Viacerí europoslanci požiadali dezignovaného komisára, aby podporil odvetvie európskej dopravy a cestovného ruchu a hľadal riešenia na úrovni EÚ.
Autor TASR
Brusel 5. novembra (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) z výboru pre dopravu (TRAN) v pondelok (4. 11.) večer v Bruseli vypočuli gréckeho nominanta na eurokomisára Apostolosa Tzitzikostasa. Ten by mal v Európskej komisii (EK) zodpovedať za rezort trvalo udržateľnej dopravy a cestovného ruchu. Informuje o tom spravodajca TASR.
Tzitzikostas vo svojom úvodnom prejave zdôraznil, že sa chce zamerať na zvýšenie konkurencieschopnosti dopravného sektora Európskej únie (EÚ), pričom sa bude držať dohodnutého harmonogramu pre zelený a digitálny prechod. Chce tiež dokončiť transeurópsku dopravu (siete TEN-T) v stanovených termínoch, čím sa zvýši bezpečnosť dopravy a zabezpečí sa presadzovanie súčasných pravidiel EÚ.
Prisľúbil predložiť investičný plán udržateľnej dopravy v roku 2025 s cieľom presadiť riešenia dekarbonizácie dopravy, ako je výroba udržateľných palív a rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily. V oblasti konkurencieschopnosti sa zaviazal vypracovať akčný plán EÚ pre automobilový priemysel.
V súvislosti s presunom na iný druh dopravy ako je tá cestná, dezignovaný komisár chce predložiť plán na prepojenie hlavných miest EÚ a veľkých miest vysokorýchlostnou železnicou vrátane nočných vlakov. Okrem toho sa Tzitzikostas zaviazal, že počas prvého roka svojho mandátu predstaví možnosť jednorazovej digitálnej rezervácie a predaja cestovných lístkov na železnicu.
V oblasti cestovného ruchu si EÚ podľa neho musí udržať svoju pozíciu turistickej destinácie číslo jeden na svete. Poslancom prisľúbil vypracovať stratégiu trvalo udržateľného cestovného ruchu, ktorá podporí turistický priemysel a pomôže zachovať blahobyt miestnych komunít.
Viacerí europoslanci požiadali dezignovaného komisára, aby podporil odvetvie európskej dopravy a cestovného ruchu a hľadal riešenia na úrovni EÚ. K ich ďalším požiadavkám a výzvam patrilo zníženie byrokracie v tejto oblasti a pozastavenie nových legislatívnych návrhov, kým nebude vykonané hodnotenie ich vplyvu na dopravu a cestovný ruch.
Tzitzikostas čelil otázkam o pracovných podmienkach zamestnancov v sektore dopravy, najmä v letectve a námornej doprave. Zákonodarcovia chcú, aby počas prvých 100 dní v úrade vypracoval komplexné hodnotenie situácie v tejto oblasti.
Ďalšie otázky sa týkali preskúmania pravidiel leteckej dopravy a práv cestujúcich v leteckej doprave, prechodu z cestnej cesty na železnicu, konkrétnych návrhov na podporu vysokorýchlostných a nočných vlakov, rozvoja čistého, bezemisného vozového parku v Európe, ako aj dodatočných opatrení na zaistenie bezpečnosti dopravy.
V neposlednom rade Tzitzikostas bol poslancami požiadaný o konkrétne opatrenia na záchranu automobilového priemyslu EÚ. Rovnako sa dozvedel o požiadavkách EP na dostatočnú finančnú podporu potrebnú na dokončenie siete TEN-T a potrebe pokračovať v plánoch na zaistenie námornej bezpečnosti a narušenie ruskej tieňovej flotily plavidiel, ktorá pomáha obchádzať sankcie EÚ zavedené voči Rusku.
Rozhodnutia o výsledkoch vypočutí postupne zbiera predsedníčka EP Roberta Metsolová. Keď bude mať všetky posudky, oznámi výsledky šéfke eurokomisie Ursule von der Leyenovej a oficiálne ich zverejní.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Tzitzikostas vo svojom úvodnom prejave zdôraznil, že sa chce zamerať na zvýšenie konkurencieschopnosti dopravného sektora Európskej únie (EÚ), pričom sa bude držať dohodnutého harmonogramu pre zelený a digitálny prechod. Chce tiež dokončiť transeurópsku dopravu (siete TEN-T) v stanovených termínoch, čím sa zvýši bezpečnosť dopravy a zabezpečí sa presadzovanie súčasných pravidiel EÚ.
Prisľúbil predložiť investičný plán udržateľnej dopravy v roku 2025 s cieľom presadiť riešenia dekarbonizácie dopravy, ako je výroba udržateľných palív a rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily. V oblasti konkurencieschopnosti sa zaviazal vypracovať akčný plán EÚ pre automobilový priemysel.
V súvislosti s presunom na iný druh dopravy ako je tá cestná, dezignovaný komisár chce predložiť plán na prepojenie hlavných miest EÚ a veľkých miest vysokorýchlostnou železnicou vrátane nočných vlakov. Okrem toho sa Tzitzikostas zaviazal, že počas prvého roka svojho mandátu predstaví možnosť jednorazovej digitálnej rezervácie a predaja cestovných lístkov na železnicu.
V oblasti cestovného ruchu si EÚ podľa neho musí udržať svoju pozíciu turistickej destinácie číslo jeden na svete. Poslancom prisľúbil vypracovať stratégiu trvalo udržateľného cestovného ruchu, ktorá podporí turistický priemysel a pomôže zachovať blahobyt miestnych komunít.
Viacerí europoslanci požiadali dezignovaného komisára, aby podporil odvetvie európskej dopravy a cestovného ruchu a hľadal riešenia na úrovni EÚ. K ich ďalším požiadavkám a výzvam patrilo zníženie byrokracie v tejto oblasti a pozastavenie nových legislatívnych návrhov, kým nebude vykonané hodnotenie ich vplyvu na dopravu a cestovný ruch.
Tzitzikostas čelil otázkam o pracovných podmienkach zamestnancov v sektore dopravy, najmä v letectve a námornej doprave. Zákonodarcovia chcú, aby počas prvých 100 dní v úrade vypracoval komplexné hodnotenie situácie v tejto oblasti.
Ďalšie otázky sa týkali preskúmania pravidiel leteckej dopravy a práv cestujúcich v leteckej doprave, prechodu z cestnej cesty na železnicu, konkrétnych návrhov na podporu vysokorýchlostných a nočných vlakov, rozvoja čistého, bezemisného vozového parku v Európe, ako aj dodatočných opatrení na zaistenie bezpečnosti dopravy.
V neposlednom rade Tzitzikostas bol poslancami požiadaný o konkrétne opatrenia na záchranu automobilového priemyslu EÚ. Rovnako sa dozvedel o požiadavkách EP na dostatočnú finančnú podporu potrebnú na dokončenie siete TEN-T a potrebe pokračovať v plánoch na zaistenie námornej bezpečnosti a narušenie ruskej tieňovej flotily plavidiel, ktorá pomáha obchádzať sankcie EÚ zavedené voči Rusku.
Rozhodnutia o výsledkoch vypočutí postupne zbiera predsedníčka EP Roberta Metsolová. Keď bude mať všetky posudky, oznámi výsledky šéfke eurokomisie Ursule von der Leyenovej a oficiálne ich zverejní.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)