Chladu sa však neobávajú len majitelia elektromobilov. Ak je naozaj veľmi chladno, nevedia niekedy naštartovať ani autá s naftovým motorom.
Autor TASR
Jessheim 4. februára (TASR) - Nórski majitelia elektrických áut majú slovo, ktoré výstižne opisuje, ako sa cítia, keď sa nervózne pozerajú na indikátory batérie počas jazdy v mrazivom počasí, "rekkevideangst" alebo "úzkosť z dojazdu". Majiteľ Tesly Philip Benassi o tom vie svoje, ale podobne ako ostatní Nóri sa s tým naučil vyrovnať. TASR o tom informuje na základe správy AFP.
S teplotami často klesajúcimi pod nulu, členitým terénom a dlhými úsekmi odľahlých ciest nepôsobí Nórsko ako najideálnejšie miesto na jazdu elektromobilom, ktorému sa v chladnom počasí rýchlejšie vybíja batéria. Napriek tomu je krajina nesporným majstrom sveta, pokiaľ ide o vozidlá s nulovými emisiami.
Rekordné štyri z piatich nových áut (80 %) predaných v minulom roku v Nórsku boli elektrické. A to v krajine, ktorá je významným producentom ropy.
Benassi, obchodný zástupca kozmetickej spoločnosti, si kúpil elektromobil Tesla S v roku 2018 a ročne v ňom najazdí 20.000 až 25.000 kilometrov. Ako väčšina nových majiteľov elektrických vozidiel, aj on mal na začiatku chvíle paniky, keď videl, ako rýchlo klesol ukazovateľ batérie na opustenej vidieckej ceste. Po rokoch má však už celkom dobrú predstavu o tom, koľko kilowattov potrebuje, a tiež, že sa to veľmi líši v závislosti od toho, či auto strávilo noc vonku alebo v garáži, povedal agentúre AFP.
"Platia tieto základné pravidlá - mráz okolo -10 stupňov Celzia zníži prevádzkový dosah približne o tretinu v porovnaní s letným počasím a silnejší, -20 stupňov Celzia alebo viac, až o polovicu," povedal fínsky konzultant Vesa Linja-aho. "Zapakovaním auta v garáži sa dá tento jav trochu zmierniť," dodal.
Vodiči v Nórsku si musia dobre naplánovať svoje trasy, ale automobilové aplikácie a rozsiahla nórska sieť s viac ako 5600 rýchlymi a superrýchlymi nabíjacími stanicami im pomáhajú tento proces zjednodušiť.
Elektromobily tvorili v minulom roku 54 % zaregistrovaných nových áut vo Finnmark, najsevernejšom nórskom regióne v Arktíde, kde teplota občas klesla až na -51 stupňov Celzia, čo je znak toho, že problém chladu nie je neriešiteľný.
"Teraz má stále viac nových elektromobilov systémy na predhrievanie batérií, čo je veľmi inteligentné, pretože získate väčší dojazd, a ak sa vaše auto zahreje pred nabíjaním, bude sa nabíjať rýchlejšie," povedala šéfka Nórskej asociácie elektrických vozidiel Christina Buová.
Chladu sa však neobávajú len majitelia elektromobilov. Ak je naozaj veľmi chladno, nevedia niekedy naštartovať ani autá s naftovým motorom.
Podľa asociácie viac ako 20 % áut na nórskych cestách je teraz elektrických – a ekologických, keďže elektrina, ktorú spotrebúvajú, sa vyrába takmer výlučne z vodnej energie.
Nórska dlhodobá politika daňových úľav pre elektrické autá uľahčila prechod, hoci vláda začala znižovať niektoré stimuly, aby zaplátala rozpočtový deficit v minulom roku.
Existuje "jednoduchá odpoveď na to, prečo máme v Nórsku taký úspech, a to sú zelené dane", povedala Buová. "Zdaňujeme to, čo nechceme, konkrétne autá na fosílne palivá, a propagujeme to, čo chceme, elektrické autá. Je to také jednoduché. Ak to dokáže Nórsko, dokážu to aj ostatní," dodala.
S teplotami často klesajúcimi pod nulu, členitým terénom a dlhými úsekmi odľahlých ciest nepôsobí Nórsko ako najideálnejšie miesto na jazdu elektromobilom, ktorému sa v chladnom počasí rýchlejšie vybíja batéria. Napriek tomu je krajina nesporným majstrom sveta, pokiaľ ide o vozidlá s nulovými emisiami.
Rekordné štyri z piatich nových áut (80 %) predaných v minulom roku v Nórsku boli elektrické. A to v krajine, ktorá je významným producentom ropy.
Benassi, obchodný zástupca kozmetickej spoločnosti, si kúpil elektromobil Tesla S v roku 2018 a ročne v ňom najazdí 20.000 až 25.000 kilometrov. Ako väčšina nových majiteľov elektrických vozidiel, aj on mal na začiatku chvíle paniky, keď videl, ako rýchlo klesol ukazovateľ batérie na opustenej vidieckej ceste. Po rokoch má však už celkom dobrú predstavu o tom, koľko kilowattov potrebuje, a tiež, že sa to veľmi líši v závislosti od toho, či auto strávilo noc vonku alebo v garáži, povedal agentúre AFP.
"Platia tieto základné pravidlá - mráz okolo -10 stupňov Celzia zníži prevádzkový dosah približne o tretinu v porovnaní s letným počasím a silnejší, -20 stupňov Celzia alebo viac, až o polovicu," povedal fínsky konzultant Vesa Linja-aho. "Zapakovaním auta v garáži sa dá tento jav trochu zmierniť," dodal.
Vodiči v Nórsku si musia dobre naplánovať svoje trasy, ale automobilové aplikácie a rozsiahla nórska sieť s viac ako 5600 rýchlymi a superrýchlymi nabíjacími stanicami im pomáhajú tento proces zjednodušiť.
Elektromobily tvorili v minulom roku 54 % zaregistrovaných nových áut vo Finnmark, najsevernejšom nórskom regióne v Arktíde, kde teplota občas klesla až na -51 stupňov Celzia, čo je znak toho, že problém chladu nie je neriešiteľný.
"Teraz má stále viac nových elektromobilov systémy na predhrievanie batérií, čo je veľmi inteligentné, pretože získate väčší dojazd, a ak sa vaše auto zahreje pred nabíjaním, bude sa nabíjať rýchlejšie," povedala šéfka Nórskej asociácie elektrických vozidiel Christina Buová.
Chladu sa však neobávajú len majitelia elektromobilov. Ak je naozaj veľmi chladno, nevedia niekedy naštartovať ani autá s naftovým motorom.
Podľa asociácie viac ako 20 % áut na nórskych cestách je teraz elektrických – a ekologických, keďže elektrina, ktorú spotrebúvajú, sa vyrába takmer výlučne z vodnej energie.
Nórska dlhodobá politika daňových úľav pre elektrické autá uľahčila prechod, hoci vláda začala znižovať niektoré stimuly, aby zaplátala rozpočtový deficit v minulom roku.
Existuje "jednoduchá odpoveď na to, prečo máme v Nórsku taký úspech, a to sú zelené dane", povedala Buová. "Zdaňujeme to, čo nechceme, konkrétne autá na fosílne palivá, a propagujeme to, čo chceme, elektrické autá. Je to také jednoduché. Ak to dokáže Nórsko, dokážu to aj ostatní," dodala.