ovedal to dnes výkonný riaditeľ Medzinárodného združenia leteckých prepravcov (IATA) Tony Tyler.
Autor TASR
Peking 7. júna (TASR) - Letecké spoločnosti budú potrebovať pomoc od vlád, ak majú vo väčšej miere využívať biopalivá, ktoré znižujú objem emisií skleníkových plynov. Povedal to dnes výkonný riaditeľ Medzinárodného združenia leteckých prepravcov (IATA) Tony Tyler.
Aerolínie uskutočnili doteraz zhruba 1500 komerčných letov s využitím paliva získaného z rastlín, zásoby sú však obmedzené a tento produkt je navyše veľmi nákladný, uviedol Tyler v Pekingu, kde sa na budúci týždeň uskutoční výročná schôdza IATA. "Potrebujeme, aby vlády prijali kroky na podporu komercializácie biopalív, čím by sa zvýšil ich objem na trhu a znížili ceny," dodal.
Emisie v leteckom sektore sa v poslednom období stali jablkom sváru medzi Európskou úniou na jednej strane a USA, Čínou, Ruskom a ďalšími krajinami na strane druhej. Krajiny mimo EÚ nesúhlasia so zaradením svojich aerolínií do európskeho programu obchodovania s emisiami. Čína a India už nariadili leteckým spoločnostiam, aby v tejto oblasti s EÚ nespolupracovali. Brusel oznámil, že je ochotný svoj program opätovne zvážiť, ak sa podarí docieliť celosvetovú dohodu o znížení emisií v leteckom sektore.
Aerolínie sa na celkovom objeme emisií skleníkových plynov podieľajú v súčasnosti zhruba 3 %, no letecký sektor rýchlo rastie, čo znamená, že neskôr to bude podstatne väčšie percento. Podľa Tylera však biopalivá môžu podiel leteckých spoločností na produkcii skleníkových plynov výrazne znížiť, stále je to však nákladná záležitosť. Ich komercializácia by mala byť podľa Tylera jednoduchšia než v prípade automobilovej dopravy, pretože dostať biopalivá na 3800 letísk vo svete bude ľahšie než na milióny čerpacích staníc.
Aerolínie uskutočnili doteraz zhruba 1500 komerčných letov s využitím paliva získaného z rastlín, zásoby sú však obmedzené a tento produkt je navyše veľmi nákladný, uviedol Tyler v Pekingu, kde sa na budúci týždeň uskutoční výročná schôdza IATA. "Potrebujeme, aby vlády prijali kroky na podporu komercializácie biopalív, čím by sa zvýšil ich objem na trhu a znížili ceny," dodal.
Emisie v leteckom sektore sa v poslednom období stali jablkom sváru medzi Európskou úniou na jednej strane a USA, Čínou, Ruskom a ďalšími krajinami na strane druhej. Krajiny mimo EÚ nesúhlasia so zaradením svojich aerolínií do európskeho programu obchodovania s emisiami. Čína a India už nariadili leteckým spoločnostiam, aby v tejto oblasti s EÚ nespolupracovali. Brusel oznámil, že je ochotný svoj program opätovne zvážiť, ak sa podarí docieliť celosvetovú dohodu o znížení emisií v leteckom sektore.
Aerolínie sa na celkovom objeme emisií skleníkových plynov podieľajú v súčasnosti zhruba 3 %, no letecký sektor rýchlo rastie, čo znamená, že neskôr to bude podstatne väčšie percento. Podľa Tylera však biopalivá môžu podiel leteckých spoločností na produkcii skleníkových plynov výrazne znížiť, stále je to však nákladná záležitosť. Ich komercializácia by mala byť podľa Tylera jednoduchšia než v prípade automobilovej dopravy, pretože dostať biopalivá na 3800 letísk vo svete bude ľahšie než na milióny čerpacích staníc.