Po tejto skúsenosti s Volkswagenom už nebudeme veriť nikomu, skonštatoval člen výboru pre životné prostredie Miroslav Mikolášik.
Autor TASR
Štrasburg 6. októbra (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes popoludní diskutovali s eurokomisárkou pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Elžbietou Bieňkowskou o škandále spojenom s nemeckou automobilkou Volkswagen v súvislosti s emisiami výfukových plynov. Europarlament chce vytvárať nátlak na Európsku komisiu (EK), aby prijala kroky, ktoré výrobcom automobilov zabránia podvádzať a prinavrátia dôveru zo strany spotrebiteľov.
Poslanec Miroslav Mikolášik (KDH), ktorý je členom výboru pre životné prostredie, verejné zdravie a bezpečnosť potravín, uviedol, že ide o škandál spojený s poprednou značkou európskeho automobilizmu. Pripomenul, že europarlament už dlhší čas upozorňoval, že v tomto priemysle dochádza k podvodným meraniam a poskytovaniu nesprávnych údajov o výkonnosti motorov z hľadiska škodlivých emisií.
"To, že sa na to prišlo v Amerike, je ešte väčší škandál, lebo my hovoríme Amerike, aby sa zaradila a neznečisťovala a išla v ekologickom smere. Nakoniec je to európsky výrobok, ktorý vypúšťa škodlivé plyny mnohonásobne viac, ako uvádza vo svojich dokumentoch," uviedol Mikolášik. Pripomenul, že EÚ sa všeobecne pýši tvrdením, že je hlavnou hybnou silou pri ochrane životného prostredia.
Mikolášik spresnil, že EP bude požadovať od Európskej komisie okamžité zastavenie výroby takýchto motorov, zlepšenie technológií a najmä pravdivé informovanie spotrebiteľov. Podľa neho je na výrobcov automobilov potrebné tlačiť, aby ich motory boli skutočne ekologické, aby zavádzali technologické inovácie na znižovanie škodlivých emisií, ale treba zároveň myslieť na rozumnú rovnováhu medzi cenou takýchto výrobkov a ich predajnosťou na trhu.
"Po tejto skúsenosti s Volkswagenom už nebudeme veriť nikomu. Aj preto žiadame takým energickým spôsobom komisiu, aby zasiahla," naznačil Mikolášik.
Poslanec Richard Sulík (SaS) konštatoval, že si nepamätá na taký prípad, keď došlo k nehoráznemu oklamaniu miliónov spotrebiteľov. Dôležité je podľa neho zistiť celkový rozsah škôd, ktoré automobilka spôsobila najskôr sama sebe a ktorý môže mať aj podobu pokút a žalôb zo strany investorov a zákazníkov. Na strane druhej je tu aj "imidžová škoda" pre európsky automobilový priemysel ako taký.
Sulík v tejto súvislosti upozornil, že bratislavský závod Volkswagenu je jeden z najväčších na svete a možno teda očakávať vplyvy tohto škandálu aj u nás.
"Emisné testy a testy spotreby, ktoré nezodpovedajú realite, sú už dlhodobo známe. Ak máme mať nejaké pozitíva z tohto škandálu, tak že testy by sa mali konečne robiť tak, aby zodpovedali realite," uviedol Sulík.
Poslanci EP budú o tejto téme hlasovať na nasledujúcom plenárnom zasadnutí v dňoch 26-29. októbra, keď sa očakáva prijatie výzvy pre Európsku komisiu, aby v tejto veci prijala náležité opatrenia.
Poslanec Sulík však upozornil, že samotné výzvy nič neriešia a komisia už v tejto veci malo dávno konať.
"Miešajú sa do všetkého možného. Ale to, o čo by sa starať mali, aby celoeurópske testy zodpovedali realite, toto mala komisia dávno sama od seba doriešiť," povedal poslanec na adresu exekutívy EÚ.
Poslanec Miroslav Mikolášik (KDH), ktorý je členom výboru pre životné prostredie, verejné zdravie a bezpečnosť potravín, uviedol, že ide o škandál spojený s poprednou značkou európskeho automobilizmu. Pripomenul, že europarlament už dlhší čas upozorňoval, že v tomto priemysle dochádza k podvodným meraniam a poskytovaniu nesprávnych údajov o výkonnosti motorov z hľadiska škodlivých emisií.
"To, že sa na to prišlo v Amerike, je ešte väčší škandál, lebo my hovoríme Amerike, aby sa zaradila a neznečisťovala a išla v ekologickom smere. Nakoniec je to európsky výrobok, ktorý vypúšťa škodlivé plyny mnohonásobne viac, ako uvádza vo svojich dokumentoch," uviedol Mikolášik. Pripomenul, že EÚ sa všeobecne pýši tvrdením, že je hlavnou hybnou silou pri ochrane životného prostredia.
Mikolášik spresnil, že EP bude požadovať od Európskej komisie okamžité zastavenie výroby takýchto motorov, zlepšenie technológií a najmä pravdivé informovanie spotrebiteľov. Podľa neho je na výrobcov automobilov potrebné tlačiť, aby ich motory boli skutočne ekologické, aby zavádzali technologické inovácie na znižovanie škodlivých emisií, ale treba zároveň myslieť na rozumnú rovnováhu medzi cenou takýchto výrobkov a ich predajnosťou na trhu.
"Po tejto skúsenosti s Volkswagenom už nebudeme veriť nikomu. Aj preto žiadame takým energickým spôsobom komisiu, aby zasiahla," naznačil Mikolášik.
Poslanec Richard Sulík (SaS) konštatoval, že si nepamätá na taký prípad, keď došlo k nehoráznemu oklamaniu miliónov spotrebiteľov. Dôležité je podľa neho zistiť celkový rozsah škôd, ktoré automobilka spôsobila najskôr sama sebe a ktorý môže mať aj podobu pokút a žalôb zo strany investorov a zákazníkov. Na strane druhej je tu aj "imidžová škoda" pre európsky automobilový priemysel ako taký.
Sulík v tejto súvislosti upozornil, že bratislavský závod Volkswagenu je jeden z najväčších na svete a možno teda očakávať vplyvy tohto škandálu aj u nás.
"Emisné testy a testy spotreby, ktoré nezodpovedajú realite, sú už dlhodobo známe. Ak máme mať nejaké pozitíva z tohto škandálu, tak že testy by sa mali konečne robiť tak, aby zodpovedali realite," uviedol Sulík.
Poslanci EP budú o tejto téme hlasovať na nasledujúcom plenárnom zasadnutí v dňoch 26-29. októbra, keď sa očakáva prijatie výzvy pre Európsku komisiu, aby v tejto veci prijala náležité opatrenia.
Poslanec Sulík však upozornil, že samotné výzvy nič neriešia a komisia už v tejto veci malo dávno konať.
"Miešajú sa do všetkého možného. Ale to, o čo by sa starať mali, aby celoeurópske testy zodpovedali realite, toto mala komisia dávno sama od seba doriešiť," povedal poslanec na adresu exekutívy EÚ.