byť financovaný ako národný projekt z fondov Európskej únie.
V súčasnosti sa platby verejnej správy k občanom uskutočňujú na základe viacerých zákonov a prostredníctvom niekoľkých inštitúcií, ako sú úrady práce, Sociálna poisťovňa, zdravotné poisťovne či detské domovy. Samotná výplata sa prevažne realizuje cez Štátnu pokladnicu, Slovenskú poštu alebo komerčnú banku. Jednotné sledovanie adresnosti a účelnosti jednotlivých platieb je podľa rezortu financií zložité, pretože neexistuje jednotný pohľad na občana ako príjemcu platieb zo strany verejnej správy.
Súčasťou riešenia má byť vytvorenie centrálneho registra platieb, respektíve dávok občanom a zavedenie individuálneho účtu občana pre platby od verejnej správy. Zvážiť sa má tiež zavedenie jednotného elektronického účtu, ktorý by umožňoval zriadenie autorizačnej a platobnej karty, výplatu v hotovosti, prevedenie finančných prostriedkov na účet v komerčnej banke či parametrizáciu platieb, teda alokáciu vybranej dávky na určitý účel.
Ako uvádza MF SR v materiáli, cieľom zámeru je vyššia efektivita nakladania s verejnými financiami, okrem iného znížením nákladov na distribúciu dávok obyvateľstvu. Údaje o platbách verejnej správy občanovi z centrálneho registra dávok umožnia lepšie vyhodnocovať ich oprávnenosť a účelnosť, ako aj ich adresnejšie cielenie. Riešenie má zároveň priniesť kvalitnejšie služby štátu občanom, konkrétne zvýšenie flexibility a efektívnosti výplaty dávok, lepšiu dostupnosť sociálnych služieb štátu, ale napríklad aj zníženie administratívnej náročnosti pre občana.
Dokument počíta so zriadením výboru pre koordináciu aktivít týkajúcich sa vypracovania, realizácie a implementácie koncepcie a s vytvorením medzirezortnej pracovnej skupiny pre vypracovanie tejto koncepcie. Zámer by mal byť financovaný ako národný projekt z fondov Európskej únie.