Konkrétne by sa mala znížiť výška pokuty uloženej v správnom aj v rozkaznom konaní za neuhradenie mýta z 1500 eur na 1050 eur.
Autor TASR
Bratislava 27. marca (TASR) - Pokuty za niektoré mýtne prehrešky uložené v správnom aj v rozkaznom konaní by mali klesnúť. Navrhuje to Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR v novele zákona o výbere mýta. Právnu normu v stredu posunuli poslanci Národnej rady (NR) SR do druhého čítania.
Konkrétne by sa mala znížiť výška pokuty uloženej v správnom aj v rozkaznom konaní za neuhradenie mýta z 1500 eur na 1050 eur. Dôvodom je podľa ministerstva dopravy to, aby bola výška pokuty v rozkaznom konaní pri zaplatení jej dvoch tretín do 15 dní rovnaká, ako je maximálna výška pokuty v blokovom konaní. V prípade, že by sa po novom uhradili dve tretiny z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu, znamenalo by to sumu 700 eur. Pokuta sa vtedy považuje za uhradenú v plnej výške a išlo by o rovnakú sankciu, aká je aj v blokovom konaní.
"Cieľom je zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta, ako je výška pokuty v blokovom konaní uložená policajtom," odôvodnilo ministerstvo v návrhu novely.
Zároveň sa má znížiť výška pokuty v správnom, vrátane rozkazného konania, za nesprávne zadanie počtu náprav do palubnej jednotky, ak tým vznikne nedoplatok mýta. Sankcia má klesnúť zo 480 eur na 180 eur.
Dôvodom je opäť stanovenie rovnakej výšky pokuty uloženej v rozkaznom konaní, ako je výška pokuty uložená v blokovom konaní. Po uhradení dvoch tretín z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu by to bola po novom suma 120 eur, čo by bolo rovnaké, ako pokuta 120 eur uložená v blokovom konaní. Aj v tomto prípade chce ministerstvo zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta, ako v blokovom konaní.
Aj keď novela zákona znižuje výšku pokút za mýtne prehrešky, ministerstvo nepredpokladá negatívny vplyv tejto právnej normy na rozpočet. Odhaduje totiž, že sa takýmto krokom zvýši percento úhrady pokút a následne sa zvýši disciplína prevádzkovateľov vozidiel.
Návrhom novely zákona súčasne ministerstvo dopravy upravuje elektromobily v oblasti výberu mýta. A to tak, že tieto vozidlá zaraďuje do najekologickejšej, čiže najnižšej mýtnej sadzby.
Zároveň sa novelou vypúšťa povinnosť upravovať sadzby mýta každoročne o harmonizovaný index spotrebiteľských cien. Podľa ministerstva sa totiž ukazuje takéto každoročné upravovanie sadzby mýta ako neprimerané, pretože ide o nepatrné zvýšenie či zníženie jednotlivých sadzieb o stotiny eurocentov. "Pričom náklady na implementáciu zmien prevyšujú výnosy z výberu mýta aj v prípadoch, ak dochádza k zvýšeniu sadzieb. K valorizácii mýtnych sadzieb môže v budúcnosti dôjsť, avšak len v prípade, ak sa preukáže jej ekonomická opodstatnenosť," opísalo ministerstvo.
Konkrétne by sa mala znížiť výška pokuty uloženej v správnom aj v rozkaznom konaní za neuhradenie mýta z 1500 eur na 1050 eur. Dôvodom je podľa ministerstva dopravy to, aby bola výška pokuty v rozkaznom konaní pri zaplatení jej dvoch tretín do 15 dní rovnaká, ako je maximálna výška pokuty v blokovom konaní. V prípade, že by sa po novom uhradili dve tretiny z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu, znamenalo by to sumu 700 eur. Pokuta sa vtedy považuje za uhradenú v plnej výške a išlo by o rovnakú sankciu, aká je aj v blokovom konaní.
"Cieľom je zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta, ako je výška pokuty v blokovom konaní uložená policajtom," odôvodnilo ministerstvo v návrhu novely.
Zároveň sa má znížiť výška pokuty v správnom, vrátane rozkazného konania, za nesprávne zadanie počtu náprav do palubnej jednotky, ak tým vznikne nedoplatok mýta. Sankcia má klesnúť zo 480 eur na 180 eur.
Dôvodom je opäť stanovenie rovnakej výšky pokuty uloženej v rozkaznom konaní, ako je výška pokuty uložená v blokovom konaní. Po uhradení dvoch tretín z pokuty do 15 dní od doručenia rozkazu by to bola po novom suma 120 eur, čo by bolo rovnaké, ako pokuta 120 eur uložená v blokovom konaní. Aj v tomto prípade chce ministerstvo zamedziť tomu, aby v rozkaznom konaní bola za skutkovo rovnaký delikt vyberaná vyššia pokuta, ako v blokovom konaní.
Aj keď novela zákona znižuje výšku pokút za mýtne prehrešky, ministerstvo nepredpokladá negatívny vplyv tejto právnej normy na rozpočet. Odhaduje totiž, že sa takýmto krokom zvýši percento úhrady pokút a následne sa zvýši disciplína prevádzkovateľov vozidiel.
Návrhom novely zákona súčasne ministerstvo dopravy upravuje elektromobily v oblasti výberu mýta. A to tak, že tieto vozidlá zaraďuje do najekologickejšej, čiže najnižšej mýtnej sadzby.
Zároveň sa novelou vypúšťa povinnosť upravovať sadzby mýta každoročne o harmonizovaný index spotrebiteľských cien. Podľa ministerstva sa totiž ukazuje takéto každoročné upravovanie sadzby mýta ako neprimerané, pretože ide o nepatrné zvýšenie či zníženie jednotlivých sadzieb o stotiny eurocentov. "Pričom náklady na implementáciu zmien prevyšujú výnosy z výberu mýta aj v prípadoch, ak dochádza k zvýšeniu sadzieb. K valorizácii mýtnych sadzieb môže v budúcnosti dôjsť, avšak len v prípade, ak sa preukáže jej ekonomická opodstatnenosť," opísalo ministerstvo.