K dnešnému dňu je na najväčšom slovenskom portáli zameranom na online recruitment 405 voľných pracovných pozícií v oblasti reklamy, HR, PR a marketingu.
Autor TASR
Bratislava 31. marca (TASR) - K dnešnému dňu je na najväčšom slovenskom portáli zameranom na online recruitment 405 voľných pracovných pozícií v oblasti reklamy, HR, PR a marketingu. Reklamná brandža má neustále nejaké adekvátne kreatívne personálne inzeráty – hľadajú accountov, arťákov, grafikov. Väčšina kreatívcov a accountov prešla viacerými agentúrami, vždy ich niekto kúpi a prechádzajú z jednej agentúry do druhej, občas ku klientom.
„Je ťažké nájsť nové talenty. Niežeby noví ľudia neboli kreatívni, ale vo všeobecnosti mladým ľuďom sa nechce tvrdo robiť. Nie sú ochotní sedieť na zadku a pracovať. Prácu vnímajú ako nevyhnutné zlo, aby si zabezpečili svoj životný štandard. Reklama je killerská kombinácia kreativity a tvrdej práce,“ hovorí Peter Kuba, riaditeľ reklamnej agentúry Roko.
Taký malý podnik
Reklamné agentúry sú malé, na výsledok a spokojnosť klienta orientované spoločnosti, kde všetko musí fungovať. Každý člen tímu. Keď niekto nefunguje na 100 %, je to cítiť na výsledku, respektíve kolegovia to pocítia určite.
Štandardná fullservisová agentúra má 15 až 40 ľudí. Je to malý podnik, ktorý má svoj BackOffice, účtovníctvo, a aj ľudí, ktorí obrazne „pracujú za pásom“. 80 percent práce je „daily biznis“ – nie kreativita. Kreatívnou myšlienkou to možno začne, ale na konci dňa treba zasa len urobiť produktový leták. Copywriter ho musí napísať tak, aby tomu ľudia rozumeli. Grafik ho musí urobiť tak, aby si ho ľudia aj dočítali. Veľa práce v reklamnej agentúre je opakované vylepšovanie a hľadanie dokonalej formy pre základné posolstvo. Je to pravdaže o tom, aby sa kreatívna myšlienka pretavila z čo najväčšej časti do všetkých komunikačných nástrojov a výstupov, ale tie už nie sú o strhujúcej kreativite, ale o pochopení posolstva a produktu publikom a v konečnom dôsledku o jeho predaji.
Dnes je pre veľké agentúry ťažké obdobie, stačí, aby stratili jedného významného klienta, a môže to znamenať ich koniec – prinajmenšom nezanedbateľnú reorganizáciu a prepúšťanie. Klienti dnes majú viac možností, ako a kde alokovať rozpočty, majú oveľa menej peňazí a okrem toho sú dnes oveľa viac edukovaní a rozumejú komunikácii viac ako pred 15 rokmi. A je tu veľa malých štúdií. Mladí a šikovní ľudia, ktorí chcú pracovať, idú cestou zakladania vlastných agentúr. Najprv je to grafik, zoberie si k sebe copywrittera, začnú na priamo ponúkať služby klientovi, konkurujú veľkým agentúram aj v cenotvorbe. Momentálne naozaj platí, že kvalitná práca nie je o veľkosti agentúry.
Fakt je, že existujú cost-effective nástroje, ako komunikovať, na ktoré už nik nepotrebuje agentúru. Na Facebooku vie klient komunikovať vlastnými kapacitami, videnia si kúpi, blogovať bude sám. Médiá chodia a ponúkajú sa klientom na priamo a ponúkajú klientovi lepšiu cenu ako mediálnej agentúre. Základným problémom nášho trhu je, že sme malé Slovensko, ktoré má 3 televízie, pár denníkov, týždenníkov, mesačníkov a päť miliónov ľudí. Už v Česku je situácia úplne iná. Tlak, náročnosť a situácia v reklamnej branži je daňou za veľkosť, resp. malosť trhu.
Čo treba vedieť pre prácu v reklamnej agentúre
Úspešný človek v reklame by mal vedieť počúvať, rozmýšľať a byť proklientsky orientovaný. Je to veľmi ťažké, lebo časy, keď sa klienti bili o agentúru, a keď k nim prišiel account alebo kreatívec, všetci sa na neho zbožne pozerali, sú dávno preč. Dnes je vystupovanie voči klientom ústretové, snažíme sa ich pochopiť a naplniť ich očakávania.
Najväčším problémom mnohých ľudí v reklame je to, že reklamu vnímajú ako umelecké soaré, kde s ďalšími obdobnými spolustolovníkmi posedávajú s cigaretkou pri kávičke alebo pohári vína a snažia sa prísť na niečo geniálne a kreatívne, za čo dostanú Zlatý klinec. Málokto rieši dobrý časový manažment, rozpočty a znalosti trhu. Škoda.
„Najviac v reklame chýba pokora a rešpekt. Možno klient neovláda anglikanizmy, ktoré v reklame bežne používame, ale rozumie svojmu biznisu a životu,“ vysvetľuje Peter Kuba. Je to o tom, že sa nesmieme cítiť ako majstri sveta. Primárne treba vedieť počúvať a premýšľať. A je potrebná aspoň minimálna dávka sebareflexie. Keďže v reklama sú tvoriví ľudia, majú tendenciu si myslieť, že ich výtvor je to najlepšie, čo môže byť. Nemusí to byť tak. Musíme sa vedieť spätne pozrieť na svoj výstup, vždy sa dá všetko zlepšiť alebo urobiť lepšie.
Roko má teraz 15 zamestnancov, z nich piati boli pri vzniku agentúry pred dvadsiatimi rokmi. Darí sa nám u nás držať ľudí, ktorí naozaj vedia svoju robotu robiť.
„Je ťažké nájsť nové talenty. Niežeby noví ľudia neboli kreatívni, ale vo všeobecnosti mladým ľuďom sa nechce tvrdo robiť. Nie sú ochotní sedieť na zadku a pracovať. Prácu vnímajú ako nevyhnutné zlo, aby si zabezpečili svoj životný štandard. Reklama je killerská kombinácia kreativity a tvrdej práce,“ hovorí Peter Kuba, riaditeľ reklamnej agentúry Roko.
Taký malý podnik
Reklamné agentúry sú malé, na výsledok a spokojnosť klienta orientované spoločnosti, kde všetko musí fungovať. Každý člen tímu. Keď niekto nefunguje na 100 %, je to cítiť na výsledku, respektíve kolegovia to pocítia určite.
Štandardná fullservisová agentúra má 15 až 40 ľudí. Je to malý podnik, ktorý má svoj BackOffice, účtovníctvo, a aj ľudí, ktorí obrazne „pracujú za pásom“. 80 percent práce je „daily biznis“ – nie kreativita. Kreatívnou myšlienkou to možno začne, ale na konci dňa treba zasa len urobiť produktový leták. Copywriter ho musí napísať tak, aby tomu ľudia rozumeli. Grafik ho musí urobiť tak, aby si ho ľudia aj dočítali. Veľa práce v reklamnej agentúre je opakované vylepšovanie a hľadanie dokonalej formy pre základné posolstvo. Je to pravdaže o tom, aby sa kreatívna myšlienka pretavila z čo najväčšej časti do všetkých komunikačných nástrojov a výstupov, ale tie už nie sú o strhujúcej kreativite, ale o pochopení posolstva a produktu publikom a v konečnom dôsledku o jeho predaji.
Dnes je pre veľké agentúry ťažké obdobie, stačí, aby stratili jedného významného klienta, a môže to znamenať ich koniec – prinajmenšom nezanedbateľnú reorganizáciu a prepúšťanie. Klienti dnes majú viac možností, ako a kde alokovať rozpočty, majú oveľa menej peňazí a okrem toho sú dnes oveľa viac edukovaní a rozumejú komunikácii viac ako pred 15 rokmi. A je tu veľa malých štúdií. Mladí a šikovní ľudia, ktorí chcú pracovať, idú cestou zakladania vlastných agentúr. Najprv je to grafik, zoberie si k sebe copywrittera, začnú na priamo ponúkať služby klientovi, konkurujú veľkým agentúram aj v cenotvorbe. Momentálne naozaj platí, že kvalitná práca nie je o veľkosti agentúry.
Fakt je, že existujú cost-effective nástroje, ako komunikovať, na ktoré už nik nepotrebuje agentúru. Na Facebooku vie klient komunikovať vlastnými kapacitami, videnia si kúpi, blogovať bude sám. Médiá chodia a ponúkajú sa klientom na priamo a ponúkajú klientovi lepšiu cenu ako mediálnej agentúre. Základným problémom nášho trhu je, že sme malé Slovensko, ktoré má 3 televízie, pár denníkov, týždenníkov, mesačníkov a päť miliónov ľudí. Už v Česku je situácia úplne iná. Tlak, náročnosť a situácia v reklamnej branži je daňou za veľkosť, resp. malosť trhu.
Čo treba vedieť pre prácu v reklamnej agentúre
Úspešný človek v reklame by mal vedieť počúvať, rozmýšľať a byť proklientsky orientovaný. Je to veľmi ťažké, lebo časy, keď sa klienti bili o agentúru, a keď k nim prišiel account alebo kreatívec, všetci sa na neho zbožne pozerali, sú dávno preč. Dnes je vystupovanie voči klientom ústretové, snažíme sa ich pochopiť a naplniť ich očakávania.
Najväčším problémom mnohých ľudí v reklame je to, že reklamu vnímajú ako umelecké soaré, kde s ďalšími obdobnými spolustolovníkmi posedávajú s cigaretkou pri kávičke alebo pohári vína a snažia sa prísť na niečo geniálne a kreatívne, za čo dostanú Zlatý klinec. Málokto rieši dobrý časový manažment, rozpočty a znalosti trhu. Škoda.
„Najviac v reklame chýba pokora a rešpekt. Možno klient neovláda anglikanizmy, ktoré v reklame bežne používame, ale rozumie svojmu biznisu a životu,“ vysvetľuje Peter Kuba. Je to o tom, že sa nesmieme cítiť ako majstri sveta. Primárne treba vedieť počúvať a premýšľať. A je potrebná aspoň minimálna dávka sebareflexie. Keďže v reklama sú tvoriví ľudia, majú tendenciu si myslieť, že ich výtvor je to najlepšie, čo môže byť. Nemusí to byť tak. Musíme sa vedieť spätne pozrieť na svoj výstup, vždy sa dá všetko zlepšiť alebo urobiť lepšie.
Roko má teraz 15 zamestnancov, z nich piati boli pri vzniku agentúry pred dvadsiatimi rokmi. Darí sa nám u nás držať ľudí, ktorí naozaj vedia svoju robotu robiť.