Pod vlaňajší pokles sa negatívne podpísal najmä veľmi slabý predaj na prelome rokov 2012 a 2013.
Autor TASR
Bratislava 18. januára (TASR) - Predaj nových osobných áut v Európskej únii (EÚ) šiesty rok po sebe klesá, v minulom roku tento pokles predstavoval 1,7 %. Vyplýva to z analýzy, ktorú vypracovala UniCredit Bank.
Pod vlaňajší pokles sa negatívne podpísal najmä veľmi slabý predaj na prelome rokov 2012 a 2013. Vrcholiaca recesia vo väčšine krajín EÚ sa totiž prejavila aj na dopyte po nových autách. "Prvý medziročný nárast predaja nastal až v druhej polovici roka," uviedol analytik banky Ľubomír Koršňák.
Predaj nových áut v roku 2013 podľa analýzy najviac klesal na Cypre (-35,2 %), v Holandsku (-17,0 %) a Rumunsku (-13,1 %). Naopak, najsilnejší rast v tomto smere zaznamenalo Estónsko (12,9 %), Portugalsko (11,1 %) a Veľká Británia (10,8 %).
Na Slovensku predaj automobilov vlani medziročne poklesol o 4,7 %. Nižší predaj ovplyvnilo okrem slabnúcej kúpyschopnosti aj zvýšenie registračných daní. Zlepšenie sa u nás podľa analytika začalo prejavovať až na jeseň a v závere roka sa predaj stabilizoval na úrovniach, ktoré by naznačovali ročný predaj okolo 70.000 nových áut.
Koršňák predpokladá, že rastúci trend predaja nových automobilov v Európe z druhej polovice roka 2013 by mal pokračovať aj v tomto roku. Trh s novými autami však bude podľa neho stále výrazne zaostávať za predkrízovými úrovňami z rokov 2005 až 2007.
Pod vlaňajší pokles sa negatívne podpísal najmä veľmi slabý predaj na prelome rokov 2012 a 2013. Vrcholiaca recesia vo väčšine krajín EÚ sa totiž prejavila aj na dopyte po nových autách. "Prvý medziročný nárast predaja nastal až v druhej polovici roka," uviedol analytik banky Ľubomír Koršňák.
Predaj nových áut v roku 2013 podľa analýzy najviac klesal na Cypre (-35,2 %), v Holandsku (-17,0 %) a Rumunsku (-13,1 %). Naopak, najsilnejší rast v tomto smere zaznamenalo Estónsko (12,9 %), Portugalsko (11,1 %) a Veľká Británia (10,8 %).
Na Slovensku predaj automobilov vlani medziročne poklesol o 4,7 %. Nižší predaj ovplyvnilo okrem slabnúcej kúpyschopnosti aj zvýšenie registračných daní. Zlepšenie sa u nás podľa analytika začalo prejavovať až na jeseň a v závere roka sa predaj stabilizoval na úrovniach, ktoré by naznačovali ročný predaj okolo 70.000 nových áut.
Koršňák predpokladá, že rastúci trend predaja nových automobilov v Európe z druhej polovice roka 2013 by mal pokračovať aj v tomto roku. Trh s novými autami však bude podľa neho stále výrazne zaostávať za predkrízovými úrovňami z rokov 2005 až 2007.