Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Vo svojich financiách sa vyzná len desatina Slovákov

Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Prieskum, ktorý si robila ING poisťovňa ukázal, že vo financiách sa vyzná iba 9 % Slovákov.

Bratislava 28. júla (TASR) – Napriek tomu, že klientom slovenských bánk často nevyhovujú balíčky služieb, ktoré majú v bankách, väčšinou s tým nič nerobia a poplatky za tieto, pre nich nevyhovujúce služby platia aj naďalej. Problémy majú však aj so správnym spočítavaním úrokov. Vyplýva to z viacerých prieskumov o finančnej gramotnosti Slovákov.

Prieskum, ktorý si robila ING poisťovňa ukázal, že vo financiách sa vyzná iba 9 % Slovákov. "Z desiatich európskych krajín za nami v znalostiach skončili už iba Španieli a Turci. Výrazne lepšie na tom nie sú ani Česi, kde sa finančná gramotnosť iba 14 % obyvateľstva dá označiť ako dobrá," zhodnotila výsledky prieskumu generálna riaditeľka pre poistenie a dôchodky ING Česká republika a Slovensko Renata Mrázová. Podľa jej slov najväčšie problémy klientom bánk robí správne spočítanie úrokov pri sporení, ale aj správne interpretovanie výnosov z vkladov. "Slováci majú pritom vysoké finančné sebavedomie. Z toho potom vyplýva slabé vzdelávanie v tejto oblasti," doplnila Mrázová.

Väčšina klientov slovenských bánk sa pri rozhodovaní spolieha na seba, alebo sa iba poradí s rodinou. Rozhodujúcim faktorom pri výbere banky je aj to, ako ďaleko je vzdialená, koľko má pobočiek a aká je dostupnosť jej bankomatov. Dôležité je aj odporúčanie priateľov či znalosť samotnej značky.

Dôvodom, prečo sú Slováci v mnohých prípadoch nespokojní napríklad so svojou hypotékou, je aj to, že pri jej výbere sú uponáhľaní a všetko riešia na poslednú chvíľu. Myslí si to Lenka Gurecká zo spoločnosti Partners Group. "Aj pri využívaní bankových produktov sa najčastejšie stretávame s tým, že klient si založí bežný účet ešte počas štúdia, kedy mnohé banky poskytujú účty s benefitmi pre mladých. Neskôr sú na svoj účet tak zvyknutý, že aj keď im ho banka, postupom času spoplatňuje neraz nemalými poplatkami, nechávajú si ho naďalej," dodala Gurecká.