Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. november 2024Meniny má Alžbeta
< sekcia Ekonomika

Prieskum: Umelá inteligencia rastie, na trhu ale chýbajú odborníci

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Na pracovnom trhu chýbajú manažéri, ktorí by vedeli rozoznať, čo je pre firmu dôležité a preložiť to do jazyka IT.

Bratislava 26. apríla (TASR) – Rýchlosť zavádzania digitalizácie a umelej inteligencie sa medziročne pre väčšinu firiem zvýšila o polovicu, môže za to pandémia nového koronavírusu. Spoločnosti však narazili na prekážku na pracovnom trhu, kde chýbajú kvalifikovaní zamestnanci. Vyplýva to z dvoch štúdií audítorskej spoločnosti KPMG. Zhruba 61 % opýtaných riaditeľov globálnych firiem uviedlo, že s novými digitálnymi technológiami rátajú aj do budúcna, keď už pandémia odznie.

Ako spresnila spoločnosť, kým digitalizácia sa zameriava na presun procesov do elektronického prostredia, rozhodovací proces zostával vždy na človeku. Aktuálne sa však do popredia čoraz viac dostáva i digitalizácia rozhodovacieho procesu využitím umelej inteligencie. "Do desiatich rokov budeme pravdepodobne cestovať autonómnymi vozidlami. Za menej ako päť rokov budeme mať prístup k digitálnym peniazom bez toho, aby sme navštívili banku a v najbližších rokoch by sme mali postrehnúť, že vďaka umelej inteligencii ľahšie diagnostikujeme ochorenia, verejná doprava chodí načas a podvody sa jednoduchšie odhaľujú," vymenovala spoločnosť.

Umelá inteligencia sa podľa spoločnosti už v súčasnosti využíva aspoň čiastočne v priemyselnej výrobe (93 %). "Ďalej sa vo zvýšenej miere využíva vo finančných službách (84 %), v technologickom odvetví (83 %) a v maloobchode (81 %)," podotkla firma s tým, že zavádzanie umelej inteligencie v týchto sektoroch medziročne napredovalo. Oproti vlaňajšku vo využívaní pokročil najviac segment finančníctva (o takmer 40 %), odvetvie maloobchodu (o 29 %) a technologické odvetvie (o 20 %). "Čo sa týka zdravotnej starostlivosti, umelú inteligenciu v súčasnosti napriek pandémii využíva iba jedna tretina firiem," dodala spoločnosť.

Na pracovnom trhu však chýbajú manažéri, ktorí by vedeli rozoznať, čo je pre firmu dôležité a preložiť to do jazyka IT. "K ďalším výzvam ohľadom prijatia umelej inteligencie patrí okrem nedostatku porozumenia novým technológiám a chýbajúcej odbornej prípravy aj ochota prijať ich. V neposlednom rade treba myslieť aj na zručnosti budúcnosti a neustále vzdelávať svojich zamestnancov," uzavrela senior manažérka spoločnosti na Slovensku Lygia Fullbrook. Umelá inteligencia okrem toho so sebou prináša i obavy o jej etike, správy či regulácie.