Tisícky absolventov každoročne riešia otázku svojej ďalšej existencie mimo školských lavíc. Svoju budúcnosť však obyčajne hľadajú na úradoch práce, a nie na Obchodnom registri.
Autor TASR
Bratislava 19. apríla (TASR) - Prieskum medzi mladými slovenskými podnikateľmi odhalil, že mentoring má väčšiu cenu ako peniaze, ale aj to, že tretina mladých podnikateľov netuší, ako sa dostať k svojim zákazníkom.
Tisícky absolventov každoročne riešia otázku svojej ďalšej existencie mimo školských lavíc. Svoju budúcnosť však obyčajne hľadajú na úradoch práce, a nie na Obchodnom registri.
“Vieme, že nezamestnanosť mladých ľudí na Slovensku patrí medzi najvyššie medzi európskymi krajinami a tiež, že ochota tejto skupiny zobrať iniciatívu do vlastných rúk a rozbehnúť svoj vlastný biznis je vo všeobecnosti nižšia, ako je tomu vo vyspelých krajinách. Obraz toho, s čím všetkým sa mladí podnikatelia stretávajú, aké problémy a prekážky im stáli v ceste pri prvých krokoch na ceste k podnikaniu, vypovedá aj o podmienkach, aké Slovensko budúcim zamestnávateľom vytvára už dnes,” povedal pre TASR na margo výsledkov prieskumu potrieb mladých podnikateľov v SR predseda Združenia mladých podnikateľov Ján Solík.
Prieskum bol zameraný na identifikáciu základných problémov ťažiacich mladých podnikateľov s nadväznou analýzou bariér zabraňujúcich rozvoju podnikania mladých ľudí na Slovensku.
Do prieskumu sa zapojilo do 1232 respondentov, z toho 908 bolo potenciálnych podnikateľov a 324 v čase realizovania prieskumu už podnikalo.
Až tretinu podnikateľov k biznisu viedol ich koníček a viac ako štvrtina začala poskytovať služby, ktoré predtým vykonávali ako zamestnanci. Zároveň takmer polovici mladých podnikateľov pri realizácii ich podnikateľského nápadu pomohli predošlé pracovné skúsenosti. Obľúbeným spôsobom získavania podnikateľského nápadu je aj inšpirácia v zahraničí (16 %), viac ako 10 % opýtaných sa k podnikaniu dostalo náhodou.
Bez akejkoľvek prípravy sa na podnikanie dalo až 26 % mladých podnikateľov na Slovensku. Približne pätina robila prieskum trhu a zákazníckych potrieb, len 2 % sa poradili s odborníkom. Z prieskumu tiež vyplýva, že ženy a starší respondenti pristupujú k podnikaniu zodpovednejšie. Častejšie robia prieskum trhu a radia sa so svojimi známymi. Muži zase viac veria vlastnému úsudku a spoliehajú sa na vlastné znalosti trhu (41 % v porovnaní s 36 % u žien).
Mentoring je pre tri štvrtiny opýtaných cennejší ako peniaze. Prieskum ukázal aj to, že mladí podnikatelia majú v prípravnej fáze podnikania najmenej informácií o možnostiach získavania finančných zdrojov (54,01 %), odvodoch, účtovníctve a zákonoch (50,00 %), o administratívnych povinnostiach podnikateľa voči úradom (48,15 %). Napriek tomu, že nedostatok financií je stále najväčšou bariérou podnikania, až 61 % respondentov zo skupiny záujemcov o podnikanie si myslí, že kvalitnejší mentoring je pre podnikateľov dôležitejší ako dostupnosť finančných zdrojov za zvýhodnených podmienok.
Tisícky absolventov každoročne riešia otázku svojej ďalšej existencie mimo školských lavíc. Svoju budúcnosť však obyčajne hľadajú na úradoch práce, a nie na Obchodnom registri.
“Vieme, že nezamestnanosť mladých ľudí na Slovensku patrí medzi najvyššie medzi európskymi krajinami a tiež, že ochota tejto skupiny zobrať iniciatívu do vlastných rúk a rozbehnúť svoj vlastný biznis je vo všeobecnosti nižšia, ako je tomu vo vyspelých krajinách. Obraz toho, s čím všetkým sa mladí podnikatelia stretávajú, aké problémy a prekážky im stáli v ceste pri prvých krokoch na ceste k podnikaniu, vypovedá aj o podmienkach, aké Slovensko budúcim zamestnávateľom vytvára už dnes,” povedal pre TASR na margo výsledkov prieskumu potrieb mladých podnikateľov v SR predseda Združenia mladých podnikateľov Ján Solík.
Prieskum bol zameraný na identifikáciu základných problémov ťažiacich mladých podnikateľov s nadväznou analýzou bariér zabraňujúcich rozvoju podnikania mladých ľudí na Slovensku.
Do prieskumu sa zapojilo do 1232 respondentov, z toho 908 bolo potenciálnych podnikateľov a 324 v čase realizovania prieskumu už podnikalo.
Až tretinu podnikateľov k biznisu viedol ich koníček a viac ako štvrtina začala poskytovať služby, ktoré predtým vykonávali ako zamestnanci. Zároveň takmer polovici mladých podnikateľov pri realizácii ich podnikateľského nápadu pomohli predošlé pracovné skúsenosti. Obľúbeným spôsobom získavania podnikateľského nápadu je aj inšpirácia v zahraničí (16 %), viac ako 10 % opýtaných sa k podnikaniu dostalo náhodou.
Bez akejkoľvek prípravy sa na podnikanie dalo až 26 % mladých podnikateľov na Slovensku. Približne pätina robila prieskum trhu a zákazníckych potrieb, len 2 % sa poradili s odborníkom. Z prieskumu tiež vyplýva, že ženy a starší respondenti pristupujú k podnikaniu zodpovednejšie. Častejšie robia prieskum trhu a radia sa so svojimi známymi. Muži zase viac veria vlastnému úsudku a spoliehajú sa na vlastné znalosti trhu (41 % v porovnaní s 36 % u žien).
Mentoring je pre tri štvrtiny opýtaných cennejší ako peniaze. Prieskum ukázal aj to, že mladí podnikatelia majú v prípravnej fáze podnikania najmenej informácií o možnostiach získavania finančných zdrojov (54,01 %), odvodoch, účtovníctve a zákonoch (50,00 %), o administratívnych povinnostiach podnikateľa voči úradom (48,15 %). Napriek tomu, že nedostatok financií je stále najväčšou bariérou podnikania, až 61 % respondentov zo skupiny záujemcov o podnikanie si myslí, že kvalitnejší mentoring je pre podnikateľov dôležitejší ako dostupnosť finančných zdrojov za zvýhodnených podmienok.