Zároveň tri z piatich firiem potvrdili využitie svojich kapacít nad 80 %. Zhruba každý tretí dodávateľ pritom tvrdí, že je takmer na hrane svojich výrobných možností.
Autor TASR
Bratislava 29. júla (TASR) – Dodávateľom v automobilovom priemysle na Slovensku sa dlhodobo darí. Za minulý rok vykázalo rast tržieb 70 % z nich. Vyplýva to z nedávneho prieskumu poradenskej spoločnosti PwC v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu SR a Slovenským automobilovým inštitútom. Pociťujú však nedostatok pracovnej sily a tlak na zvyšovanie platov, preto volajú po otvorení trhu cudzincom.
„Dodávateľom sa darí. Nie je to len situácia jedného roka, ale konzistentne posledných päť rokov sme počúvali, že dodávatelia sú naozaj na Slovensku úspešní a každý jeden z nich má významný priestor na rast a naberanie novej produkcie,“ uviedol špecialista pre automobilový priemysel v PwC Peter Mrnka.
V minulom roku rástli tržby 70 % dodávateľov, z toho polovici dvojciferným tempom. Tento rok očakáva zvyšovanie tržieb 74 % respondentov.
Zároveň tri z piatich firiem potvrdili využitie svojich kapacít nad 80 %. Zhruba každý tretí dodávateľ pritom tvrdí, že je takmer na hrane svojich výrobných možností.
Polovica dodávateľov dosiahla vlani nárast ziskovosti o viac ako 5 %. Mrnka to považuje za „zázračný“ výsledok vzhľadom na neustály tlak výrobcov vozidiel na zvyšovanie kvality, vysoké ceny energií a práce.
Prieskum tiež ukázal, že 64 % dodávateľov zvýšilo počet svojich zamestnancov. Očakávania pre tento rok hovoria o náborových plánoch 44 % spoločností. Za najväčšiu hrozbu však dodávatelia označujú dostupnosť a kvalitu kvalifikovanej pracovnej sily. Vyjadrilo sa tak 87 % z nich, rovnako ako v minuloročnom prieskume.
„Deväť z desiatich firiem na Slovensku tvrdí, že nemáme dostatok kvalifikovaných, respektíve akýchkoľvek ľudí, aby sme mohli tieto potenciálne možnosti napĺňať. Je to alarmujúci stav,“ zdôraznil Mrnka.
Poukázal na to, že pod tlakom nedostatku ľudí sú dodávatelia nútení zvyšovať platy. O 5 % a viac ich v uplynulom roku musela zvýšiť pätina respondentov a rovnaký počet predpokladá taký istý nárast aj v roku 2017.
„Takáto situácia dlhodobo nie je udržateľná. Pri daných cenách energií a náraste platov, ktorý bude zrejme ďalej pokračovať, pokiaľ sa neotvorí trh práce pre zamestnávanie väčšej miery cudzincov, nebudeme asi schopní na trhu dodávateľov stabilizovať platovú úroveň, a tým pádom dlhodobo udržať konkurencieschopnosť slovenských dodávateľov,“ upozornil Mrnka.
Viac ako polovica (51 %) respondentov tvrdí, že pre nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily majú obmedzené príležitosti získať nové projekty. Najviac firiem rieši tento problém interným vzdelávaním a rekvalifikáciou, každá druhá siaha po agentúrach. Takmer polovica spoločností získava zamestnancov od konkurencie.
Tretina dodávateľov podľa prieskumu vyžaduje zjednodušenie a skrátenie procesu zamestnania zahraničných pracovníkov na najviac jeden mesiac. Ďalšia tretina sa však o prijímanie cudzincov nezaujíma.
Len 8 % dodávateľov považuje vysokoškolských absolventov za pripravených na prácu v ich firme. Na duálnom vzdelávaní sa zúčastňuje takmer tretina dodávateľov. Prekáža im však neistota, či u nich študent zostane a nedostatok zdrojov.
„Dodávateľom sa darí. Nie je to len situácia jedného roka, ale konzistentne posledných päť rokov sme počúvali, že dodávatelia sú naozaj na Slovensku úspešní a každý jeden z nich má významný priestor na rast a naberanie novej produkcie,“ uviedol špecialista pre automobilový priemysel v PwC Peter Mrnka.
V minulom roku rástli tržby 70 % dodávateľov, z toho polovici dvojciferným tempom. Tento rok očakáva zvyšovanie tržieb 74 % respondentov.
Zároveň tri z piatich firiem potvrdili využitie svojich kapacít nad 80 %. Zhruba každý tretí dodávateľ pritom tvrdí, že je takmer na hrane svojich výrobných možností.
Polovica dodávateľov dosiahla vlani nárast ziskovosti o viac ako 5 %. Mrnka to považuje za „zázračný“ výsledok vzhľadom na neustály tlak výrobcov vozidiel na zvyšovanie kvality, vysoké ceny energií a práce.
Prieskum tiež ukázal, že 64 % dodávateľov zvýšilo počet svojich zamestnancov. Očakávania pre tento rok hovoria o náborových plánoch 44 % spoločností. Za najväčšiu hrozbu však dodávatelia označujú dostupnosť a kvalitu kvalifikovanej pracovnej sily. Vyjadrilo sa tak 87 % z nich, rovnako ako v minuloročnom prieskume.
„Deväť z desiatich firiem na Slovensku tvrdí, že nemáme dostatok kvalifikovaných, respektíve akýchkoľvek ľudí, aby sme mohli tieto potenciálne možnosti napĺňať. Je to alarmujúci stav,“ zdôraznil Mrnka.
Poukázal na to, že pod tlakom nedostatku ľudí sú dodávatelia nútení zvyšovať platy. O 5 % a viac ich v uplynulom roku musela zvýšiť pätina respondentov a rovnaký počet predpokladá taký istý nárast aj v roku 2017.
„Takáto situácia dlhodobo nie je udržateľná. Pri daných cenách energií a náraste platov, ktorý bude zrejme ďalej pokračovať, pokiaľ sa neotvorí trh práce pre zamestnávanie väčšej miery cudzincov, nebudeme asi schopní na trhu dodávateľov stabilizovať platovú úroveň, a tým pádom dlhodobo udržať konkurencieschopnosť slovenských dodávateľov,“ upozornil Mrnka.
Viac ako polovica (51 %) respondentov tvrdí, že pre nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily majú obmedzené príležitosti získať nové projekty. Najviac firiem rieši tento problém interným vzdelávaním a rekvalifikáciou, každá druhá siaha po agentúrach. Takmer polovica spoločností získava zamestnancov od konkurencie.
Tretina dodávateľov podľa prieskumu vyžaduje zjednodušenie a skrátenie procesu zamestnania zahraničných pracovníkov na najviac jeden mesiac. Ďalšia tretina sa však o prijímanie cudzincov nezaujíma.
Len 8 % dodávateľov považuje vysokoškolských absolventov za pripravených na prácu v ich firme. Na duálnom vzdelávaní sa zúčastňuje takmer tretina dodávateľov. Prekáža im však neistota, či u nich študent zostane a nedostatok zdrojov.