Vlajkovou loďou fairtradu je káva, ktorej podiel na Slovensku stúpol z 0,47 na 0,7 percenta.
Autor TASR
Bratislava 23. augusta (TASR) - Objem predaných fairtradových výrobkov na Slovensku za posledný rok výrazne vzrástol. Na štvrtkovej tlačovej konferencii v Bratislave to oznámila riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Chorváthová. Ide podľa nej o dobrú správu. "Čím viac výrobkov s certifikáciou Fairtrade sa na trhu uplatní, tým viac sa ich pestovateľom z krajín Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky podarí predať za podmienok fairtrade – teda za cenu, ktorá skutočne pokrýva náklady udržateľnej produkcie vrátane práce roľníkov," vysvetlila.
Okrem poskytnutia minimálnej výkupnej ceny poskytuje systém pestovateľom tiež takzvaný fairtradový príplatok. "Ten slúži družstvám roľníkov na to, aby mohli investovať do rozvoja svojich fariem, ale tiež svojich komunít, napríklad do stavby škôl, zabezpečenia vyhovujúcej pitnej vody a podobne," priblížila Chorváthová. Za výrobky, ktoré si vlani slovenskí zákazníci kúpili, získali družstvá pestovateľov na fairtradovom príplatku 95.000 eur, čo je o 106 percent viac ako v roku 2016.
Vlajkovou loďou fairtradu je káva, ktorej podiel na Slovensku stúpol z 0,47 na 0,7 percenta. Celkom jej Slováci vlani vypili 15 miliónov šálok. Spotreba fairtradového kakaa sa zvýšila o 212 percent najmä vďaka obchodným reťazcom, ktoré do svojej ponuky zaradili výrobky z neho. Rástol aj predaj ostatných fairtradových surovín. Objem predaného cukru sa zdvojnásobil, o 20 ton vzrástol aj predaj fairtradovej bavlny. Za ním stojí najmä jeden z obchodných reťazcov, ktorý do uniforiem z fairtradovej bavlny obliekol všetkých svojich zamestnancov.
Ako vysvetľuje Allan Bussard, konateľ spoločnosti Ten Senses, ktorá obchoduje s fairtradovou kávou a orieškami, fairtrade nemusí pre spotrebiteľa automaticky znamenať vyššiu cenu. "Keď sa fairtrade veci začali na Slovensku predávať, prichádzali najmä zo západnej Európy, kde boli ceny vyššie, a navyše sa k nim prirátavali ďalšie marže a dopravné náklady," konštatoval. Káva, ktorú predáva jeho spoločnosť, je síce drahšia ako bežné kávy, no je to najmä preto, že ide o odrodovú arabicu. "Nestojí viac ako podobná káva, ktorá nie je fairtrade," ubezpečil. Podobne je to s orieškami. "Fairtrade je systém, ktorý zabezpečuje najmä kratšiu cestu od producenta k nám. Je tam menší počet medzičlánkov. Cena teda môže byť podobná, ale farmár dostane viac z tejto ceny ako bežný farmár," ozrejmil.
Okrem poskytnutia minimálnej výkupnej ceny poskytuje systém pestovateľom tiež takzvaný fairtradový príplatok. "Ten slúži družstvám roľníkov na to, aby mohli investovať do rozvoja svojich fariem, ale tiež svojich komunít, napríklad do stavby škôl, zabezpečenia vyhovujúcej pitnej vody a podobne," priblížila Chorváthová. Za výrobky, ktoré si vlani slovenskí zákazníci kúpili, získali družstvá pestovateľov na fairtradovom príplatku 95.000 eur, čo je o 106 percent viac ako v roku 2016.
Vlajkovou loďou fairtradu je káva, ktorej podiel na Slovensku stúpol z 0,47 na 0,7 percenta. Celkom jej Slováci vlani vypili 15 miliónov šálok. Spotreba fairtradového kakaa sa zvýšila o 212 percent najmä vďaka obchodným reťazcom, ktoré do svojej ponuky zaradili výrobky z neho. Rástol aj predaj ostatných fairtradových surovín. Objem predaného cukru sa zdvojnásobil, o 20 ton vzrástol aj predaj fairtradovej bavlny. Za ním stojí najmä jeden z obchodných reťazcov, ktorý do uniforiem z fairtradovej bavlny obliekol všetkých svojich zamestnancov.
Ako vysvetľuje Allan Bussard, konateľ spoločnosti Ten Senses, ktorá obchoduje s fairtradovou kávou a orieškami, fairtrade nemusí pre spotrebiteľa automaticky znamenať vyššiu cenu. "Keď sa fairtrade veci začali na Slovensku predávať, prichádzali najmä zo západnej Európy, kde boli ceny vyššie, a navyše sa k nim prirátavali ďalšie marže a dopravné náklady," konštatoval. Káva, ktorú predáva jeho spoločnosť, je síce drahšia ako bežné kávy, no je to najmä preto, že ide o odrodovú arabicu. "Nestojí viac ako podobná káva, ktorá nie je fairtrade," ubezpečil. Podobne je to s orieškami. "Fairtrade je systém, ktorý zabezpečuje najmä kratšiu cestu od producenta k nám. Je tam menší počet medzičlánkov. Cena teda môže byť podobná, ale farmár dostane viac z tejto ceny ako bežný farmár," ozrejmil.