Okrem tržieb zaznamenali obchody s komfortným tovarom aj nárast obratu.
Autor TASR
Bratislava 18. júna (TASR) – Najvyššie tržby v regionálnych obchodných centrách na Slovensku v roku 2016 dosiahli predajne s komfortným sortimentom, ako je kozmetika, šperky, tabakové výrobky či kvety. Po medziročnom náraste o 293 eur za meter štvorcový (eur/m2) utŕžili viac ako 4200 eur/m2. Vyplýva to z analýzy Shopping Centre Index (SCI) – Index nákupných centier, ktorú spracovala spoločnosť CBRE Slovensko.
Okrem tržieb zaznamenali obchody s komfortným tovarom aj nárast obratu. Obvykle obsadzujú predajnú plochu menšiu ako 50 m2, a práve v predajniach s takouto výmerou bol v roku 2016 priemerný obrat o 400 €/m2 vyšší než v roku 2015.
"Nárast obratu v komfortnom segmente signalizuje rastúcu spotrebiteľskú preferenciu pre luxusný a zároveň nie nevyhnutný tovar. Súvisí to so súčasným stavom makroekonomického cyklu, ktorý charakterizuje vysoký rast HDP a zvýšená spotreba," uvádza analýza.
Relatívne najväčší medziročný nárast obratu, 9 %, zaznamenala kategória gastro prevádzok. Podľa analýzy SCI sa v jej prípade dá pozorovať trend kvality a zážitku, ktoré zákazníci uprednostňujú pred obyčajným uspokojením základných stravovacích potrieb. "Zákazníci sú ochotní platiť viac za vyššiu kvalitu alebo lepší zážitok, príkladom čoho je pretrvávajúci rozmach prémiových potravinárskych a gastro konceptov, zameraných na zdravý životný štýl," skonštatoval Matúš Furman z CBRE Slovensko.
Pokiaľ ide o podiel jednotlivých obchodných kategórií na celkovej prenajímanej ploche, 49% zaberali v roku 2016 obchody s módou, 16% špeciálne obchody ako hračkárstva, kníhkupectvá, športové predajne, gastro prevádzky a prevádzky služieb, napríklad lekárne, cestovné kancelárie, banky či telekomunikační operátori si prenajímali po 10% obchodných priestorov. Na predajne so sortimentom zameraným na bývanie, ako je elektronika, spotrebiče, kuchynské vybavenie a interiérové textílie pripadalo 9 % a na obchody s komfortným tovarom 6 % celkovej prenajímanej plochy.
SCI prieskumu sa zúčastnilo 14 mimobratislavských nákupných centier z deviatich slovenských regionálnych miest, reprezentujúcich 248.000 m2 obchodnej plochy a 940 obchodných jednotiek.
Okrem tržieb zaznamenali obchody s komfortným tovarom aj nárast obratu. Obvykle obsadzujú predajnú plochu menšiu ako 50 m2, a práve v predajniach s takouto výmerou bol v roku 2016 priemerný obrat o 400 €/m2 vyšší než v roku 2015.
"Nárast obratu v komfortnom segmente signalizuje rastúcu spotrebiteľskú preferenciu pre luxusný a zároveň nie nevyhnutný tovar. Súvisí to so súčasným stavom makroekonomického cyklu, ktorý charakterizuje vysoký rast HDP a zvýšená spotreba," uvádza analýza.
Relatívne najväčší medziročný nárast obratu, 9 %, zaznamenala kategória gastro prevádzok. Podľa analýzy SCI sa v jej prípade dá pozorovať trend kvality a zážitku, ktoré zákazníci uprednostňujú pred obyčajným uspokojením základných stravovacích potrieb. "Zákazníci sú ochotní platiť viac za vyššiu kvalitu alebo lepší zážitok, príkladom čoho je pretrvávajúci rozmach prémiových potravinárskych a gastro konceptov, zameraných na zdravý životný štýl," skonštatoval Matúš Furman z CBRE Slovensko.
Pokiaľ ide o podiel jednotlivých obchodných kategórií na celkovej prenajímanej ploche, 49% zaberali v roku 2016 obchody s módou, 16% špeciálne obchody ako hračkárstva, kníhkupectvá, športové predajne, gastro prevádzky a prevádzky služieb, napríklad lekárne, cestovné kancelárie, banky či telekomunikační operátori si prenajímali po 10% obchodných priestorov. Na predajne so sortimentom zameraným na bývanie, ako je elektronika, spotrebiče, kuchynské vybavenie a interiérové textílie pripadalo 9 % a na obchody s komfortným tovarom 6 % celkovej prenajímanej plochy.
SCI prieskumu sa zúčastnilo 14 mimobratislavských nákupných centier z deviatich slovenských regionálnych miest, reprezentujúcich 248.000 m2 obchodnej plochy a 940 obchodných jednotiek.