Biely dom oznámil, že prezident Donald Trump požiadal ministra obchodu Wilbura Rossa, aby zvážil, či dovoz áut, vrátane nákladných vozidiel, ako aj autokomponentov, neohrozuje národnú bezpečnosť USA.
Autor TASR
Washington 24. mája (TASR) - Americké ministerstvo obchodu začalo preverovať, či dovoz áut a autokomponentov neohrozuje národnú bezpečnosť. Nie je tak vylúčené, že po clách na dovoz ocele a hliníka zavedú USA nové clá na autá a autokomponenty, a to na úrovni minimálne 20 %.
Biely dom oznámil, že prezident Donald Trump požiadal ministra obchodu Wilbura Rossa, aby zvážil, či dovoz áut, vrátane nákladných vozidiel, ako aj autokomponentov, neohrozuje národnú bezpečnosť USA. Podľa Trumpa "kľúčové priemyselné sektory, ako napríklad výroba áut a autokomponentov, sú na udržanie silnej pozície USA kľúčové".
Rovnaké dôvody stáli aj za nedávnym rozhodnutím Washingtonu zaviesť dovozné clá na oceľ (25 %) a hliník (10 %), čo zvýšilo napätie vo vzťahoch Spojených štátov a ich obchodných partnerov. V prípade dovozu áut uvažuje Trump podľa nemenovaných zdrojov clá okolo 20 až 25 %.
"Výsledky vyšetrovania rozhodnú o tom, či dovoz automobilov a autokomponentov neoslabuje našu vnútornú ekonomiku a neohrozuje národnú bezpečnosť," uviedol Trump.
Podľa ministerstva obchodu sa dovoz osobných áut do USA za posledných 20 rokov výrazne zvýšil. Zatiaľ čo pred dvomi dekádami predstavoval dovoz 32 % z celkového počtu predaných áut na americkom trhu, teraz je to okolo 48 %. Ministerstvo zároveň dodalo, že od roku 1990 do roku 2017 klesla zamestnanosť v americkom automobilovom sektore o 22 %, napriek tomu, že predaj áut v USA si stále drží rekordnú úroveň.
Cieľom najnovšieho kroku americkej administratívy je podľa analytikov najmä zvýšenie tlaku USA na Mexiko a Kanadu v rokovaniach o prepracovaní Severoamerickej dohody o voľnom obchode (NAFTA). Rokovania sa zasekli práve na bode o nových pravidlách pre produkciu áut v rámci NAFTA. Práve tieto krajiny sa veľkou mierou podieľajú na dovoze do USA.
Čo sa týka Európskej únie, obchod EÚ a Spojených štátov v oblasti áut/autokomponentov dosahuje zhruba 10 % z celkového objemu ich vzájomného obchodu, uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Ako dodalo, USA sú pre autá z EÚ najväčším trhom.
Kritici Trumpových krokov však varujú pred možnou odvetou. Dotknuté krajiny sa prípadne môžu inšpirovať Washingtonom a rovnako pre "obavy z ohrozenia národnej bezpečnosti" zaviesť vlastné obchodné sankcie.
Biely dom oznámil, že prezident Donald Trump požiadal ministra obchodu Wilbura Rossa, aby zvážil, či dovoz áut, vrátane nákladných vozidiel, ako aj autokomponentov, neohrozuje národnú bezpečnosť USA. Podľa Trumpa "kľúčové priemyselné sektory, ako napríklad výroba áut a autokomponentov, sú na udržanie silnej pozície USA kľúčové".
Rovnaké dôvody stáli aj za nedávnym rozhodnutím Washingtonu zaviesť dovozné clá na oceľ (25 %) a hliník (10 %), čo zvýšilo napätie vo vzťahoch Spojených štátov a ich obchodných partnerov. V prípade dovozu áut uvažuje Trump podľa nemenovaných zdrojov clá okolo 20 až 25 %.
"Výsledky vyšetrovania rozhodnú o tom, či dovoz automobilov a autokomponentov neoslabuje našu vnútornú ekonomiku a neohrozuje národnú bezpečnosť," uviedol Trump.
Podľa ministerstva obchodu sa dovoz osobných áut do USA za posledných 20 rokov výrazne zvýšil. Zatiaľ čo pred dvomi dekádami predstavoval dovoz 32 % z celkového počtu predaných áut na americkom trhu, teraz je to okolo 48 %. Ministerstvo zároveň dodalo, že od roku 1990 do roku 2017 klesla zamestnanosť v americkom automobilovom sektore o 22 %, napriek tomu, že predaj áut v USA si stále drží rekordnú úroveň.
Cieľom najnovšieho kroku americkej administratívy je podľa analytikov najmä zvýšenie tlaku USA na Mexiko a Kanadu v rokovaniach o prepracovaní Severoamerickej dohody o voľnom obchode (NAFTA). Rokovania sa zasekli práve na bode o nových pravidlách pre produkciu áut v rámci NAFTA. Práve tieto krajiny sa veľkou mierou podieľajú na dovoze do USA.
Čo sa týka Európskej únie, obchod EÚ a Spojených štátov v oblasti áut/autokomponentov dosahuje zhruba 10 % z celkového objemu ich vzájomného obchodu, uviedlo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA). Ako dodalo, USA sú pre autá z EÚ najväčším trhom.
Kritici Trumpových krokov však varujú pred možnou odvetou. Dotknuté krajiny sa prípadne môžu inšpirovať Washingtonom a rovnako pre "obavy z ohrozenia národnej bezpečnosti" zaviesť vlastné obchodné sankcie.