Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Ekonomika

Byrokraciu a daňové úniky na Slovensku znížia novely desiatich zákonov

Na snímke minister financií SR Peter Kažimír počas tlačovej konferencie. Foto: TASR/AP Photo

Zmeny, ktoré MF navrhuje v zákone o účtovníctve, by sa mali pozitívne dotknúť približne 60 % podnikateľov.

Bratislava 28. mája (TASR) - Ministerstvo financií (MF) SR dnes predstavilo nové opatrenia na zníženie administratívnej záťaže podnikateľov a obmedzenie daňových únikov.

V tejto súvislosti už do pripomienkového konania rezort predložil desať návrhov zákonov, ktoré sa týkajú daní a vedenia účtovníctva.

"Z hľadiska merania administratívnych nákladov, ktoré musia platiť firmy, bol vyhodnotený ako jeden z najviac zaťažujúcich zákon o účtovníctve," povedal na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave minister financií Peter Kažimír (Smer-SD).

Zmeny, ktoré MF navrhuje v tomto zákone, by sa mali pozitívne dotknúť približne 60 % podnikateľov. Týkať sa budú spoločností, ktoré spĺňajú aspoň dve z navrhovaných podmienok. Tými sú majetok vo výške 350.000 eur a menej, obrat nižší ako 700.000 eur a 10 alebo menej zamestnancov. Úprava zákona o účtovníctve sa tak podľa Kažimíra dotkne aj podnikateľov, ktorí nevedú účtovníctvo, ale len daňovú evidenciu.

Rezort financií okrem iného navrhuje, aby sa počet strán účtovnej závierky znížil zo 45 na osem. Malí podnikatelia zároveň nebudú musieť viesť cenovú evidenciu a odpadne im aj povinnosť rozlišovať na konci účtovného obdobia opakujúce sa a nevýznamné položky. Na základe týchto zmien budú podnikatelia na Slovensku musieť za rok vypísať až o 2,6 milióna strán menej.

Vďaka registru účtovných závierok budú môcť podnikatelia bezplatne zverejňovať svoje účtovné závierky v zmysle hesla "jedenkrát a dosť". Subjekt tak uloží svoju závierku a výročnú správu len raz, obvykle ju podá spoločne s daňovým priznaním na daňový úrad. Ten zabezpečí jej uloženie v registri, ktorý vykoná jej odoslanie do zbierky listín Obchodného registra. Ten bude zverejňovať aj listiny namiesto Obchodného vestníka.

Administratívnu záťaž by malo zredukovať aj zníženie periodicity inventarizácie majetku. V súčasnosti je totiž každá účtovná jednotka povinná robiť inventarizáciu dlhodobého majetku každé dva roky. Toto obdobie chce ministerstvo predĺžiť na štyri roky, pričom v prípade hotovosti bude potrebné tento úkon robiť len raz za rok. V súčasnosti je inventarizácia hotovosti nutná štyrikrát ročne.