Vzhľadom na nedostatok čipov, ktorý stále brzdí výrobu, sa počet nových zaregistrovaných áut v EÚ v júni znížil, už 11. mesiac v rade, a to o 15,4 % na 886.510 kusov.
Autor TASR
Paríž 15. júla (TASR) – Predaj áut v Európskej únii (EÚ) v júni aj za celý prvý polrok klesol, keďže výrobcov naďalej trápil nedostatok komponentov, ktorý obmedzoval ich produkciu. Ukázali to v piatok údaje Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA). TASR správu prevzala z AFP.
Vzhľadom na nedostatok čipov, ktorý stále brzdí výrobu, sa počet nových zaregistrovaných áut v EÚ v júni znížil, už 11. mesiac v rade, a to o 15,4 % na 886.510 kusov. To bol najmenší počet predaných áut pre tento mesiac od roku 1996.
K poklesu prispeli všetky štyri hlavné trhy EÚ, pričom najstrmšie sa znížil odbyt vozidiel v Nemecku (-18,1 %), po ktorom nasledovali Taliansko (-15 %) a Francúzsko (-14,2 %). Španielsko zaznamenalo miernejší pokles (-7,8 %).
Za šesť mesiacov do konca júna sa znížil predaj áut v EÚ o 14 % na 4,6 milióna kusov. Všetky hlavné trhy regiónu zaznamenali dvojciferný pokles predaja za 1. polrok - Taliansko (-22,7 %), Francúzsko (-16,3 %), Nemecko (-11,0 %) a Španielsko (-10,7 %).
Automobilový priemysel už viac ako rok zápasí s nedostatkom čipov, ktoré riadia mnohé automobilové systémy, keďže ich výrobcovia nedokážu udržať krok s dopytom potom, keď sa svetová ekonomika začala otvárať a zotavovať z pandémie ochorenia COVID-19.
No zatiaľ čo situácia s čipmi sa zlepšuje, európske automobilky zasiahla ruská invázia na Ukrajinu, keďže tam sídlia dodávatelia ďalších komponentov ako napríklad káblových zväzkov.
Ekonomická neistota vyvolaná vojnou a prudký nárast cien, ktorý spôsobila, ako aj stúpajúce úrokové sadzby môžu brániť oživeniu predaja v budúcnosti, pretože spotrebitelia obmedzujú výdavky na drahšie položky.
Volkswagen sa udržal na čele rebríčka najväčších predajcov áut v EÚ, ale trhový podiel nemeckého koncernu klesol počas prvého polroka z 25,8 % na 24,1 % a jeho predaj sa znížil o 19,4 % na 1,35 milióna vozidiel.
Spoločnosť Stellantis zaznamenala pokles svojho podielu na trhu z 21,3 % na 19,4 %, pričom odbyt európsko-americkej automobilky klesol o 21,1 % na 1,09 milióna vozidiel.
Hyundai-Kia medzitým zaznamenala nárast predaja o 12,6 % na 556.369 vozidiel, čo kórejskému výrobcovi pomohlo zvýšiť podiel na trhu v EÚ zo 7,6 % na 9,9 %.
Renault vykázal pokles predaja o 7 % na 522.315 vozidiel. Napriek tomu sa podiel francúzskeho koncernu na trhu zvýšil na 9,3 % z 8,7 %.
Vzhľadom na nedostatok čipov, ktorý stále brzdí výrobu, sa počet nových zaregistrovaných áut v EÚ v júni znížil, už 11. mesiac v rade, a to o 15,4 % na 886.510 kusov. To bol najmenší počet predaných áut pre tento mesiac od roku 1996.
K poklesu prispeli všetky štyri hlavné trhy EÚ, pričom najstrmšie sa znížil odbyt vozidiel v Nemecku (-18,1 %), po ktorom nasledovali Taliansko (-15 %) a Francúzsko (-14,2 %). Španielsko zaznamenalo miernejší pokles (-7,8 %).
Za šesť mesiacov do konca júna sa znížil predaj áut v EÚ o 14 % na 4,6 milióna kusov. Všetky hlavné trhy regiónu zaznamenali dvojciferný pokles predaja za 1. polrok - Taliansko (-22,7 %), Francúzsko (-16,3 %), Nemecko (-11,0 %) a Španielsko (-10,7 %).
Automobilový priemysel už viac ako rok zápasí s nedostatkom čipov, ktoré riadia mnohé automobilové systémy, keďže ich výrobcovia nedokážu udržať krok s dopytom potom, keď sa svetová ekonomika začala otvárať a zotavovať z pandémie ochorenia COVID-19.
No zatiaľ čo situácia s čipmi sa zlepšuje, európske automobilky zasiahla ruská invázia na Ukrajinu, keďže tam sídlia dodávatelia ďalších komponentov ako napríklad káblových zväzkov.
Ekonomická neistota vyvolaná vojnou a prudký nárast cien, ktorý spôsobila, ako aj stúpajúce úrokové sadzby môžu brániť oživeniu predaja v budúcnosti, pretože spotrebitelia obmedzujú výdavky na drahšie položky.
Volkswagen sa udržal na čele rebríčka najväčších predajcov áut v EÚ, ale trhový podiel nemeckého koncernu klesol počas prvého polroka z 25,8 % na 24,1 % a jeho predaj sa znížil o 19,4 % na 1,35 milióna vozidiel.
Spoločnosť Stellantis zaznamenala pokles svojho podielu na trhu z 21,3 % na 19,4 %, pričom odbyt európsko-americkej automobilky klesol o 21,1 % na 1,09 milióna vozidiel.
Hyundai-Kia medzitým zaznamenala nárast predaja o 12,6 % na 556.369 vozidiel, čo kórejskému výrobcovi pomohlo zvýšiť podiel na trhu v EÚ zo 7,6 % na 9,9 %.
Renault vykázal pokles predaja o 7 % na 522.315 vozidiel. Napriek tomu sa podiel francúzskeho koncernu na trhu zvýšil na 9,3 % z 8,7 %.