Podľa prezidenta PKS Daniela Poturnaya dopady v dôsledku častých legislatívnych zmien v označení potravín najviac pocítia malé a stredné podniky.
Autor TASR
Bratislava 21. mája (TASR) – Výrobcovia potravín majú do konca roka vymeniť obaly svojich výrobkov, na ktorých už nebude môcť chýbať označenie krajiny pôvodu výrobku a jeho výživové hodnoty. Prispôsobiť novým normám treba aj veľkosť a kontrast písma. Potravinári z častých legislatívnych zmien nie sú nadšení, napriek tomu, že mali tri roky na to, aby sa na tie najnovšie pripravili.
"Pravdou je, že pri príprave legislatívy, či už na národnej alebo komunitárnej úrovni sa zvyčajne poskytuje prevádzkovateľom potravinárskych podnikov prechodné obdobie, počas ktorého sa majú prispôsobiť novým podmienkam v označení potravín," reagoval prezident Potravinárskej komory Slovenska (PKS) Daniel Poturnay. Prechodné ustanovenia však podľa neho neznižujú výrobcom náklady. "Poskytujú im len časový priestor na vykonanie zmien, pretože možnosť poskytnutia výnimky z platnej legislatívy neexistuje," povedal. Pripomenul tiež, že výrobcu, ktorý nedodží požiadavky určené platným národným a komunitárnym právom, čakajú finančné sankcie.
Náklady na redizajn na jeden výrobok presahujú 700 eur, keďže cena jednej formy, takzvaného štočku, v priemere vychádza na 700 eur. "K tomu treba pripočítať náklady na výrobu obalu na daný výrobok, cena ktorého závisí od druhu materiálu a od vyrobeného množstva, v nákladoch treba zohľadniť tiež likvidáciu zostatkov pôvodných obalov, ktoré sú pre výrobcu zrejme nepoužiteľné, nakoľko označenie nebude s najväčšou pravdepodobnosťou zodpovedať novej legislatíve," vyčíslil.
Dopady v dôsledku častých legislatívnych zmien v označení potravín podľa Poturnaya najviac pocítia malé a stredné podniky. "Pre tieto podniky môžu byť často až likvidačné," upozornil. "Samozrejme, že vysoké náklady na obaly spôsobujú starosti aj veľkým podnikom a nadnárodným potravinárskym spoločnostiam, avšak tieto vykonávajú častejšie výmeny starých obalov v súvislosti s marketingom, a preto dokážu skôr zosúladiť termíny zmien," podotkol.
Nové povinnosti vyplývajú z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady z roku 2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, ktoré sa začne od 13. decembra 2014 uplatňovať povinne.
"Pravdou je, že pri príprave legislatívy, či už na národnej alebo komunitárnej úrovni sa zvyčajne poskytuje prevádzkovateľom potravinárskych podnikov prechodné obdobie, počas ktorého sa majú prispôsobiť novým podmienkam v označení potravín," reagoval prezident Potravinárskej komory Slovenska (PKS) Daniel Poturnay. Prechodné ustanovenia však podľa neho neznižujú výrobcom náklady. "Poskytujú im len časový priestor na vykonanie zmien, pretože možnosť poskytnutia výnimky z platnej legislatívy neexistuje," povedal. Pripomenul tiež, že výrobcu, ktorý nedodží požiadavky určené platným národným a komunitárnym právom, čakajú finančné sankcie.
Náklady na redizajn na jeden výrobok presahujú 700 eur, keďže cena jednej formy, takzvaného štočku, v priemere vychádza na 700 eur. "K tomu treba pripočítať náklady na výrobu obalu na daný výrobok, cena ktorého závisí od druhu materiálu a od vyrobeného množstva, v nákladoch treba zohľadniť tiež likvidáciu zostatkov pôvodných obalov, ktoré sú pre výrobcu zrejme nepoužiteľné, nakoľko označenie nebude s najväčšou pravdepodobnosťou zodpovedať novej legislatíve," vyčíslil.
Dopady v dôsledku častých legislatívnych zmien v označení potravín podľa Poturnaya najviac pocítia malé a stredné podniky. "Pre tieto podniky môžu byť často až likvidačné," upozornil. "Samozrejme, že vysoké náklady na obaly spôsobujú starosti aj veľkým podnikom a nadnárodným potravinárskym spoločnostiam, avšak tieto vykonávajú častejšie výmeny starých obalov v súvislosti s marketingom, a preto dokážu skôr zosúladiť termíny zmien," podotkol.
Nové povinnosti vyplývajú z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady z roku 2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, ktoré sa začne od 13. decembra 2014 uplatňovať povinne.