Podľa Nadácie Zastavme korupciu by mal postup pri výbere dodávateľov preskúmať Úrad pre verejné obstarávanie, a to pre viaceré znaky obmedzenia otvorenej a férovej súťaže.
Autor TASR
Nitra/Bratislava 25. októbra (TASR) – Podnety za vyše 430 miliónov eur na obstarávania, v ktorých štát vyberal dodávateľov stavebných prác do Strategického parku Jaguar Land Rover (JLR) v Nitre, ktoré podala Nadácia Zastavme korupciu, považuje bývalý splnomocnenec vlády pre prípravu a realizáciu strategických parkov a súčasný generálny manažér strany Smer-SD Viktor Stromček za lacný marketingový trik opozície. Ako uviedol počas otvorenia automobilky vo štvrtok v Nitre, pred troma rokmi vznikol veľký tím ľudí, ktorý pripravoval projekt Jaguar.
"Vláda a všetky ministerstvá spolupracovali, jasne sme povedali, aké verejné obstarávania budeme robiť, akou formou ich budeme robiť a akým spôsobom môžeme túto investíciu získať, keďže Slovensko bolo úplne mimo záberu britskej automobilky," povedal Stromček.
Štátne zákazky získala najmä stavebná firma Strabag, v jednom prípade s Doprastavom. Podľa nadácie by mal postup pri výbere dodávateľov preskúmať Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), a to pre viaceré znaky obmedzenia otvorenej a férovej súťaže. Informovala o tom Lucia Pazičová, komunikačná manažérka Nadácie Zastavme korupciu. Do závodu pri Nitre štát popri priznanej pomoci nalial podľa nej ďalších asi 500 miliónov eur.
"Spôsob, akým štát obstarával pri troch najväčších zákazkách spolu za 433 miliónov eur, mohol zvýhodniť konkrétnych uchádzačov," uviedla Zuzana Petková z Nadácie Zastavme korupciu. Vo všetkých troch prípadoch podľa nadácie uspela, či už sama, alebo v združení, stavebná firma Strabag a jej dcérska spoločnosť Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo. Nadácia Zastavme korupciu sa rozhodla preto podať podnety na ÚVO, aby preskúmal postupy pri obstarávaní.
Podľa Stromčeka vláda splnila všetky podmienky vyplývajúce zo zákona. "Niekde sme ušetrili desiatky percent na verejnom obstarávaní. Sme veľmi spokojní s celkovým procesom, aj z hľadiska kontroly Úradu pre verejné obstarávanie," skonštatoval. Podľa jeho slov je smiešne, keď občianske združenie, ktorého šéfom bol do istého obdobia človek, ktorý je dnes politicky angažovaný, otvorila túto tému deň pred oficiálnym otvorením závodu. "Kde boli tie tri roky? Je to úsilie o dehonestáciu celej tejto investície, a čo ma mrzí, aj práce všetkých ľudí, ktorí na tomto projekte pracovali," skonštatoval Stromček.
"Úrad pre verejné obstarávanie sa daným podnetom aktívne zaoberá, momentálne realizuje úkony smerujúce k začatiu kontroly," potvrdila v reakcii pre TASR hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.
Podozrenie z porušenia zákona o verejnom obstarávaní má nadácia pri projekte Príprava cestnej infraštruktúry za necelých 186 miliónov eur. Zmluvu podpísal Strabag v združení s Doprastavom, subdodávateľom je však okrem iných aj bezpečnostná firma Bonul, ktorá patrí nitrianskemu podnikateľovi Miroslavovi Bödörovi. Toho médiá spájajú s vládnou stranou Smer-SD. Bonul sa k obchodu podľa nadácie dostal vďaka nastaveným podmienkam v súťaži, v ktorej štát vyžadoval špecifické certifikáty C4, a tie na Slovensku ovláda práve Bödörova spoločnosť.
Nadácia kritizuje aj chýbajúcu otvorenú súťaž pri príprave strategického parku Nitra za takmer 135 miliónov eur. Zákazka bola pridelená firme Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo bez otvoreného tendra, teda rokovacím konaním, v ktorom si štát vyžiadal ponuky iba od vybraných stavebných firiem. Štát obídenie otvorenej súťaže odôvodnil časovou tiesňou. Tvrdí, že JLR koncom roku 2015 bezpodmienečne požadoval, aby boli projekčné a stavebné práce hotové už v júni 2016, a preto by sa súťaž nestihla zorganizovať. Faktom však je, že zmluva medzi Slovenskou republikou a JLR hovorila o tomto termíne len pri časti investície.
Pri hrubých terénnych úpravách za 112 miliónov eur, ktoré taktiež vykonával Strabag, sa zase podľa nadácie dodatočne zvyšovala cena. Pôvodne malo ísť o necelých 96 miliónov eur. Štát napokon platí o 16,5 milióna eur viac. Podľa zákona je dovolená zmena do 15 %, tu sa pôvodná zmluvná cena zvýšila dodatočne o vyše 17 %. Všetky spomínané verejné obstarávania mala na starosti štátna spoločnosť MH Invest.
"Vláda a všetky ministerstvá spolupracovali, jasne sme povedali, aké verejné obstarávania budeme robiť, akou formou ich budeme robiť a akým spôsobom môžeme túto investíciu získať, keďže Slovensko bolo úplne mimo záberu britskej automobilky," povedal Stromček.
Štátne zákazky získala najmä stavebná firma Strabag, v jednom prípade s Doprastavom. Podľa nadácie by mal postup pri výbere dodávateľov preskúmať Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), a to pre viaceré znaky obmedzenia otvorenej a férovej súťaže. Informovala o tom Lucia Pazičová, komunikačná manažérka Nadácie Zastavme korupciu. Do závodu pri Nitre štát popri priznanej pomoci nalial podľa nej ďalších asi 500 miliónov eur.
"Spôsob, akým štát obstarával pri troch najväčších zákazkách spolu za 433 miliónov eur, mohol zvýhodniť konkrétnych uchádzačov," uviedla Zuzana Petková z Nadácie Zastavme korupciu. Vo všetkých troch prípadoch podľa nadácie uspela, či už sama, alebo v združení, stavebná firma Strabag a jej dcérska spoločnosť Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo. Nadácia Zastavme korupciu sa rozhodla preto podať podnety na ÚVO, aby preskúmal postupy pri obstarávaní.
Podľa Stromčeka vláda splnila všetky podmienky vyplývajúce zo zákona. "Niekde sme ušetrili desiatky percent na verejnom obstarávaní. Sme veľmi spokojní s celkovým procesom, aj z hľadiska kontroly Úradu pre verejné obstarávanie," skonštatoval. Podľa jeho slov je smiešne, keď občianske združenie, ktorého šéfom bol do istého obdobia človek, ktorý je dnes politicky angažovaný, otvorila túto tému deň pred oficiálnym otvorením závodu. "Kde boli tie tri roky? Je to úsilie o dehonestáciu celej tejto investície, a čo ma mrzí, aj práce všetkých ľudí, ktorí na tomto projekte pracovali," skonštatoval Stromček.
"Úrad pre verejné obstarávanie sa daným podnetom aktívne zaoberá, momentálne realizuje úkony smerujúce k začatiu kontroly," potvrdila v reakcii pre TASR hovorkyňa ÚVO Janka Zvončeková.
Podozrenie z porušenia zákona o verejnom obstarávaní má nadácia pri projekte Príprava cestnej infraštruktúry za necelých 186 miliónov eur. Zmluvu podpísal Strabag v združení s Doprastavom, subdodávateľom je však okrem iných aj bezpečnostná firma Bonul, ktorá patrí nitrianskemu podnikateľovi Miroslavovi Bödörovi. Toho médiá spájajú s vládnou stranou Smer-SD. Bonul sa k obchodu podľa nadácie dostal vďaka nastaveným podmienkam v súťaži, v ktorej štát vyžadoval špecifické certifikáty C4, a tie na Slovensku ovláda práve Bödörova spoločnosť.
Nadácia kritizuje aj chýbajúcu otvorenú súťaž pri príprave strategického parku Nitra za takmer 135 miliónov eur. Zákazka bola pridelená firme Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo bez otvoreného tendra, teda rokovacím konaním, v ktorom si štát vyžiadal ponuky iba od vybraných stavebných firiem. Štát obídenie otvorenej súťaže odôvodnil časovou tiesňou. Tvrdí, že JLR koncom roku 2015 bezpodmienečne požadoval, aby boli projekčné a stavebné práce hotové už v júni 2016, a preto by sa súťaž nestihla zorganizovať. Faktom však je, že zmluva medzi Slovenskou republikou a JLR hovorila o tomto termíne len pri časti investície.
Pri hrubých terénnych úpravách za 112 miliónov eur, ktoré taktiež vykonával Strabag, sa zase podľa nadácie dodatočne zvyšovala cena. Pôvodne malo ísť o necelých 96 miliónov eur. Štát napokon platí o 16,5 milióna eur viac. Podľa zákona je dovolená zmena do 15 %, tu sa pôvodná zmluvná cena zvýšila dodatočne o vyše 17 %. Všetky spomínané verejné obstarávania mala na starosti štátna spoločnosť MH Invest.