Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Predaj áut v Británii klesol najviac za posledných 10 rokov

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

V Británii sa vlani predalo približne 2,37 milióna vozidiel, čo oproti roku 2017 predstavuje pokles takmer o 7 %. To je najväčší pokles predaja od nástupu finančnej krízy vo svete v roku 2008.

Londýn 7. januára (TASR) - Predaj áut v Británii zaznamenal za minulý rok najväčší pokles od svetovej finančnej krízy pred 10 rokmi. Uviedlo to v pondelok britské Združenie výrobcov a predajcov áut (SMMT), podľa ktorého sa pod to podpísal prepad predaja naftových vozidiel, prísnejšie emisné pravidlá, ako aj rastúca neistota v dôsledku blížiaceho sa odchodu Británie z Európskej únie. Tá ovplyvnila nákupy väčších položiek, ku ktorým patria aj autá.

V Británii sa vlani predalo približne 2,37 milióna vozidiel, čo oproti roku 2017 predstavuje pokles takmer o 7 %. To je najväčší pokles predaja od nástupu finančnej krízy vo svete v roku 2008, keď predaj klesol o 11,3 %.

Najväčší podiel na poklese celkového predaja za minulý rok mal predaj naftových vozidiel. Dopyt po nich klesol takmer o 30 % a podiel týchto áut na celkovom predaji klesol na 32 %. Na porovnanie, v roku 2017 predstavoval ich podiel 42 % a v roku 2016 okolo 48 %. Postupný pokles záujmu o naftové autá spustila emisná kauza Volkswagenu v roku 2015.

Okrem tohto faktora však predaj v minulom roku výrazne ovplyvnili aj nové emisné normy a obavy spojené s odchodom Británie z EÚ. Predstavitelia SMMT varujú, že brexit, ku ktorému dôjde koncom marca tohto roka, predstavuje pre automobilový sektor zamestnávajúci vyše 850.000 ľudí, nemalé riziko. Tento sektor pritom patril k najúspešnejším odvetviam hospodárstva od 80. rokov minulého storočia.

Ako uviedol šéf SMMT Mike Hawes, aj v tomto roku počítajú s poklesom predaja. Združenie odhaduje pokles na približne 2 %.

Hawes okrem toho upozornil, že v prípade odchodu Británie z EÚ bez dohody musí vláda počítať so stratou pracovných miest v sektore. "K okamžitému zatváraniu závodov nedôjde, s čím sa však dá počítať, je pokles produkcie a zahraničné firmy majú vždy k dispozícii alternatívy," povedal Hawes.

Neistota spojená s brexitom však pravdepodobne ovplyvní automobilový trh už na začiatku tohto roka. Je možné, uviedol Hawes, že v obave zo zavedenia ciel po odchode Británie z EÚ sa predaj v prvých troch mesiacoch zvýši.