Erdogan nepremyslenými výrokmi odrádza turistov zo západnej Európy. Vážnosť stavu tureckej ekonomiky potvrdila minulý týždeň ratingová agentúra Moody’s.
Autor TASR
Wolfsburg/Mníchov 25. marca (TASR) - Volkswagen (VW) chce v tomto roku dosiahnuť lepšie výsledky než vlani aj v divízii ťažkých úžitkových vozidiel. Celkové podmienky sú priaznivé, prichádza veľa objednávok. Znižovanie odbytu registruje divízia predovšetkým v Turecku, kde pôsobí MAN. Súčasťou divízie je ešte švédska Scania a brazílsky závod VW nákladných vozidiel a autobusov. Nezáujem Turkov o nákladné vozidlá nesúvisí s ich kvalitou. V pozadí sú politické príčiny.
Zvyčajne je to tak, že pokles predaja nákladných áut je spoľahlivým signálom nastupujúcej recesie v konkrétnej krajine. Je to reťazová reakcia. Ak sa oslabuje kúpna sila domácností, klesá dopyt, začne sa vyrábať menej tovarov. Ak sa vyrába menej, slabne objem prepravy. Podnikatelia neobnovujú dopravný park, nekupujú nové vozidlá. Automobilky obmedzujú výrobu.
„My vždy ako prví pocítime zníženie tempa rastu nejakej ekonomiky; opačný trend sa u nás prejavuje ako u posledných," povedal Andreas Renschler, šéf divízie Truck & Bus koncernu VW.
Hospodárska situácia Turecka nie je dobrá. Jej zhoršenie súvisí s politikou prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Prvé roky jeho vlády na začiatku minulého desaťročia, vtedy pôsobil ako premiér, boli pre turecké hospodárstvo výborné. Hrubý domáci produkt rástol dvojciferným tempom. Vláda mala infláciu pod kontrolou. Turecko sa stalo magnetom pre zahraničných investorov. Teraz je všetko naopak. Nezamestnanosť sa dostala na najvyššiu úroveň za posledných sedem rokov. Inflácia je o 100 % vyššia, než ju chcela mať centrálna banka.
Erdogan nepremyslenými výrokmi odrádza turistov zo západnej Európy. Vážnosť stavu tureckej ekonomiky potvrdila minulý týždeň ratingová agentúra Moody’s, keď úverovú dôveryhodnosť Turecka znížila na rizikový stupeň.
Hodnota národnej meny, líry, viditeľné klesá. Kým v roku 2013 stál americký dolár 1,78 tureckej líry, teraz sa zaň platí 3,64 líry. Silnejší dolár zdražuje Turkom importované tovary. To by ešte nebolo najhoršie. Turecko však musí nakupovať na globálnom trhu základné energetické suroviny, stroje a zariadenie, aby udržalo chod ekonomiky. Renschler dodal, že v dôsledku prezidentovej politiky bol turecký trh ochromený. Odbyt nákladných áut klesol medziročne o 30 až 40 %. Erdoganova svojvôľa je pohromou pre rozhodnutia investorov. Tento záver vyplýva z prieskumu v podnikateľských kruhoch.
Renschler sa však tureckého trhu nevzdáva. Rovnako ako na iných ťažkých trhoch, medzi ktoré patrí brazílsky a ruský, aj v prípade Turecka treba prežiť zložité obdobie. „Turecký trh bol dobrým trhom a znovu takým aj bude," predpovedá manažér.
Divízia úžitkových vozidiel VW vlani medziročne zvýšila výrobu o 3 % a na všetkých trhoch predala 184.000 nákladných áut a autobusov.
Spolu s Tureckom sa v nepriaznivej odbytovej situácii nachádza aj Južná a Severná Amerika, Blízky východ a Afrika. Ich pokles odbytu vlani vyvážila západná a východná Európa a Ázia.
Vlani predala divízia v Brazílii toľko vozidiel, ako v roku 1999, a to len 62.000, kým v roku 2011 dosiahol ich odbyt 207.000 kusov.