Tunel Višňové je budovaný ako dvojrúrový s jednosmernou premávkou.
Autor TASR
,aktualizované Višňové 9. júna (TASR) – Začiatok razenia vyše sedemkilometrového tunela Višňové je kľúčovým dňom pre celú diaľnicu D1, pretože úsek s tunelom bol jej gordickým uzlom. Po oficiálnom začiatku razenia a osadení sošky svätej Barbory to dnes pred tunelom Višňové povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.
„Tunel sa reálne razí a všetko nasvedčuje tomu, že termíny budú dodržané a v roku 2019 bude tento úsek spojazdnený. Vysúťažená cena úseku, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, je tesne pod 410 miliónov eur. Dôležité je, že dnes tu stojíme s tým, že existujú konkrétne zmluvy a konkrétne termíny, kedy sa čo má dokončiť,“ uviedol Počiatek.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš doplnil, že projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Výstavbu úseku zabezpečuje združenie SALINI IMPREGILO S.p.A. a DÚHA, a. s., pričom zmluvné ukončenie výstavby je naplánované na koniec roka 2019. „Väčšina projektu bude financovaná z nového programového obdobia. Zo starého programového obdobia pôjde len o niekoľko desiatok miliónov eur, čiže len menšia časť. Samozrejme, všetko závisí od postupu prác, ako budú tento rok napredovať. To určí objem, ktorý bude alokovaný na staré programovacie obdobie,“ dodal Gajdoš.
Tunel Višňové je budovaný ako dvojrúrový s jednosmernou premávkou. Jeho dĺžka bude po dokončení 7520 metrov, pričom bude súčasťou úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s celkovou dĺžkou 13,5 kilometra. Najvyššia povolená rýchlosť v tuneli bude 100 km/h, maximálny sklon 2,9 %. Celkové klesanie od najvyššie položeného miesta v tuneli po východný portál dosiahne 154 metrov. Prieskumná štôlňa, situovaná v strede medzi tunelovými rúrami, sa zachová na účely odvodnenia horninového masívu.
Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, spoločne s úsekom diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno podľa informácií NDS odkloní celú tranzitnú nákladnú dopravu mimo Žiliny, čo prispeje k zníženiu environmentálnej záťaže v meste. V súčasnosti ide celý objem cestnej premávky po cestách prvej triedy I/18 a I/64.
Projekt bude podľa informácií Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR financovaný v dvoch fázach z Kohézneho fondu. Prvá fáza z Operačného programu Doprava (2007-2013) a druhá fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (2014-2020). Celková výška nenávratného finančného príspevku z Európskej únie je 383,3 milióna eur.
„Tunel sa reálne razí a všetko nasvedčuje tomu, že termíny budú dodržané a v roku 2019 bude tento úsek spojazdnený. Vysúťažená cena úseku, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, je tesne pod 410 miliónov eur. Dôležité je, že dnes tu stojíme s tým, že existujú konkrétne zmluvy a konkrétne termíny, kedy sa čo má dokončiť,“ uviedol Počiatek.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš doplnil, že projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Výstavbu úseku zabezpečuje združenie SALINI IMPREGILO S.p.A. a DÚHA, a. s., pričom zmluvné ukončenie výstavby je naplánované na koniec roka 2019. „Väčšina projektu bude financovaná z nového programového obdobia. Zo starého programového obdobia pôjde len o niekoľko desiatok miliónov eur, čiže len menšia časť. Samozrejme, všetko závisí od postupu prác, ako budú tento rok napredovať. To určí objem, ktorý bude alokovaný na staré programovacie obdobie,“ dodal Gajdoš.
Tunel Višňové je budovaný ako dvojrúrový s jednosmernou premávkou. Jeho dĺžka bude po dokončení 7520 metrov, pričom bude súčasťou úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s celkovou dĺžkou 13,5 kilometra. Najvyššia povolená rýchlosť v tuneli bude 100 km/h, maximálny sklon 2,9 %. Celkové klesanie od najvyššie položeného miesta v tuneli po východný portál dosiahne 154 metrov. Prieskumná štôlňa, situovaná v strede medzi tunelovými rúrami, sa zachová na účely odvodnenia horninového masívu.
Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, spoločne s úsekom diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno podľa informácií NDS odkloní celú tranzitnú nákladnú dopravu mimo Žiliny, čo prispeje k zníženiu environmentálnej záťaže v meste. V súčasnosti ide celý objem cestnej premávky po cestách prvej triedy I/18 a I/64.
Projekt bude podľa informácií Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR financovaný v dvoch fázach z Kohézneho fondu. Prvá fáza z Operačného programu Doprava (2007-2013) a druhá fáza z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (2014-2020). Celková výška nenávratného finančného príspevku z Európskej únie je 383,3 milióna eur.