Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014.
Autor TASR
,aktualizované Višňové 5. decembra (TASR) – Pohár trpezlivosti na stavbe tunela Višňové už pretiekol. Ak sa zhotoviteľ nespamätá v najbližších týždňoch, začneme konať. A buď odíde dobrovoľne, alebo s ním rozviažeme zmluvy my. Predseda vlády SR Peter Pellegrini to povedal v stredu na brífingu po mimoriadnom kontrolnom dni na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.
Predseda vlády SR sa na mimoriadnom kontrolnom dni zúčastnil aj s ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom. "Prišli sme bez oficiálneho ohlásenia týždeň dopredu, pretože sme chceli vidieť skutočný stav na stavbe. Mali sme možnosť z vrtuľníka vzhliadnuť aj väčší úsek cesty, ktorá má viesť k tunelu. Musím povedať, že počas rokovania som vyjadril veľkú nespokojnosť s priebehom celej stavby. Stavba je vo veľkom omeškaní. Už dnes vieme, že nebudú plnené míľniky, ktoré vyplývajú zo zmluvy," povedal Pellegrini.
Pripomenul, že ide o jednu z najdôležitejších stavieb diaľničného systému. "Je to stavba, na ktorú čaká naozaj pol Slovenska, ktoré denno-denne migruje a musí používať obchádzkové trasy. Len vďaka tomu, že dodávateľ vyhral a nie je schopný stavbu odovzdať načas. Toto nemienime na Slovensku tolerovať. Slovenská republika je dobrý zákazník, vždy si za všetko vedela zaplatiť. Ale očakávam, že sa rovnako dodávatelia budú aj slušne k Slovenskej republike správať. A ak sa k niečomu vo svojich zmluvách zaviažu, tak to majú aj plniť. A keď nie, tak sa s nimi budeme musieť rozlúčiť. Buď po dobrom, alebo po zlom," zdôraznil premiér.
Zároveň vyjadril plnú podporu ministrovi dopravy pri riešení vzniknutej situácie. "Už pri oneskorenom prerazení tunela som upozorňoval zhotoviteľa na meškanie a práce sa odvtedy nezdynamizovali, ale skôr spomalili. Aj napriek všetkým krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť," dodal Érsek s tým, že definitívne rozhodnutie o pokračovaní s výstavbou na tomto úseku bude možné urobiť koncom februára.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin doplnil, že splnenie tretieho míľnika je naplánované na 27. decembra 2018. "S určitosťou môžem povedať, že nebude splnené. Odborný predpoklad splnenia tohto míľnika je podľa súčasnej situácie v tuneli zhruba december 2020. Dohodli sme sa predbežne so zhotoviteľom na ustanovení komisie pre riešenie sporov, kde budú renomovaní medzinárodní stavební inžinieri. Aby posúdili situáciu a dali rozhodnutie. Základný problém tejto stavby je extrémne nízka cena. To, že ju zhotoviteľ predložil, za tým si musí dnes stáť a musí sa s tým nejakým spôsobom vysporiadať on, nie my," konštatoval generálny riaditeľ NDS.
Projektový manažér stavby Alessandro Citterio zdôraznil, že informácie o odchode spoločnosti Salini Impregilo sú nepravdivé. "Chceme dokončiť túto stavbu. Do septembra sme vyrazili v tuneli 15 kilometrov a naši slovenskí kolegovia nám povedali, že sme urobili veľmi peknú prácu. A zabudli na to, že v posledných troch rokoch tu pracovalo minimálne 500 ľudí, ktorí vyrazili 15 km tunela. Vôbec nie je pravda, že na celej stavbe robí 200 ľudí. Len v tuneli robí asi 250 ľudí 24 hodín sedem dní v týždni. A na vonkajších objektoch a v križovatke robí ďalších 300 ľudí. Dohodnuté termíny nestíhame, pretože sme v tuneli mali nepredvídateľné geologické veci, ktoré spôsobovali omeškania. Predložili sme harmonogram, ktorý hovorí, že by sme mali úsek otvoriť v prvom štvrťroku 2021," vysvetlil Citterio.
Ján Marosz z opozičného hnutia OĽaNO tvrdí, že problémy na stavbe sú prakticky od začiatku razenia tunela. Érsek je podľa jeho slov vo funkcii už viac ako dva roky a aj preto mal mať už dávno pripravené záložné plány. "S predsedom vlády ich predstavili až dnes. Avizovali, že ak sa práce nerozbehnú (čo sa podľa našich informácií nestane), vláda začne hľadať novú firmu, ktorá projekt dokončí. Ak sa tak stane, bude to jeden z najväčších škandálov bývalého ministra Jána Počiatka zo Smeru. Ten namiesto najlacnejšej ponuky skúsených dodávateľov - spoločností Skanska a Strabag, dopustil množstvo obštrukcií, aby zákazku dostala firma Dúha pána Miroslava Remetu," tvrdí Marosz. Slovensko budú podľa neho zrejme čakať súdne spory a nová súťaž na zhotoviteľa. "To všetko potrvá podľa našich odhadov minimálne tri roky. Pôvodný termín dokončenia tunela bol december 2019. Už dlho je jasné, že výstavba potrvá minimálne o rok dlhšie. Odhadujeme, že tunel Višňové sa nedokončí skôr ako v roku 2024," podotkol Marosz.
Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa pôvodný termín ukončenia stavby z decembra 2019 posunie, prevádzka by sa mala spustiť do konca roku 2020.
Predseda vlády SR sa na mimoriadnom kontrolnom dni zúčastnil aj s ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom. "Prišli sme bez oficiálneho ohlásenia týždeň dopredu, pretože sme chceli vidieť skutočný stav na stavbe. Mali sme možnosť z vrtuľníka vzhliadnuť aj väčší úsek cesty, ktorá má viesť k tunelu. Musím povedať, že počas rokovania som vyjadril veľkú nespokojnosť s priebehom celej stavby. Stavba je vo veľkom omeškaní. Už dnes vieme, že nebudú plnené míľniky, ktoré vyplývajú zo zmluvy," povedal Pellegrini.
Pripomenul, že ide o jednu z najdôležitejších stavieb diaľničného systému. "Je to stavba, na ktorú čaká naozaj pol Slovenska, ktoré denno-denne migruje a musí používať obchádzkové trasy. Len vďaka tomu, že dodávateľ vyhral a nie je schopný stavbu odovzdať načas. Toto nemienime na Slovensku tolerovať. Slovenská republika je dobrý zákazník, vždy si za všetko vedela zaplatiť. Ale očakávam, že sa rovnako dodávatelia budú aj slušne k Slovenskej republike správať. A ak sa k niečomu vo svojich zmluvách zaviažu, tak to majú aj plniť. A keď nie, tak sa s nimi budeme musieť rozlúčiť. Buď po dobrom, alebo po zlom," zdôraznil premiér.
Zároveň vyjadril plnú podporu ministrovi dopravy pri riešení vzniknutej situácie. "Už pri oneskorenom prerazení tunela som upozorňoval zhotoviteľa na meškanie a práce sa odvtedy nezdynamizovali, ale skôr spomalili. Aj napriek všetkým krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť," dodal Érsek s tým, že definitívne rozhodnutie o pokračovaní s výstavbou na tomto úseku bude možné urobiť koncom februára.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin doplnil, že splnenie tretieho míľnika je naplánované na 27. decembra 2018. "S určitosťou môžem povedať, že nebude splnené. Odborný predpoklad splnenia tohto míľnika je podľa súčasnej situácie v tuneli zhruba december 2020. Dohodli sme sa predbežne so zhotoviteľom na ustanovení komisie pre riešenie sporov, kde budú renomovaní medzinárodní stavební inžinieri. Aby posúdili situáciu a dali rozhodnutie. Základný problém tejto stavby je extrémne nízka cena. To, že ju zhotoviteľ predložil, za tým si musí dnes stáť a musí sa s tým nejakým spôsobom vysporiadať on, nie my," konštatoval generálny riaditeľ NDS.
Projektový manažér stavby Alessandro Citterio zdôraznil, že informácie o odchode spoločnosti Salini Impregilo sú nepravdivé. "Chceme dokončiť túto stavbu. Do septembra sme vyrazili v tuneli 15 kilometrov a naši slovenskí kolegovia nám povedali, že sme urobili veľmi peknú prácu. A zabudli na to, že v posledných troch rokoch tu pracovalo minimálne 500 ľudí, ktorí vyrazili 15 km tunela. Vôbec nie je pravda, že na celej stavbe robí 200 ľudí. Len v tuneli robí asi 250 ľudí 24 hodín sedem dní v týždni. A na vonkajších objektoch a v križovatke robí ďalších 300 ľudí. Dohodnuté termíny nestíhame, pretože sme v tuneli mali nepredvídateľné geologické veci, ktoré spôsobovali omeškania. Predložili sme harmonogram, ktorý hovorí, že by sme mali úsek otvoriť v prvom štvrťroku 2021," vysvetlil Citterio.
Ján Marosz z opozičného hnutia OĽaNO tvrdí, že problémy na stavbe sú prakticky od začiatku razenia tunela. Érsek je podľa jeho slov vo funkcii už viac ako dva roky a aj preto mal mať už dávno pripravené záložné plány. "S predsedom vlády ich predstavili až dnes. Avizovali, že ak sa práce nerozbehnú (čo sa podľa našich informácií nestane), vláda začne hľadať novú firmu, ktorá projekt dokončí. Ak sa tak stane, bude to jeden z najväčších škandálov bývalého ministra Jána Počiatka zo Smeru. Ten namiesto najlacnejšej ponuky skúsených dodávateľov - spoločností Skanska a Strabag, dopustil množstvo obštrukcií, aby zákazku dostala firma Dúha pána Miroslava Remetu," tvrdí Marosz. Slovensko budú podľa neho zrejme čakať súdne spory a nová súťaž na zhotoviteľa. "To všetko potrvá podľa našich odhadov minimálne tri roky. Pôvodný termín dokončenia tunela bol december 2019. Už dlho je jasné, že výstavba potrvá minimálne o rok dlhšie. Odhadujeme, že tunel Višňové sa nedokončí skôr ako v roku 2024," podotkol Marosz.
Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014. Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty. Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Podľa odhadu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa pôvodný termín ukončenia stavby z decembra 2019 posunie, prevádzka by sa mala spustiť do konca roku 2020.