Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 25. december 2024
< sekcia Ekonomika

Prieskum: O rozšírení podnikania uvažuje necelá pätina podnikateľov

Ilustračné foto. Foto: TASR - Miroslav Košírer

Niektorí sa rozhodli zachovať svoje súčasné podnikanie bez väčších zmien, pretože sa im darí dobre a nevidia dôvod na zásadné inovácie či rozšírenie.

Bratislava 17. júla (TASR) - Podiel podnikateľov z radov živnostníkov, malých a stredných firiem, ktorí sa chystajú svoje podnikanie ešte v tomto roku rozšíriť, mierne stúpol na 19 %. Zachovať činnosť v súčasnom rozsahu plánuje 59 % firiem. O obmedzení podnikania uvažuje 7 % a o predaji alebo odovzdaní firmy 2 % oslovených. Vyplýva to z prieskumu ČSOB a agentúry Datank na vzorke 303 podnikateľov.

"Podnikatelia a podnikateľky oslovení v rámci hĺbkových rozhovorov sa snažia o zachovanie stability. Mnohí z nich vyjadrujú neistotu kvôli politickej a ekonomickej situácii v krajine a nie sú schopní poskytnúť dlhodobé prognózy. Táto opatrnosť je zvlášť viditeľná pri podnikateľoch s väčším počtom obchodných miest, ktorí majú ťažkosti s uskutočňovaním zásadných zmien," zhodnotila manažérka oddelenia pre živnostníkov a malé firmy ČSOB Dáša Polláková.

Niektorí sa podľa nej rozhodli zachovať svoje súčasné podnikanie bez väčších zmien, pretože sa im darí dobre a nevidia dôvod na zásadné inovácie či rozšírenie. Iní odovzdávajú svoje firmy potomkom, čo považujú za najlepší spôsob, ako zachovať rodinnú tradíciu a zároveň využiť nové myšlienky od mladšej generácie. "Celkovo sa podnikatelia na Slovensku zameriavajú na stabilitu v časoch neistej ekonomickej a politickej situácie," vysvetlila odborníčka.

Za najväčšie riziká podnikatelia najčastejšie považujú dopady vysokých cien energií a vstupných surovín. Označilo ich tak 26 % firiem. O niečo menej (23 %) vníma ako veľké riziko nedostatok kvalitnej pracovnej sily. Rovnaký podiel je ohrozený vývojom ekonomickej situácie v krajine.

"Naopak, medzi najviac pozitívne vplyvy patria vývoj nových technológií, ktoré pomáhajú 48 % oslovených a rozvoj umelej inteligencie, ktorej pozitívny dopad na biznis vníma 29 % firiem," dodala Polláková.