Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 21. december 2024Meniny má Bohdan
< sekcia Ekonomika

Prieskum: Čo je najväčšou prekážkou v podnikaní mladých?

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Prieskum zameraný na prekážky v podnikaní mladých ľudí bol realizovaný s odstupom troch rokov, pričom na prvých troch miestach sa poradie nezmenilo.

Bratislava 10. decembra (TASR) – Mladí ľudia vnímajú ako najväčšiu prekážku v podnikaní na Slovensku daňovo-odvodové zaťaženie. Nasledujú administratívne a registračné povinnosti a na treťom mieste sú časté zmeny v legislatíve. Vyplýva to z prieskumu Združenia mladých podnikateľov Slovenska (ZMPS), ktorý bol realizovaný v spolupráci so Slovak Business Agency (SBA). Na výročnej konferencii SBA to uviedol Ján Solík, predseda ZMPS.

Prieskum zameraný na prekážky v podnikaní mladých ľudí bol realizovaný s odstupom troch rokov, pričom na prvých troch miestach sa poradie nezmenilo. "Ani jedno z týchto zistení nás veľmi neprekvapilo, pretože, napríklad, keď sa pozrieme na desať kľúčových zákonov, ktoré ovplyvňujú podnikanie, tak sa na Slovensku jeden z nich mení v priemere každých desať dní," priblížil pre TASR Solík.

Prieskum poukázal aj na to, že už aj mladí podnikatelia pociťujú nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a majú problém s jej cenou. "Ale napríklad tú cenu nevnímajú ako problém tí, ktorí majú zahraničných zákazníkov. Čiže, ak nejaká mladá firma expanduje do zahraničia, tak síce má problém tu nájsť ľudí, ale nemá problém ich zaplatiť," skonštatoval.

Druhým problémom boli mentori, pričom nájsť mentora je podľa prieskumu problematickejšie pre podnikateľa, ktorý chce expandovať do zahraničia, podnikať vo veľkom a potrebuje špecifickú expertízu.

Mladí ľudia podľa neho majú dva špecifické nedostatky. "V prvom rade je to nedostatok skúseností, ktorý vyplýva z toho veku, a v druhom rade nemajú väčšinou dostatok kontaktov," poznamenal s tým, že ak nemajú za sebou kariérnu stopu, tak im chýbajú tieto dve veci, ktoré sú z pohľadu rozvoja firmy pomerne dôležité.

Prieskum bol realizovaný na reprezentatívnej vzorke 1000 mladých podnikateľov, ktorá zodpovedala štruktúre mladých a stredných podnikov na Slovensku. Jediným špecifikom bol vek zakladateľa alebo majiteľa, ktorý bol do 40 rokov a dve tretiny vzorky do 30 rokov.