V súčasnosti vodičovi hrozí v prípade chýbajúcej či neplatnej emisnej a technickej kontroly v obidvoch prípadoch pokuta 165 eur.
Autor TASR
Bratislava 23. marca (TASR) - Pokuty za neplatnú či chýbajúcu emisnú a technickú kontrolu sa v máji tohto roku znížia. Zmiernenie sankcií prinesie do praxe nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý podpísal prezident SR Andrej Kiska.
V súčasnosti vodičovi hrozí v prípade chýbajúcej či neplatnej emisnej a technickej kontroly v obidvoch prípadoch pokuta 165 eur. Od 1. januára 2016 pritom platí, že ak majiteľ auta zaplatí do 15 dní dve tretiny z tejto pokuty, považuje sa sankcia za uhradenú.
Ministerstvo dopravy však po novom prináša zmenu v tom, že ak si majiteľ auta dodatočne splní túto povinnosť, čiže absolvuje technickú alebo emisnú kontrolu a zaplatí do 15 dní jednu tretinu z pokuty, táto sankcia sa bude považovať za uhradenú.
Zámer takto znížiť pokuty za neplatné či chýbajúce emisné alebo technické kontroly pritom ministerstvo dopravy avizovalo ešte v decembri 2016. Nakoniec sa ho podarilo v parlamente schváliť až teraz.
Nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke prináša aj čiastočnú liberalizáciu trhu so stanicami technických a emisných kontrol. Pôvodný návrh úplnej liberalizácie siete staníc totiž poslanci v pléne upravili prijatím pozmeňujúceho návrhu k vládnemu zákonu.
Po novom tak aj naďalej ostane kompetencia ministerstvu dopravy povoľovať vytváranie nových staníc technických a emisných kontrol. Záujemca o vytvorenie takejto stanice bude musieť splniť zákonom stanovené podmienky, povolenie na jej vznik však bude musieť udeliť ministerstvo. Počet staníc emisnej a technickej kontroly však vzrastie o konkrétne množstvo.
Podľa pôvodného návrhu rezortu dopravy, a teda pri úplnej liberalizácii, by si mohol stanicu emisnej a technickej kontroly založiť každý, kto splní zákonom stanovené podmienky. Ministerstvo by však nelimitovalo počet týchto staníc. Tým sa mal podľa rezortu zvýšiť počet týchto staníc a odstrániť dlhé čakacie lehoty na kontroly.
Nový zákon prináša zároveň aj zmenu v starostlivosti o obecné chodníky. Po novom sa už o ne nebudú musieť starať ľudia z priľahlých domov. Táto povinnosť prejde od mája tohto roku na vlastníkov alebo správcov chodníkov.
"O chodníky sa po novom budú starať ich vlastníci alebo správcovia. Rozhodli sme sa pre túto zmenu, pretože terajší stav je obzvlášť nespravodlivý voči chorým a starším osobám," priblížil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). V súčasnosti musia majitelia domov chodníky čistiť, odpratávať z nich sneh a majú tiež zodpovednosť, ak sa na šmykľavých chodníkoch niekomu niečo stane.
V súčasnosti vodičovi hrozí v prípade chýbajúcej či neplatnej emisnej a technickej kontroly v obidvoch prípadoch pokuta 165 eur. Od 1. januára 2016 pritom platí, že ak majiteľ auta zaplatí do 15 dní dve tretiny z tejto pokuty, považuje sa sankcia za uhradenú.
Ministerstvo dopravy však po novom prináša zmenu v tom, že ak si majiteľ auta dodatočne splní túto povinnosť, čiže absolvuje technickú alebo emisnú kontrolu a zaplatí do 15 dní jednu tretinu z pokuty, táto sankcia sa bude považovať za uhradenú.
Zámer takto znížiť pokuty za neplatné či chýbajúce emisné alebo technické kontroly pritom ministerstvo dopravy avizovalo ešte v decembri 2016. Nakoniec sa ho podarilo v parlamente schváliť až teraz.
Nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke prináša aj čiastočnú liberalizáciu trhu so stanicami technických a emisných kontrol. Pôvodný návrh úplnej liberalizácie siete staníc totiž poslanci v pléne upravili prijatím pozmeňujúceho návrhu k vládnemu zákonu.
Po novom tak aj naďalej ostane kompetencia ministerstvu dopravy povoľovať vytváranie nových staníc technických a emisných kontrol. Záujemca o vytvorenie takejto stanice bude musieť splniť zákonom stanovené podmienky, povolenie na jej vznik však bude musieť udeliť ministerstvo. Počet staníc emisnej a technickej kontroly však vzrastie o konkrétne množstvo.
Podľa pôvodného návrhu rezortu dopravy, a teda pri úplnej liberalizácii, by si mohol stanicu emisnej a technickej kontroly založiť každý, kto splní zákonom stanovené podmienky. Ministerstvo by však nelimitovalo počet týchto staníc. Tým sa mal podľa rezortu zvýšiť počet týchto staníc a odstrániť dlhé čakacie lehoty na kontroly.
Nový zákon prináša zároveň aj zmenu v starostlivosti o obecné chodníky. Po novom sa už o ne nebudú musieť starať ľudia z priľahlých domov. Táto povinnosť prejde od mája tohto roku na vlastníkov alebo správcov chodníkov.
"O chodníky sa po novom budú starať ich vlastníci alebo správcovia. Rozhodli sme sa pre túto zmenu, pretože terajší stav je obzvlášť nespravodlivý voči chorým a starším osobám," priblížil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). V súčasnosti musia majitelia domov chodníky čistiť, odpratávať z nich sneh a majú tiež zodpovednosť, ak sa na šmykľavých chodníkoch niekomu niečo stane.