Percento nákladovosti na budúci rok bude podľa Lančariča ešte niekde medzi 20 a 29 %. Ak by na európske mýto dopravcovia prešli rýchlo, v budúcom roku by nákladovosť mýta mohla dosiahnuť 15 %.
Autor TASR
Bratislava 16. augusta (TASR) - Európska služba elektronického výberu mýta (EETS) by sa na Slovensku mohla spustiť na prelome rokov 2023 a 2024. Zároveň celková nákladovosť výberu mýta by mala klesnúť pod 15 %. Aktuálne prebieha fáza testovania a akreditácie jeho štyroch poskytovateľov, a to konkrétne spoločností Eurowag, ITIS, Telepass a Toll4Europe. Oznámili to na stredajšej tlačovej konferencii premiér Ľudovít Ódor a minister dopravy Pavol Lančarič.
Premiér spolu s ministrom dopravy v stredu absolvoval stretnutie v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorého účelom bolo zhodnotiť, do akej miery je spustenie EETS systému na prelome rokov 2023 a 2024 reálne. "Boli spomenuté niektoré možné hrbolce na tejto ceste, ale nie je žiadna väčšia prekážka, ktorá by spôsobila to, že nedokážeme spustiť tento systém od januára budúceho roka," uviedol Ódor.
Minister dopravy predpokladá, že všetci štyria poskytovatelia budú úspešní. "Chceme aby sa od 1. januára 2024 začalo prechodné obdobie, ktoré sa ukončí 31. decembra 2024. Ten rok bude niekde na pomedzí medzi starým a novým systémom, pričom 1. januára 2025 prejdeme do toho módu, ktorý sme očakávali," priblížil Lančarič.
Zároveň uviedol, že ak verejné obstarávanie k EETS prejde, začnú vyvíjať národný systém, ktorý bude vo vlastníctve štátu. "Tento proces bude prebiehať nejakých 12 až 13 mesiacov. Dúfame, že niekedy koncom septembra (2024, pozn. TASR) by mal byť hotový. Ak tak bude, tak s ním budú spojené nielen investičné náklady na jeho tvorbu, ale aj potom prevádzkové, keď už bude posledné tri mesiace roka fungovať," dodal Lančarič.
Percento nákladovosti na budúci rok bude podľa Lančariča ešte niekde medzi 20 a 29 %. Ak by na európske mýto dopravcovia prešli rýchlo, v budúcom roku by nákladovosť mýta mohla dosiahnuť 15 %, je to však len krátkodobý cieľ. "Keď sa však presunieme do roku 2025, tak budeme mať len dva typy nákladov. A to na chod a prevádzku nášho systému, plus na hráčov EETS. Tam už bude ambícia, aby to podľa možností mohlo byť aj jednociferné číslo," priblížil Lančarič.
Premiér spolu s ministrom dopravy v stredu absolvoval stretnutie v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorého účelom bolo zhodnotiť, do akej miery je spustenie EETS systému na prelome rokov 2023 a 2024 reálne. "Boli spomenuté niektoré možné hrbolce na tejto ceste, ale nie je žiadna väčšia prekážka, ktorá by spôsobila to, že nedokážeme spustiť tento systém od januára budúceho roka," uviedol Ódor.
Minister dopravy predpokladá, že všetci štyria poskytovatelia budú úspešní. "Chceme aby sa od 1. januára 2024 začalo prechodné obdobie, ktoré sa ukončí 31. decembra 2024. Ten rok bude niekde na pomedzí medzi starým a novým systémom, pričom 1. januára 2025 prejdeme do toho módu, ktorý sme očakávali," priblížil Lančarič.
Zároveň uviedol, že ak verejné obstarávanie k EETS prejde, začnú vyvíjať národný systém, ktorý bude vo vlastníctve štátu. "Tento proces bude prebiehať nejakých 12 až 13 mesiacov. Dúfame, že niekedy koncom septembra (2024, pozn. TASR) by mal byť hotový. Ak tak bude, tak s ním budú spojené nielen investičné náklady na jeho tvorbu, ale aj potom prevádzkové, keď už bude posledné tri mesiace roka fungovať," dodal Lančarič.
Percento nákladovosti na budúci rok bude podľa Lančariča ešte niekde medzi 20 a 29 %. Ak by na európske mýto dopravcovia prešli rýchlo, v budúcom roku by nákladovosť mýta mohla dosiahnuť 15 %, je to však len krátkodobý cieľ. "Keď sa však presunieme do roku 2025, tak budeme mať len dva typy nákladov. A to na chod a prevádzku nášho systému, plus na hráčov EETS. Tam už bude ambícia, aby to podľa možností mohlo byť aj jednociferné číslo," priblížil Lančarič.