Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Pôvodný návrh križovatky Triblavina by spôsobil dopravný kolaps

Na snímke odpočívadlo Triblavina, na diaľnici D1 Bratislava - Trnava v smere z Bratislavy. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Najvhodnejším riešením, ktoré by zabezpečilo plynulosť dopravy v tomto úseku, sa ukazuje stavba diaľnice s ôsmimi pruhmi bez kolektorov.

Bratislava 13. apríla (TASR) – Prestavba diaľnice D1 a križovatky Triblavina podľa pôvodného navrhovaného riešenia, so šiestimi pruhmi a kolektormi, by znamenal dopravný kolaps. Najvhodnejším riešením, ktoré by zabezpečilo plynulosť dopravy v tomto úseku, sa ukazuje stavba diaľnice s ôsmimi pruhmi bez kolektorov. Na dnešnom verejnom odbornom rokovaní s dotknutými samosprávami na Úrade Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) to uviedli zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Riešenie, ktoré sa v minulosti dostalo aj do územného plánu BSK, už podľa NDS nie je aktuálne a znamenalo by také dopravné problémy, aké sú napríklad na bratislavskom Prístavnom moste, kde sa stretáva tranzitná a miestna doprava. Svoje tvrdenia opiera spoločnosť o nové výsledky dopravno-inžinierskych prieskumov, ktoré si dala vypracovať.

"To riešenie, ktoré je v územnom pláne a predmetom územných rozhodnutí, je nedostatočné a nebude fungovať," povedal na rokovaní podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Pavol Kováčik. Podľa jeho slov nový návrh diaľnice bez kolektorov v tomto úseku je jediný, ktorý dokáže zabezpečiť plynulosť dopravy.

Podľa starostu bratislavských Vajnôr Jána Mrvu a zástupcu petície za prestavbu diaľnice D1 a križovatky Triblavina so súbežnými kolektormi a v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013, by práve kolektory odľahčili regionálne cesty a eliminovali súčasný dopravný problém v okolí Bratislavy. "Žiadame ministerstvo dopravy, aby sa diaľnica realizovala presne tak, ako bola schválená," uviedol. Mária Kisková z Bernolákova, ktorá spolu s ďalšími obyvateľmi dotknutých obcí stojí za ďalšou petíciou proti avizovaným zmenám v projektoch diaľničnej križovatky Triblavina, povedala, že starostom i primátorom bolo prisľúbené, že obce budú napojené na diaľnicu práve týmito kolektormi. "Tých napojení malo byť oveľa viac, ako nám teraz prezentujú," upozornila.

Predseda BSK Pavol Frešo i zástupcovia samospráv upozornili, že dopravno-inžinierske prieskumy, na ktoré sa NDS odvoláva, neboli verejne dostupné, a tak sa s nimi nemohli oboznámiť. "Štúdiu zverejníme čo najskôr," prisľúbil súčasný generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt, ktorý zároveň pozval zástupcov petičných výborov na spoločné rokovanie. To by sa malo uskutočniť vo štvrtok 14. apríla.

"Ak má byť diskusia zmysluplná, tak musia mať obidve strany rovnaké penzum informácií. Individuálne debaty medzi starostami či aktivistami a NDS budú trvať možno aj dva týždne. NDS by potom mala prísť s ďalším návrhom riešení," skonštatoval Frešo s tým, že úlohou BSK je v tomto prípade nájsť spoločné možné riešenie. "To sa často nájde práve v takejto debate, ktorá absentovala," dodal.