Slovenské startupy sú veľmi mladé, väčšina z nich vznikla za posledné tri roky.
Autor TASR
Bratislava 12. novembra (TASR) – Slovenské startupy sú veľmi mladé, väčšina z nich vznikla za posledné tri roky. Takmer tretinu založili ženy a vyše dve tretiny sú registrované na západe Slovenska. Vyplýva to z Prieskumu startupov a inovatívneho ekosystému na Slovensku, ktorý spracovala Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE).
Prieskum ukázal, že 60 % slovenských startupov bolo založených v rokoch 2014 až 2016. Až 78 % sa zameriava na svetové trhy. Väčšina z nich chce, alebo už dodáva na západné trhy – do USA (43 %) alebo krajín Európskej únie (65 %). Len 30 % z nich sa zameriava na ostatné trhy, ku ktorým patrí aj Ázia.
Počet žien zapojených do startupov rastie. Na Slovensku 30 % startupov založili ženy, svoje zastúpenie v nich majú aj ako zamestnankyne (41 %). Slovenskí startupisti sú mladí, 83 % z nich je vo veku 20 až 39 rokov.
Väčšina startupov je vo fáze validácie – beta verzia služby alebo otestovaný prototyp, ktoré sú dolaďované v inkubátoroch a akceleračných programoch (39 %) a vo fáze rastu – produkt je umiestnený na trhu, prvé zisky z predaja, vytvorený obchodný model (30 %).
Ich najväčšie interné výzvy sú investície a ľudské zdroje. Najväčšími externými problémami sú komplikovaný export a vstup na nové trhy, daňové systémy a legislatívne rámce. Svoje projekty financujú buď z vlastných zdrojov (87 %), s podporou podnikateľských anjelov (30 %) alebo miestnych a zahraničných fondov rizikového kapitálu (24 %).
Z prieskumu tiež vyplýva, že viac než polovica slovenských startupov rozvíja nový produkt alebo službu v troch najpopulárnejších oblastiach. Patria k nim internetové služby (26 %), SaaS (softvér ako služba, 26 %) a mobilné softvérové služby (23 %).
Slovenské startupy plánujú v najbližšom polroku prijať nových zamestnancov. Pritom 47 % z nich chce prijať jedného až troch zamestnancov a 33 % z nich tak už v predchádzajúcich šiestich mesiacoch urobilo. Zároveň 45 % startupov si plánuje otvoriť zahraničnú pobočku.
Aliancia tiež na základe prieskumu zistila, že 68 % startupov je registrovaných v západnej časti Slovenska a z nich 75 % má svoje sídlo v Bratislave. Až 70 % spoločností má formu slovenskej spoločnosti s ručením obmedzeným alebo jej zahraničného ekvivalentu.
SAPIE je presvedčená, že fungovanie slovenského inovatívneho ekosystému by zlepšila podpora projektov vo fáze rastu ziskov a trhového podielu – tzv. scaleupov. Pomôcť by mohlo ich zapojenie do medzinárodných misií, spolupráca so Slovákmi v zahraničí alebo startup a scaleup víza, ktoré umožnia rýchlo rastúcim podnikom nájsť kvalifikovaných pracovníkov mimo Slovenska a EÚ v zjednodušenom procese.
Za dôležité považuje aliancia aj nižšiu mieru byrokracie, uľahčené zamestnávanie ľudí, daňové úľavy pre anjelských investorov, zrušenie daňových licencií pre firmy do troch rokov od založenia či zlepšenie spolupráce univerzít a podnikov.
Prieskum ukázal, že 60 % slovenských startupov bolo založených v rokoch 2014 až 2016. Až 78 % sa zameriava na svetové trhy. Väčšina z nich chce, alebo už dodáva na západné trhy – do USA (43 %) alebo krajín Európskej únie (65 %). Len 30 % z nich sa zameriava na ostatné trhy, ku ktorým patrí aj Ázia.
Počet žien zapojených do startupov rastie. Na Slovensku 30 % startupov založili ženy, svoje zastúpenie v nich majú aj ako zamestnankyne (41 %). Slovenskí startupisti sú mladí, 83 % z nich je vo veku 20 až 39 rokov.
Väčšina startupov je vo fáze validácie – beta verzia služby alebo otestovaný prototyp, ktoré sú dolaďované v inkubátoroch a akceleračných programoch (39 %) a vo fáze rastu – produkt je umiestnený na trhu, prvé zisky z predaja, vytvorený obchodný model (30 %).
Ich najväčšie interné výzvy sú investície a ľudské zdroje. Najväčšími externými problémami sú komplikovaný export a vstup na nové trhy, daňové systémy a legislatívne rámce. Svoje projekty financujú buď z vlastných zdrojov (87 %), s podporou podnikateľských anjelov (30 %) alebo miestnych a zahraničných fondov rizikového kapitálu (24 %).
Z prieskumu tiež vyplýva, že viac než polovica slovenských startupov rozvíja nový produkt alebo službu v troch najpopulárnejších oblastiach. Patria k nim internetové služby (26 %), SaaS (softvér ako služba, 26 %) a mobilné softvérové služby (23 %).
Slovenské startupy plánujú v najbližšom polroku prijať nových zamestnancov. Pritom 47 % z nich chce prijať jedného až troch zamestnancov a 33 % z nich tak už v predchádzajúcich šiestich mesiacoch urobilo. Zároveň 45 % startupov si plánuje otvoriť zahraničnú pobočku.
Aliancia tiež na základe prieskumu zistila, že 68 % startupov je registrovaných v západnej časti Slovenska a z nich 75 % má svoje sídlo v Bratislave. Až 70 % spoločností má formu slovenskej spoločnosti s ručením obmedzeným alebo jej zahraničného ekvivalentu.
SAPIE je presvedčená, že fungovanie slovenského inovatívneho ekosystému by zlepšila podpora projektov vo fáze rastu ziskov a trhového podielu – tzv. scaleupov. Pomôcť by mohlo ich zapojenie do medzinárodných misií, spolupráca so Slovákmi v zahraničí alebo startup a scaleup víza, ktoré umožnia rýchlo rastúcim podnikom nájsť kvalifikovaných pracovníkov mimo Slovenska a EÚ v zjednodušenom procese.
Za dôležité považuje aliancia aj nižšiu mieru byrokracie, uľahčené zamestnávanie ľudí, daňové úľavy pre anjelských investorov, zrušenie daňových licencií pre firmy do troch rokov od založenia či zlepšenie spolupráce univerzít a podnikov.