Novela sa zaoberá aj kontrolami prevádzkovateľov cestnej dopravy, ktoré by mali byť cielene zamerané na podniky so zvýšeným rizikom.
Autor TASR
Bratislava 31. augusta (TASR) – Rozsah vozidiel a jazdných súprav, ktoré budú v rámci Európskej únie (EÚ) pri preprave tovaru podliehať povinnosti mať licenciu Spoločenstva, by sa mal rozšíriť. Vyplýva to z návrhu zákona o cestnej doprave z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorý v utorok s pripomienkou schválila vláda.
Cieľom novely zákona je vykonanie európskeho nariadenia. Rezort dopravy priblížil, že požiadavky na prístup k povolaniu prevádzkovateľa cestnej dopravy budú od 21. mája 2022 povinné aj pre prevádzkovateľov, ktorí používajú motorové vozidlá alebo jazdné súpravy na prepravu tovaru v medzinárodnej doprave, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 2,5 tony, ale nepresahuje 3,5 tony.
"Z povinnosti mať licenciu Spoločenstva budú naďalej vyňaté všetky prepravy (medzinárodné aj vnútroštátne) vykonávané vozidlami, ktorých celková hmotnosť vrátane prípojných vozidiel nepresahuje 2,5 tony a vnútroštátne prepravy vykonávané vozidlami, ktorých celková hmotnosť vrátane prípojných vozidiel presahuje 2,5 tony, ale nepresahuje 3,5 tony," dodalo MDV v dôvodovej správe. Povolenie prevádzkovateľa vnútroštátnej dopravy a licenciu Spoločenstva rovnako podľa MDV nemusia mať tí, ktorí poskytujú služby osobnej cestnej dopravy výlučne na neobchodné účely.
Návrh zákona by mal zároveň upraviť podmienky finančnej spoľahlivosti, podmienky odbornej spôsobilosti vedúceho dopravy a prevádzkovateľa cestnej dopravy, ktorý prevádzkuje motorové vozidlá alebo jazdné súpravy na prepravu tovaru v medzinárodnej doprave, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 2,5 tony, ale nepresahuje 3,5 tony.
Novela sa zaoberá aj kontrolami prevádzkovateľov cestnej dopravy, ktoré by mali byť cielene zamerané na podniky so zvýšeným rizikom. Upraviť by sa mal aj spôsob výmeny informácií medzi členskými štátmi. "Informácie sa budú vymieňať okrem elektronického registra prevádzkovateľov cestnej dopravy aj prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu, tzv. IMI systém, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou v iných oblastiach," konštatuje rezort dopravy. Úpravou má prejsť aj oblasť prepravy nebezpečných vecí, sankcie, kompetencie a iné ustanovenia vyplývajúce z aplikácie zákona v praxi.
Cieľom novely zákona je vykonanie európskeho nariadenia. Rezort dopravy priblížil, že požiadavky na prístup k povolaniu prevádzkovateľa cestnej dopravy budú od 21. mája 2022 povinné aj pre prevádzkovateľov, ktorí používajú motorové vozidlá alebo jazdné súpravy na prepravu tovaru v medzinárodnej doprave, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 2,5 tony, ale nepresahuje 3,5 tony.
"Z povinnosti mať licenciu Spoločenstva budú naďalej vyňaté všetky prepravy (medzinárodné aj vnútroštátne) vykonávané vozidlami, ktorých celková hmotnosť vrátane prípojných vozidiel nepresahuje 2,5 tony a vnútroštátne prepravy vykonávané vozidlami, ktorých celková hmotnosť vrátane prípojných vozidiel presahuje 2,5 tony, ale nepresahuje 3,5 tony," dodalo MDV v dôvodovej správe. Povolenie prevádzkovateľa vnútroštátnej dopravy a licenciu Spoločenstva rovnako podľa MDV nemusia mať tí, ktorí poskytujú služby osobnej cestnej dopravy výlučne na neobchodné účely.
Návrh zákona by mal zároveň upraviť podmienky finančnej spoľahlivosti, podmienky odbornej spôsobilosti vedúceho dopravy a prevádzkovateľa cestnej dopravy, ktorý prevádzkuje motorové vozidlá alebo jazdné súpravy na prepravu tovaru v medzinárodnej doprave, ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 2,5 tony, ale nepresahuje 3,5 tony.
Novela sa zaoberá aj kontrolami prevádzkovateľov cestnej dopravy, ktoré by mali byť cielene zamerané na podniky so zvýšeným rizikom. Upraviť by sa mal aj spôsob výmeny informácií medzi členskými štátmi. "Informácie sa budú vymieňať okrem elektronického registra prevádzkovateľov cestnej dopravy aj prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu, tzv. IMI systém, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou v iných oblastiach," konštatuje rezort dopravy. Úpravou má prejsť aj oblasť prepravy nebezpečných vecí, sankcie, kompetencie a iné ustanovenia vyplývajúce z aplikácie zákona v praxi.