Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Pozor: Kamenné obchody nie sú povinné vymeniť bezdôvodne tovar

Ilustračné foto Foto: TASR/S. Písecký

Zákonný nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu vzniká len vtedy, keď spotrebiteľ zakúpil tovar prostredníctvom zmluvy uzavretej na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov predávajúceho.

Bratislava 17. januára (TASR) – Žiadny právny predpis nepriznáva spotrebiteľom nárok na bezdôvodné vrátenie tovaru zakúpeného v kamennom obchode na Slovensku. Ak predávajúci takúto možnosť, prípadne možnosť výmeny tovaru za iný spotrebiteľovi ponúka, robí tak nad rámec svojich povinností. Pokiaľ by spotrebiteľ zistil nejakú chybu, mal by prestať výrobok používať a u predávajúceho alebo u určenej osoby bezodkladne uplatniť reklamáciu. Upozornila na to Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá tak reagovala na nesprávnu interpretáciu zákona v médiách.

"Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie, vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, ako aj o vykonávaní záručných opráv. Reklamačný poriadok musí byť sprístupnený na viditeľnom a dostupnom mieste," upozornila hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.

Spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky alebo poskytované služby, alebo u určenej osoby, ktorá je povinná reklamáciu vybaviť. Tovar im odovzdá, ak to charakter výrobku umožňuje, už pri uplatnení reklamácie. V opačnom prípade môže požadovať odstránenie chyby na mieste, kde sa výrobok nachádza. Môže si tiež s predávajúcim alebo osobou určenou na vybavenie reklamácie dohodnúť aj spôsob prepravy výrobku.

Zákonný nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu vzniká len vtedy, keď spotrebiteľ zakúpil tovar prostredníctvom zmluvy uzavretej na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov predávajúceho. "Spotrebiteľ je v takomto prípade povinný uplatniť si právo na odstúpenie od zmluvy písomne, v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom nosiči, ak bola zmluva uzatvorená ústne. Môže tak urobiť v lehote 14 dní odo dňa prevzatia tovaru," spresnila hovorkyňa SOI. Podrobnejšie informácie uverejnila SOI na svojej web stránke www.soi.sk.