Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Príchod automobilky Jaguar zvýši dopyt po skladoch a halách pri Nitre

Na snímke pohľad na miesto pri Nitre, kde by mal vzniknúť park. Foto: TASR/Henrich Mišovič

Minulý rok na slovenský trh pribudlo 80.344 štvorcových metrov nových priestorov najvyššej triedy.

Bratislava 23. februára (TASR) – Najsilnejším ťahúňom trhu s priemyselnými nehnuteľnosťami na Slovensku je automobilový priemysel, zvýšený záujem je tiež o priestory pre elektronický obchod. Najviac skladov a hál je naďalej v okolí Bratislavy a Senca, atraktívnymi sa však postupne stávajú aj lokality na severozápade Slovenska. Veľký dopyt po priestoroch v okolí Nitry by mal priniesť príchod automobilky Jaguar Land Rover.

Ako dnes upozornila realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield, minulý rok na slovenský trh pribudlo 80.344 štvorcových metrov (m2) nových priestorov najvyššej triedy. Nová výstavba tak výrazne prekonala rok 2014 a dostala sa na úroveň roka 2012, ani zďaleka sa však nepribližuje silným rokom 2007 a 2008. Tento rok očakáva firma ešte väčší rast.

Neprenajatosť priemyselných priestorov totiž vlani dosiahla 3,3 %, pričom za zdravú hladinu sa považujú úrovne od 8 do 10 %. Do špekulatívnej výstavby sa podľa senior konzultanta spoločnosti Martina Hudáka developérom púšťať nechce. "Vždy sa budú investori aj developéri prikláňať k tomu, aby aspoň časť priestorov bola predprenajatá a zvyšok už je ľahké doprenajať,“ uviedol na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.

V minulom roku bolo na Slovensku prenajatých celkovo 246.031 m2 výrobných a logistických priestorov, z toho 170.927 m2 tvorili nové nájmy. Najväčším ťahúňom trhu je automobilový priemysel s troma etablovanými a štvrtou prichádzajúcou automobilkou. Veľký dopyt je tiež po priestoroch pre maloobchod a e-shopy.

Hudák poukázal na to, že najzaujímavejším regiónom pre investorov je naďalej okolie Bratislavy a Senca, najmä pre dobrú dostupnosť a blízkosť okolitých krajín. „Stále je menej priestorov v severných a severozápadných častiach SR, čo si myslíme, že sa bude meniť. Vidíme zvýšený dopyt práve po priestoroch okolo diaľnice D1 až do Žiliny,“ priblížil.

V košickom regióne pôsobí podľa neho veľa výrobných spoločností. V prospech východu krajiny hovorí lacnejšia pracovná sila, výhodné podmienky pre získanie štátnej pomoci, ale aj zlepšujúca sa infraštruktúra. Najproblémovejšou časťou bez významnejších investícií a priemyselných priestorov zostáva aj z dôvodu zlej infraštruktúry stred Slovenska.

Novú výstavbu v nasledujúcich mesiacoch predpokladá Hudák v okolí Nitry, kde priestory kategórie A momentálne chýbajú. „Tam musí byť výstavba, aby sa nejako naplnili očakávania prichádzajúcich spoločností, ktoré budú potom zásobovať Jaguar Land Rover,“ avizoval.