Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Podiel slovenských potravín na regáloch predajní v SR klesol na 44 %

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

SR má tak so 44 % v porovnaní s okolitými krajinami domáce potraviny zastúpené na pultoch najslabšie.

Bratislava 27. júna (TASR) – Podiel slovenských potravinárskych výrobkov na regáloch predajní v SR v júni 2013 poklesol na 44 % z vlaňajšej úrovne 46 %, teda medziročne o 2 percentuálne body (p. b.). Vyplýva to z 3. ročníka prieskumu agentúry GfK Slovakia realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) na vzorke 360 predajní.

"Metodika prieskumu nesleduje, ako sa správa zákazník, nesleduje, či kupuje slovenské výrobky. Štatistiky totiž hovoria, že viac ako 60 % slovenských výrobkov zákazníci kupujú. My sledujeme to, koľko priestoru dostávame na pultoch na základe obchodnej politiky obchodného reťazca. Konštatujeme už tretí rok, že podiel, ktorý dostávame na pulte, je menší ako podiel, ktorý si zvolí zákazník, keď nakupuje svoje výrobky," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident PKS Daniel Poturnay.

Podiel slovenských výrobkov podľa prieskumu v roku 2013 v hypermarketoch medziročne klesol zo 47 % na 45 %, v supermarketoch z 54 % na 51 %, v malých predajniach zo 67 % na 61 % a v diskontných predajniach a veľkoskladoch z 32 % na 30 %.

Prieskum tiež ukázal, že najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch reťazcov v COOP Jednota 64 % a v CBA 57 %. Najmenej ich je v obchodnom reťazci Lidl, a to 18 %. Najvyšší medziročný pokles podielu vystavenia slovenských potravín sa zaznamenal na regáloch v reťazci CBA a Lidl, a to menej o 7 p. b., respektíve o 6 p. b.

SR má tak so 44 % v porovnaní s okolitými krajinami domáce potraviny zastúpené na pultoch najslabšie, keď v ČR podiel predstavuje 70,24 %, v Maďarsku 67,47 % a v Poľsku 81,87 %.

"Obchod dlhodobo poukazuje na nesprávne používanú metodiku vykonávaných prieskumov, kde prieskumné agentúry nemerajú podiel predaja slovenských výrobkov na celkovom maloobchodnom predaji potravinárskeho tovaru, ale merajú podiel zastúpenia slovenských výrobkov v ponuke maloobchodu, teda počet "vystavených" slovenských výrobkov z celkového počtu vystavených výrobkov toho ktorého sortimentu na pultoch maloobchodu," reagoval Zväz obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR.

Z pohľadu obchodu nie je podľa ZOCR SR teda rozhodujúci počet druhov v ponuke - domácich či dovážaných, ale denný maloobchodný obrat v tej–ktorej položke. Aj preto sa vykazované údaje medzi prvovýrobou, spracovateľským priemyslom a obchodom líšia. "Podľa vlastného merania sa podiel predaja slovenských výrobkov v jednotlivých obchodných systémoch - COOP, TESCO, Billa, AHOLD, Kaufland, CBA ..., pohybuje v rozpätí 54 až 72 %," zdôraznil ZOCR SR.

"Mám presne opačný pocit. Mám dojem, že podiel slovenských výrobkov stúpa, vzhľadom na to, že hydinári predávajú viac, v oblasti obilnín a produktov z obilnín nezaznamenávame pokles. Zvýšili sa aj stavy ošípaných, predsa počty ošípaných by sa nenastavovali vyššie, pokiaľ by o ne nebol záujem. Jediné, čo nám pokleslo, podľa našich polročných bilancií, je výroba mlieka," uviedol v reakcii na prieskum PKS minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ľubomír Jahnátek (nominant Smer-SD).

PKS je združenie právnických osôb založené potravinárskymi firmami pôsobiacimi na Slovensku s cieľom spolupracovať pri obhajovaní spoločných záujmov potravinárskeho priemyslu na úrovni štátnych a mimovládnych inštitúcií.