Švajčiari predpokladajú, že tento rok klesne cena hodiniek. Mladú generáciu priťahujú veľmi slabo. Neoslovuje ich.
Autor TASR
Zürich 28. januára (TASR) - Začiatkom tohto desaťročia sa nachádzali švajčiarski výrobcovia luxusných hodiniek vo výbornej situácii. Záujem o ich produkciu v Rusku, Číne a v ropných krajinách Blízkeho východu z roka na rok stúpal.
Prvý signál o tom, že sa situácia zrejme mení, prišiel v roku 2015. Zisk z exportu švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu, ktorý je tretím najdôležitejším odvetvím krajiny, klesli medziročne o 3 %. Manažéri firiem predpokladali, že ide len o krátkodobý pokles záujmu o ich produkciu. Mýlili sa. Vlani klesol export hodiniek a výnosy z neho o 10 %. Tento týždeň o tom informovalo vedenie celoštátneho združenia odvetvia.
Hrozí, že v nasledujúcich mesiacoch dôjde v hodinárskych firmách k masovému prepúšťaniu.
Z celkovej ročnej výroby hodiniek vo Švajčiarsku ide na export 95 %. Dve tretiny vyvážaných hodiniek sú luxusné. Za také sa pokladajú hodinky, ktoré stoja 3000 a viac frankov (2806,62 eura). V prvej polovici tohto desaťročia sa ich veľký počet vyvážal najmä do Číny.
Súčasná protikorupčná kampaň v krajine však zabrzdila ďalší rast „kultúry veľkých darov“ úradníkom. Zbohatlíci, ktorí potrebovali nejaké dôležité povolenia, vysokým byrokratom často prikladali k žiadosti aj cenné hodinky. Ak boli vykladané diamantmi, tým pre darujúceho lepšie. V súčasnosti sa už ľudia drahými hodinkami na verejnosti sotva ukazujú. Dôvod je jasný.
Nižší záujem o cenné švajčiarske hodinky v Číne môže súvisieť aj s poklesom tempa rastu jej hrubého domáceho produktu.
Švajčiarski výrobcovia hodiniek nepredvídali ani dôsledky silného poklesu ceny ropy na svetovom trhu. Obchod na Blízkom východe a v Rusku sa im v ostatných rokoch výrazne zredukoval.
A je tu ešte ďalší faktor. Ázijskí falšovatelia hodiniek sa dostali už na takú úroveň, že ich kópie neodborník neodhalí a znalec sa dopracuje k pravde často len po veľkom úsilí.
S kvalitnými hodinkami však vďaka internetu vzniká paralelný trh. Na rozdiel od kamenných obchodov sa aj tam originálne produkty predávajú s veľkými zľavami. Nečestní obchodníci do svojho sortimentu zaraďujú za slušnú cenu aj falzifikáty.
Švajčiari predpokladajú, že tento rok klesne cena hodiniek. Mladú generáciu priťahujú veľmi slabo. Neoslovuje ich.
Prvý signál o tom, že sa situácia zrejme mení, prišiel v roku 2015. Zisk z exportu švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu, ktorý je tretím najdôležitejším odvetvím krajiny, klesli medziročne o 3 %. Manažéri firiem predpokladali, že ide len o krátkodobý pokles záujmu o ich produkciu. Mýlili sa. Vlani klesol export hodiniek a výnosy z neho o 10 %. Tento týždeň o tom informovalo vedenie celoštátneho združenia odvetvia.
Hrozí, že v nasledujúcich mesiacoch dôjde v hodinárskych firmách k masovému prepúšťaniu.
Z celkovej ročnej výroby hodiniek vo Švajčiarsku ide na export 95 %. Dve tretiny vyvážaných hodiniek sú luxusné. Za také sa pokladajú hodinky, ktoré stoja 3000 a viac frankov (2806,62 eura). V prvej polovici tohto desaťročia sa ich veľký počet vyvážal najmä do Číny.
Súčasná protikorupčná kampaň v krajine však zabrzdila ďalší rast „kultúry veľkých darov“ úradníkom. Zbohatlíci, ktorí potrebovali nejaké dôležité povolenia, vysokým byrokratom často prikladali k žiadosti aj cenné hodinky. Ak boli vykladané diamantmi, tým pre darujúceho lepšie. V súčasnosti sa už ľudia drahými hodinkami na verejnosti sotva ukazujú. Dôvod je jasný.
Nižší záujem o cenné švajčiarske hodinky v Číne môže súvisieť aj s poklesom tempa rastu jej hrubého domáceho produktu.
Švajčiarski výrobcovia hodiniek nepredvídali ani dôsledky silného poklesu ceny ropy na svetovom trhu. Obchod na Blízkom východe a v Rusku sa im v ostatných rokoch výrazne zredukoval.
A je tu ešte ďalší faktor. Ázijskí falšovatelia hodiniek sa dostali už na takú úroveň, že ich kópie neodborník neodhalí a znalec sa dopracuje k pravde často len po veľkom úsilí.
S kvalitnými hodinkami však vďaka internetu vzniká paralelný trh. Na rozdiel od kamenných obchodov sa aj tam originálne produkty predávajú s veľkými zľavami. Nečestní obchodníci do svojho sortimentu zaraďujú za slušnú cenu aj falzifikáty.
Švajčiari predpokladajú, že tento rok klesne cena hodiniek. Mladú generáciu priťahujú veľmi slabo. Neoslovuje ich.