Až 87 % zamestnávateľov v automobilovom priemysle podľa neho tvrdí, že nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je alarmujúci.
Autor TASR
Trenčín 26. mája (TASR) – Situácia s pracovnou silou v automobilovom priemysle na Slovensku je kritická. Pre TASR to dnes povedal viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Alexander Matušek. Automobilový priemysel bude podľa neho do roku 2020 potrebovať asi 14.000 nových pracovníkov, z toho asi 2000 s vysokoškolským vzdelaním a 12.000 stredoškolákov.
„Očakávame, že zo škôl dostaneme asi 3000 stredoškolákov, ďalších 9000 budeme musieť získať buď rekvalifikáciami, alebo mobilitou pracovnej sily – čo sú naše priority. Treťou možnosťou je doviezť ich zo zahraničia, pretože ich potrebujeme,“ skonštatoval Matušek.
Ako dodal, je najvyšší čas, aby sa začalo konať. Len v minulom roku sa na Slovensku vyrobilo viac ako milión automobilov, po príchode štvrtej automobilky do roku 2020 sa ich bude ročne vyrábať asi 1,35 milióna.
„Zo 14.000 ľudí budú polovicu potrebovať výrobcovia automobilov, približne rovnaký počet dodávatelia. Musíme konať. Ak nevyužijeme možnosti zo školstva, ak nevyužijeme mobilitu pracovnej sily a nezamestnáme našich ľudí, treba sa poobzerať inde a najmä uľahčiť proces prijímania pracovníkov z tretích krajín. Aby to trvalo šesť až desať mesiacov, je neakceptovateľné. Požiadavka zamestnávateľov je jeden mesiac,“ zdôraznil viceprezident.
Až 87 % zamestnávateľov v automobilovom priemysle podľa neho tvrdí, že nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je alarmujúci, len osem percent dodávateľov si myslí, že absolventi, ktorí prídu zo škôl, sú pripravení na prax.
„Očakávame, že zo škôl dostaneme asi 3000 stredoškolákov, ďalších 9000 budeme musieť získať buď rekvalifikáciami, alebo mobilitou pracovnej sily – čo sú naše priority. Treťou možnosťou je doviezť ich zo zahraničia, pretože ich potrebujeme,“ skonštatoval Matušek.
Ako dodal, je najvyšší čas, aby sa začalo konať. Len v minulom roku sa na Slovensku vyrobilo viac ako milión automobilov, po príchode štvrtej automobilky do roku 2020 sa ich bude ročne vyrábať asi 1,35 milióna.
„Zo 14.000 ľudí budú polovicu potrebovať výrobcovia automobilov, približne rovnaký počet dodávatelia. Musíme konať. Ak nevyužijeme možnosti zo školstva, ak nevyužijeme mobilitu pracovnej sily a nezamestnáme našich ľudí, treba sa poobzerať inde a najmä uľahčiť proces prijímania pracovníkov z tretích krajín. Aby to trvalo šesť až desať mesiacov, je neakceptovateľné. Požiadavka zamestnávateľov je jeden mesiac,“ zdôraznil viceprezident.
Až 87 % zamestnávateľov v automobilovom priemysle podľa neho tvrdí, že nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je alarmujúci, len osem percent dodávateľov si myslí, že absolventi, ktorí prídu zo škôl, sú pripravení na prax.