S reklamáciou sa ľudia môžu obrátiť na predajcu, servis alebo priamo na výrobcu.
Autor TASR
Bratislava 12. novembra (TASR) - Pokazený výrobok je potrebné reklamovať tam, kde bol zakúpený. S reklamáciou sa ľudia môžu obrátiť na predajcu, servis alebo priamo na výrobcu. V prípade nákupu z druhej ruky, ako je napríklad bazár, sa postup reklamácie nelíši, uviedla riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.
"Spotrebiteľ uzatvára zmluvu s predajcom, je preto logické, že voči nemu bude tiež uplatňovať svoje nároky, napríklad práve pri reklamácii," zdôraznila Hekšová.
Doplnila, že iný prípad je, ak predávajúci označí ďalšiu osobu, u ktorej je možné vytknúť chybu, ako je napríklad autorizovaný servis. Predajca by mal podľa nej na túto skutočnosť upozorniť kupujúceho ešte pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky. Hekšová spresnila, že servis väčšinou vykoná len opravu a s ostatnými požiadavkami, napríklad na zľavu či odstúpenie od zmluvy, je nutné sa obrátiť na predávajúceho, ktorý za chybu tovaru v konečnom dôsledku zodpovedá. Zároveň odporúča, aby si ľudia reklamáciu uplatnili v jeho sídle, mieste podnikania alebo na inej adrese, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho.
"Ak má predajca viac prevádzok, je možné sa s reklamáciou obrátiť na ktorúkoľvek z nich. Rovnako vyzerajúci obchod však nemusí byť pri reklamácii zárukou úspechu," upozornila riaditeľka organizácie. Dodala, že obchody pod rovnakou značkou tak nutne nemusia mať rovnakého prevádzkovateľa.
Osloviť výrobcu odporúča Hekšová v prípade, že zakúpený tovar má nadštandardnú napríklad desaťročnú záruku. Rovnako je možné ho podľa nej kontaktovať aj v situácii, keď ľudia neuspejú u predajcu, výrobca však nie je povinný reklamácii vyhovieť.
"Pri nákupe použitého tovaru z bazáru či od iného podnikateľa sa postup prakticky nelíši. Problém môže nastať pri nákupe od inej fyzickej osoby, napríklad prostredníctvom rôznych bazárových portálov alebo stále častejšie na sociálnych sieťach. V týchto prípadoch vám síce predávajúci môže ponúknuť svoj pôvodný doklad o kúpe, avšak s pôvodným predajcom nie je majiteľ už použitého tovaru v žiadnom právnom vzťahu," uzavrela.
Dodala, že situáciu je možné riešiť aj postúpením práv zo zodpovednosti za chyby, keď sa nový kupujúci fakticky dostane voči predajcovi do postavenia pôvodného kupujúceho.
"Spotrebiteľ uzatvára zmluvu s predajcom, je preto logické, že voči nemu bude tiež uplatňovať svoje nároky, napríklad práve pri reklamácii," zdôraznila Hekšová.
Doplnila, že iný prípad je, ak predávajúci označí ďalšiu osobu, u ktorej je možné vytknúť chybu, ako je napríklad autorizovaný servis. Predajca by mal podľa nej na túto skutočnosť upozorniť kupujúceho ešte pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky. Hekšová spresnila, že servis väčšinou vykoná len opravu a s ostatnými požiadavkami, napríklad na zľavu či odstúpenie od zmluvy, je nutné sa obrátiť na predávajúceho, ktorý za chybu tovaru v konečnom dôsledku zodpovedá. Zároveň odporúča, aby si ľudia reklamáciu uplatnili v jeho sídle, mieste podnikania alebo na inej adrese, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho.
"Ak má predajca viac prevádzok, je možné sa s reklamáciou obrátiť na ktorúkoľvek z nich. Rovnako vyzerajúci obchod však nemusí byť pri reklamácii zárukou úspechu," upozornila riaditeľka organizácie. Dodala, že obchody pod rovnakou značkou tak nutne nemusia mať rovnakého prevádzkovateľa.
Osloviť výrobcu odporúča Hekšová v prípade, že zakúpený tovar má nadštandardnú napríklad desaťročnú záruku. Rovnako je možné ho podľa nej kontaktovať aj v situácii, keď ľudia neuspejú u predajcu, výrobca však nie je povinný reklamácii vyhovieť.
"Pri nákupe použitého tovaru z bazáru či od iného podnikateľa sa postup prakticky nelíši. Problém môže nastať pri nákupe od inej fyzickej osoby, napríklad prostredníctvom rôznych bazárových portálov alebo stále častejšie na sociálnych sieťach. V týchto prípadoch vám síce predávajúci môže ponúknuť svoj pôvodný doklad o kúpe, avšak s pôvodným predajcom nie je majiteľ už použitého tovaru v žiadnom právnom vzťahu," uzavrela.
Dodala, že situáciu je možné riešiť aj postúpením práv zo zodpovednosti za chyby, keď sa nový kupujúci fakticky dostane voči predajcovi do postavenia pôvodného kupujúceho.