V prípade hľadania financií, ktoré by nahradili eurofondy, je podľa neho možnosťou použiť viac prostriedkov zo štátneho rozpočtu. Mohlo by dôjsť k akémusi veľkému upratovaniu, tvrdí.
Autor TASR
Bratislava 24. novembra (TASR) – Slovensko sa neodvratne blíži k bodu, keď po prvý raz po 12 rokoch nebude mať každý rok k dispozícii stovky miliónov eur z európskych peňazí na výstavbu diaľničnej siete alebo na rekonštrukcie železníc. "A budeme ich musieť nejakým spôsobom nahradiť," konštatoval dnes v Národnej rade (NR) SR minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) v rámci rozpravy k návrhu rozpočtu na budúci rok. Na druhej strane, vždy je tu podľa neho aj možnosť tieto zdroje nenahradzovať.
V prípade hľadania financií, ktoré by nahradili eurofondy, je podľa neho možnosťou použiť viac prostriedkov zo štátneho rozpočtu. "Táto možnosť sa ponúka hlavne v obdobiach, keď máme historicky najnižšie náklady na financovanie dlhu," opísal šéf ministerstva financií. Z tohto podľa neho vyplýva celá úvaha o revízii zákona o dlhovej brzde, teda o zavedení takzvanej investičnej výnimky, napríklad práve pre investície do dopravy.
Keďže dlhová brzda je ústavný zákon a na jeho zmenu je potrebných aspoň 90 hlasov, vládna koalícia potrebuje aj pomoc opozície. Do tímu, ktorý bude o takejto možnosti rokovať, pozval Kažimír napríklad aj poslanca opozičnej SaS Miroslava Ivana, ktorý podľa neho situáciu chápe. Práve Ivan vo svojom vystúpení v pléne kritizoval reálnosť budovania dopravnej infraštruktúry, ktorá je naplánovaná.
Kažimír vidí ako ďalšiu možnosť financovania dopravných projektov v zmene prerozdelenia eurofondov v rámci aktuálneho programového obdobia. Po dvoch alebo troch rokoch by podľa neho mohlo dôjsť k akémusi "veľkému upratovaniu". To znamená, že by sa presunuli peniaze z tých oblastí, kde sa nedajú efektívne minúť tam, kde sú potrebné. "Len na to, aby mohla doprava na svoje projekty dostať viac, na to potrebujeme súhlas Európskej komisie a jednotlivých riaditeľstiev, a to nebude jednoduché obhájiť," upozornil Kažimír.
S ministrovými slovami súhlasil poslanec vládneho Smeru-SD Ladislav Kamenický. Podľa neho by sme sa mali začať na Slovensku baviť o dlhovej brzde. "Nechceme tie peniaze prejesť, ale chceme, aby sa rozumne investovali," opísal. Zo strany ministra teda podľa neho bola "hodená rukavica", teraz je na rade opozícia.
Eugen Jurzyca (SaS) ale upozorňuje, že keď sa takto otvoria dvere k diaľniciam, budú žiadať otvorenie dverí aj ostatné rezorty. Eurofondy totiž už nebudú ani v školstve či v zdravotníctve. "A to je veľké riziko," upozornil opozičný poslanec.
V prípade hľadania financií, ktoré by nahradili eurofondy, je podľa neho možnosťou použiť viac prostriedkov zo štátneho rozpočtu. "Táto možnosť sa ponúka hlavne v obdobiach, keď máme historicky najnižšie náklady na financovanie dlhu," opísal šéf ministerstva financií. Z tohto podľa neho vyplýva celá úvaha o revízii zákona o dlhovej brzde, teda o zavedení takzvanej investičnej výnimky, napríklad práve pre investície do dopravy.
Keďže dlhová brzda je ústavný zákon a na jeho zmenu je potrebných aspoň 90 hlasov, vládna koalícia potrebuje aj pomoc opozície. Do tímu, ktorý bude o takejto možnosti rokovať, pozval Kažimír napríklad aj poslanca opozičnej SaS Miroslava Ivana, ktorý podľa neho situáciu chápe. Práve Ivan vo svojom vystúpení v pléne kritizoval reálnosť budovania dopravnej infraštruktúry, ktorá je naplánovaná.
Kažimír vidí ako ďalšiu možnosť financovania dopravných projektov v zmene prerozdelenia eurofondov v rámci aktuálneho programového obdobia. Po dvoch alebo troch rokoch by podľa neho mohlo dôjsť k akémusi "veľkému upratovaniu". To znamená, že by sa presunuli peniaze z tých oblastí, kde sa nedajú efektívne minúť tam, kde sú potrebné. "Len na to, aby mohla doprava na svoje projekty dostať viac, na to potrebujeme súhlas Európskej komisie a jednotlivých riaditeľstiev, a to nebude jednoduché obhájiť," upozornil Kažimír.
S ministrovými slovami súhlasil poslanec vládneho Smeru-SD Ladislav Kamenický. Podľa neho by sme sa mali začať na Slovensku baviť o dlhovej brzde. "Nechceme tie peniaze prejesť, ale chceme, aby sa rozumne investovali," opísal. Zo strany ministra teda podľa neho bola "hodená rukavica", teraz je na rade opozícia.
Eugen Jurzyca (SaS) ale upozorňuje, že keď sa takto otvoria dvere k diaľniciam, budú žiadať otvorenie dverí aj ostatné rezorty. Eurofondy totiž už nebudú ani v školstve či v zdravotníctve. "A to je veľké riziko," upozornil opozičný poslanec.